خبرگزاری کار ایران

نائب رییس کانون وکلای مرکز در گفت و گو با ایلنا:

تفسیر کلمه رجل سیاسی به مرد و زن منطبق با دیدگاه حقوق بشری است

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۶۴۵

نایب رییس کانون وکلا با اشاره به تفسیر کلمه رجل در قانون اساسی گفت: اگر مفسران در تفسیر این کلمه از جو سیاسی فاصله بگیرند و خود را از قید بندهای سیاسی آزاد کنند رها کنند و آزادانه به این موضوع نگاه کنند قطعا معنای عام کلمه را برای تفسیر کلمه رجل انتخاب می کنند.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایلنا، در مورد اینکه چندی پیش یکی از اعضای شورای نگهبان از حقوقدانان خواسته بود تحلیل خود از معیارهای "رجل سیاسی" را مطرح کنند، گفت: این لغت در مفهوم خاص به معنای مرد است ولی در مفهوم عام اعم از زن و مرد است. اما چیزی که محل بحث، حق کاندیداتوری برای زنان است. آنچه مسلم است باید با دید حقوق بشری این کلمه به معنای عام آن تفسیر شود که شامل مردان و زنان شود.

نائب رییس کانون وکلای مرکز افزود: دو تفکر مجزا در تفسیر این کلمه وجود دارد که یکی نگاه جنسیتی دارد و دیگری منطبق با اصول حقوق بشری است. در تفسیر این کلمه دچار یک دور شده‌ایم. وقتی قانون را باید تفسیر کرد که خود قانون ساکت باشد.

این وکیل دادگستری افزود: تفسیری که شورای نگهبان از کلمه رجل ارایه می‌دهد منطبق با همان دیدی است کلمه را فقط مشمول مرد می‌داند و این نظر شخصی فقها و حقوقدانان شورای نگهبان است و ممکن است شخص دیگری در جایگاه آنها نظرش منطبق با دیدگاهی باشد که رجل را تفسیر به معنای عام آن می کند.

او افزود: اگر مفسران در تفسیر این کلمه از جو سیاسی فاصله بگیرند و خود را از قید بندهای سیاسی رها کنند  و آزادانه به این موضوع نگاه کنند، قطعا معنای عام کلمه را برای تفسیر کلمه رجل انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز