خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بازرسی کل کشور:

باید نظارت و بازرسی از وزارتخانه منفک باشد

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۶۴۹

هیأتی متشکل از اساتید دانشگاه‌های عراق با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با حجت‌الاسلام موسی‌پور معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور در این دیدار ضمن خیرمقدم به هیات عراقی، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران، عراق خاستگاه پیامبران و رسولان الهی و سرزمین اولیا و ائمه اطهار(ع) است. عراق سرزمین عشق و عاطفه، سرزمین ولایت و تمدن گسترده بشری است. برادرانی که از عراق به کشور ایران می‌آیند مهمانان عزیز و گران‌قدر هستند که با مردم سایر کشورها تفاوت محسوسی دارند.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وظایف سازمان بازرسی، گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاه نظارت و بازرسی، جایگاه رفیع و بالایی است و این جایگاه از تعالیم عالی اسلام منبعث است. قرآن کریم یکی از مهم‌ترین عوامل سقوط دولت‌ها و ملت‌ها را فساد می‌داند و عاملی که می‌تواند مانع سیل بنیان‌کن فساد شود، نظارت و بازرسی است؛ لذا خدا خود را ناظر و بازرس می‌داند و این جایگاه مهم نظارت و بازرسی در نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه در مدیریت جوامع و مکاتب مختلف مدیریتی، یک از عوامل استمرار و بقا و سلامت دستگاه‌ها بحث مبارزه با فساد و وجود سیستم‌های نظارت و بازرسی است، خاطرنشان کرد: همه مکاتب مدیریتی - چه مدرن و چه سنتی - به این اصل توجه دارند که برای بقای یک سیستم، نظارت سازمان‌بندی شده اعمال شود. به همین دلیل در قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌بینید ارکان مختلفی برای نظارت و بازرسی پیش‌بینی شده است. این نظارت هم درون دستگاهی و هم فرابخشی و فرادستگاهی پیش بینی شده است.

موسی پور گفت: از جمله ساختارهایی که برای مبارزه با فساد پیش بینی شده است اصل ۱۷۴ قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور است. سازمان بازرسی کل کشور بر همه دستگاه‌های دولتی و مراکزی که به‌نوعی از بودجه دولت استفاده می‌کنند، نظارت و بازرسی دارد؛ بنابراین نظارت سازمان بازرسی محدودیت مکانی و زمانی ندارد و برای انجام این وظیفه در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ساختاری برای انجام وظیفه سازمان بازرسی پیش ‌ینی شده تا در قالب این ساختار، وظیفه مهم نظارت و بازرسی انجام شود.

موسی‌پور تاکید کرد: بین سازمان بازرسی و کمیسیون درستکاری عراق اخیراً روابط بسیار خوبی برقرار شده است. رئیس سازمان بازرسی سال گذشته سفری به عراق داشته و بالعکس رئیس کمیسیون درستکاری عراق اخیراً سفری به ایران داشته و در جریان این سفرها تفاهم نامه همکاری فی مابین ایران و عراق به امضاء رسید. همچنین هیات ایرانی اخیراً عازم عراق شدند که این ارتباطات به شکل گیری یک نظام بازرسی بزرگ و منسجم در کشور دوست و برادر عراق کمک می‌کند.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: با وجود مکتب اسلام و آیین ائمه اطهار(ع)، مبارزه با فساد در ایران و عراق باید با تلاش عزیزان در دو کشور جایگاه بهتری پیدا کند. ضمن اینکه مبارزه با فساد یک وظیفه شرعی و دینی نیز محسوب می‌شود. تفاوت اساسی که در سازمان بازرسی دستگاه‌های بازرسی داخل کشور به‌ویژه سازمان بازرسی کل کشور با نهادهای نظارتی عراق مشاهده می‌شود این است که در عراق دستگاه‌های نظارت و بازرسی زیرمجموعه خود وزارتخانه‌ها تعریف شده است. این همان نظارت درون دستگاهی است که در ایران هم هست؛ اما ما معتقدیم نظارت و بازرسی جامع، نظارت و بازرسی است که از خود وزارتخانه منفک باشد؛ بنابراین سازمان بازرسی کل کشور زیر مجموعه هیچ وزارتخانه‌ای نیست و هیچ رئیس جمهور و وزیری بر این سازمان اشراف ندارد و زیر نظر مستقیم رئیس قوه قضائیه است. به نظر می‌رسد برای مبارزه جدی با فساد شاید توجه به این نکته کمک می‌کند؛ یعنی وجود استقلال عمل دستگاه نظارت و بازرسی.

موسی‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد که با ساقط شدن داعش، آرامش کامل به‌زودی بر کل عراق حاکم شود و روزبه‌روز شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این کشور باشیم.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به سئوالات حاضرین پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سئوال یکی از اعضای هیأت عراقی درباره نظارت بر سازمان‌ها و دستگاه‌های زیر مجموعه دفتر مقام معظم رهبری گفت: نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه دفتر مقام معظم رهبری مانند بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد مانند سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود. اگر کسی از این دستگاه‌ها شکایتی به سازمان ارجاع داد، بازرسی صورت می‌گیرد و اگر خود سازمان موضوع بازرسی را تشخیص داد یا جریانی را احساس کرد که خلاف قانون بوده و یا مفسده‌ای باشد هیأت بازرسی تشکیل داده و در آن دستگاه مستقر شده و انجام وظیفه می‌کنیم. از این لحاظ هیچ منعی از سوی دفتر مقام معظم رهبری وجود ندارد.

وی درباره احتمال اثرگذاری چهره‌های ذی‌نفوذ بر گزارش‌های سازمان بازرسی گفت: سازمان بازرسی سازمان مستقلی است و تحت نفوذ مقامات سیاسی نیست. طبیعی است که اگر بازرسی صورت بگیرد و به موردی رسیده باشیم، بعضاً افراد در مواردی که مورد اتهام قرار می‌گیرند احضار شوند ولی هیچ‌گونه اشراف بر سازمان بازرسی ندارند و سازمان بازرسی وظیفه خود را انجام می‌دهد. به‌ عنوان نمونه معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی از نهاد ریاست جمهوری بازرسی‌های متعددی دارد و در بسیاری موارد گزارش‌های سازمان که برای رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور ارسال می‌شود، ترتیب اثر داده می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به یکی از حاضرین که خواستار توصیه درباره انتخابات آینده عراق بود گفت: در مقام توصیه دوستانه به همه برادران عراقی، اولاً توصیه به وحدت داریم. تمام گروه‌های سیاسی که در مجموعه‌های مختلف و متفرق فعالیت می‌کنند اگر وحدت کنند طبیعتاً به نتیجه بهتری خواهند رسید. مطلب دیگر حرکت بر اساس روشی است که مرجعیت دینی در عراق ترسیم کرده‌اند که این می‌تواند برای گروه‌های سیاسی راهگشا باشد. آرزوی یک نتیجه و انتخاب خوب در انتخابات آینده عراق داریم.

موسی‌پور در پاسخ به سوالیراجع به نظارت و بازرسی از قوه قضائیه و مقننه گفت: دستگاه‌های زیرمجموعه قوه قضائیه توسط سازمان بازرسی نظارت می‌شوند، مگر در اموری که مربوط به صدور حکم باشد؛ بنابراین در امور مالی و اداری قوه قضائیه نظارت و بازرسی داریم و در امر قضایی دخالت نمی‌کنیم. در قوه مقننه نیز در امور مالی و اداری مجلس بازرسی و نظارت داشته ولی در امر قانون‌گذاری دخالتی نداریم. سازمان بازرسی بر قانون‌گذاری نظارت ندارد، اما بعد از تصویب قانون بر اجرای قانون و حسن اجرای قانون، نظارت و بازرسی دارد. معیار سازمان بازرسی برای صحت امور، قانون است و هر اقدامی را بر اساس قانون تطبیق می‌دهیم.

در ابتدای این دیدار رئیس هیات عراقی ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وی را یکی از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام دانست و گفت: کمک‌های بی‌شائبه جمهوری اسلامی ایران از نظر معنوی و مادی به عراق جای تشکر و تقدیر ویژه دارد. یقیناً جایگاه ایران بعد از سقوط صدام و کمک بی‌شائبه‌ای که به مردم عراق داشتند و با توجه به اینکه این کمک‌ها کماکان ادامه دارد برای عراق جایگاه ویژه و ولایی است که امیدواریم با ارتباطات گروه‌های علمی و اجتماعی دو کشور این جایگاه ارتقاء یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز