خبرگزاری کار ایران

ظریف:

امیدواریم آتش‌بس در سوریه ادامه پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۵۲۷

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات پیش‌رو در آستانه برای حل بحران سوریه، گفت: امیدواریم که تمام طرف‌هایی که توافق آتش‌بس را امضا کرده‌اند با قصد پایان دادن به خصومت‌ها به آستانه بیایند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در اجلاس داووس در سوئیس در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آستانه که قرار است میان گروه‌های مخالف سوری و دولت این کشور برگزار شود، گفت: ما در طول سه سال و نیم گذشته که در این بخش (وزارت خارجه ایران) فعالیت کرده‌ایم بارها گفتیم که نباید نتیجه مذاکرات سیاسی را پیش از شروع این مذاکرات تعیین کنیم. مهم این است که همه بدانند هیچ راه‌حل نظامی در سوریه وجود ندارد.

باید به خونریزی در سوریه پایان یابد

ظریف در ادامه گفت: اگر شما به این درک و تشخیص برسید که باید به خونریزی در این کشور پایان دهید برای آن تلاش خواهید کرد که می‌تواند از طریق آغاز گفت‌وگو و مذاکره در داخل سوریه باشد. ما امیدواریم که این مساله در آستانه توسعه پیدا کند. همچنین امیدواریم که همه در این روند همکاری داشته باشند. به طور قطع گروه‌های تروریستی داعش و النصره در این مذاکرات حضور نخواهند داشت. 

منافع ایران در امنیت، ثبات و آسایش منطقه قرار دارد 

وی افزود: ما امیدواریم که تمام طرف‌هایی که توافق آتش‌بس را (در سوریه) امضا کرده‌اند از جمله گروه‌های مسلح که در داخل سوریه عمل می‌کنند و همچنین دولت سوریه با قصد پایان دادن به خصومت‌های طولانی به آستانه بیایند و یک روند سیاسی را آغاز کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت که منافع ایران در امنیت، ثبات و آسایش منطقه قرار دارد بنابراین ما امیدواریم که دست کم آتش‌بس در سوریه ادامه پیدا کند.

نمی‌توانیم با هزینه دیگران به موفقیت دست یابیم

ظریف همچنین گفت: ما نمی‌توانیم با هزینه دیگران به موفقیت دست یابیم و به طور قطع نمی‌توانیم در جایی که دیگران ناامن هستند به امنیت دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، گفت: با توجه به اینکه ما نزدیک به 40 سال است سیاست‌های آمریکا را نظاره کرده‌ایم من بر این باورم که پیش از قضاوت ابتدا باید صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.

رهبر بزرگی را از دست دادیم

همچنین بنا به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مجری برنامه پیش از شروع سخنان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مایه خرسندی است که حضور جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در این برنامه خوشامد می‌گویم. پیش از آغاز گفت‌وگو، می‌خواهم تسلیت ما را در خصوص درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق کشورتان پذیرا باشید. همان‌طور که همه می‌دانید وی به علت تلاش‌هایش برای ایران در دهه 1980 (میلادی) نزد بسیاری از ایرانی‌ها و مردم دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد. آقای ظریف، تا چند ماه آینده در کشورتان انتخابات برگزار می‌شود. به ما بگویید این انتخابات برای آینده ایران و همچنین نمایندگان جامعه بین‌الملل که امروز در داووس گرد آمده‌اند، چه معنا و پیامدهایی خواهد داشت؟

ظریف در پاسخ گفت: ابتدا بگذارید از ابراز همدردی شما تشکر کنم؛ ما بدون شک، رهبر بزرگی را از دست دادیم و دنیا نیز هوادار بزرگ منطق و استدلال را از دست داد و قطعاً کمبود ایشان حس خواهد شد. در خصوص انتخابات کشورمان باید بگویم که هنوز برای پیش بینی خیلی زود است. تحولات سیاست داخلی ایران نسبتاً جالب است؛ ما تا پیش از ماه آوریل (به نامزدها) اجازه آغاز برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی را نمی‌دهیم، به این امید که از آغاز یک سال سیاسی طولانی اجتناب کنیم. با وجود این، ما هم اینک و در پی انتخابات پارلمانی سال گذشته و انتخابات ریاست جمهوری امسال کشورمان، سالی سیاسی را آغاز کردیم. به اعتقاد ما، مهم است که ایرانی‌ها از امکان تعیین آینده و سرنوشت خودشان برخوردار باشند و این مسئله نیز برای منطقه و دنیا اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز