خبرگزاری کار ایران

سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا:

امکان مشارکت سیاسی زنان به‌نسبت سهم‌شان در آموزش‌عالی فراهم نیست / عدالت جنسیتی از سیاست‌های والای اسلام است

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس دهم با انتقاد از فراهم نبودن امکان مشارکت سیاسی و عدم بهره‌مندی از در اختیار گرفتن پست‌های مدیریتی، بر اهمیت عدالت جنسیتی به‌عنوان یکی از سیاست‌های والای اسلام تاکید کرد و گفت: رصورتی که می‌خواهیم توسعه متوازن و پایدار داشته‌باشیم، لازم است به توانایی‌های زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه توجه کنیم.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به اهمیت تصویب برخی مواد برنامه ششم توسعه در مسیر مرتفع کردن مشکلات حوزه زنان، تصویب ماده ۱۱۶ را اتفاقی مثبت در این روند ارزیابی کرد و گفت: نکته حائز اهمیت این است که از این پس، سیاست‌گذاری‌ها نسبت‌ها استفاده از توانمندی‌های زنان با رویکرد عدالت جنسیتی در چارچوب تعالیم اسلام خواهد بود.

زنان امکان استیفای حقوق شرعی و قانونی خود را داشته باشند

او گفت: در جریان تصویب این ماده بر اساس اصول ۱۰، ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی استدلال کردیم زنان باید این امکان را داشته باشند که حقوق شرعی و قانونی خود را استیفا کنند.

امکان مشارکت سیاسی زنان به‌نسبت سهم‌شان در آموزش‌عالی فراهم نیست

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت بحث عدالت جنسیتی یادآور شد: به‌عنوان نمونه زنان حدود ۶۰ درصد آموزش عالی را به خود اختصاص داده و بیش از نیمی از ورودی‌های دانشگاه‌ها در سراسر کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما به این نسبت امکان مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی و در اختیار گرفتن پست‌های مدیریتی بهره‌مند نیستند.

عدالت جنسیتی از سیاست‌های والای اسلام است

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تا امروز هم رویکردهای قانونی مثبتی درباره بانوان اعمال شده، خاطرنشان کرد: با این حال امیدواریم در آینده بیش از این به توانایی‌های زنان توجه شود و باتوجه به عدالت جنسیتی که یکی از سیاست‌های والای اسلام محسوب می‌شود، از پتانسیل این گروه از جامعه استفاده شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تصویب ماده عدالت جنسیتی در راستای تبعیض مثبت برای زنان صورت می‌گیرد، گفت: این موضوع بنابر تبعیض مثبت صورت نگرفته، بلکه تاکید این مصوبه در این مورد است که تبعیض منفی علیه زنان اعمال نشود.

سیاوشی تصریح کرد: هنگامی که یک زن می‌تواند در بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل کند و با بهترین نمرات فارغ‌التحصیل شود، نباید این موقعیت نادیده گرفته شود که نتواند از موقعیت شغلی مناسب بهره‌مند شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای این مصوبه ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده، گفت: طبیعتاً ما حکم صادر نمی‌کنیم اما تاکید داریم بر اساس قوانین موجود و اسناد و احکام بالادستی درباره زنان رفتار شود؛‌ چرا که به‌عنوان مثال در سیاست‌های ابلاغی رهبری درمورد خانواده بر این موضوع تاکید شده است.

لزوم توجه به توانایی‌های زنان در مسیر توسعه متوازن

او گفت: درصورتی که می‌خواهیم توسعه متوازن و پایدار داشته‌باشیم، لازم است به توانایی‌های زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه توجه کنیم و اگر بر تقویب نهاد خانواده تاکید داریم، برای یاری رساندن به استحکام خانواده باید به توانایی‌های زنان توجه بیشتری داشته باشیم.

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر این‌که مجلس به‌دنبال برابری جنسیتی نیست، خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال این هستیم که شایسته‌سالاری که نیاز جامعه است، در عمل نیز اجرا شود و در این راستا به زنان شایسته و شایستگی‌های این گروه از جامعه توجه شود.

سیاوشی در پایان تصریح کرد: بنابر ماده عدالت جنسیتی دستگاه‌های اجرایی موظف و مکلف به رعایت این مسئله شده است و این در حالی است که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در راستای تحقق این مهم اقدام کند.

کد خبر : ۴۵۰۲۴۳