خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله جوادی آملی:

همه مسئولان و دستگاه‌ها تلاش کنند تا اختلاط رخت بربندد

مرجع تقلید شیعیان گفت: همه مسئولان و دستگاه‌ها تلاش کنند تا اختلاط رخت بربندد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران، افزود: انسان و جامعه را به عظمت‌شان آشنا کنیم. انسان‌ها باید بدانند ما موجودی ابدی هستیم و در مصاف با مرگ، مرگ را می‌میرانیم نه اینکه بمیریم، وقتی این برای انسان روشن شود، ابدی خواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: انسان باید به فکر ابدیت خود و جوابگوی اعمال خود باشد، هر کاری را انجام نخواهد داد و خود را ارزان نخواهد فروخت.

وی بیان کرد: وظیفه همه کسانی که در حوزه هستند این است که واعظ درونی افراد را که خداوند در وجود همه به ودیعه نهاده، بیدار کنند، چراکه جامعه خواب را، بیداری درمان می کند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه همه مسئولان و دستگاه‌ها تلاش کنند تا اختلاط رخت بربندد و نگاه ویژه به حفظ حریم دو شهر قم و مشهد داشته باشند کار خوبی است اما عمده تلاش و کوشش باید این باشد که ما به آنچه می گوییم عمل کنیم.

این مرجع تقلید ادامه داد: در این صورت دیگر نیازی به مرزبندی بین شهرها نیست، لذا اساس کار ما باید این باشد که کنار تاکید بر حفظ حرمت این دو شهر و جلوگیری از اختلاط بین زن و مرد در فضاهایی مانند دانشگاه‌ها، بیرون و درون ما یکی باشد و به چیزی که می‌گوییم معتقد باشیم و عمل کنیم، یعنی علم خود را با عمل همراه کنیم و بدانیم در این مساله مسئولیت نظام یک چیز است و وظیفه و مسئولیت ما چیز دیگری است.

وی بیان کرد: چرا ما همانند حضرت‌معصومه(س) که فرزند صالح پدر بزرگوار خود بود، فرزند صالح پدران معنوی خود نباشیم؟! مگر حضرت رسول(ص) نفرمودند من و علی(ع) پدران شما هستیم، بیایید فرزندان ما بشوید! چرا به این دعوت لبیک نگوییم؟!

وی افزود: بر اساس چند آیه اول سوره علق که طبق قول معروف، اولین آیاتی است که بر پیامبر(ص) نازل شده، خداوند ابتدا ما را به «حیا» دعوت کرده؛ یعنی ابتدا دین، انسان را به حیا دعوت کرده و بعد، سخن از بگیر و ببند و جهنم آورده است.

آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: توجه به قرآن و معارف عترت طاهرین کنار فقه و اصول از اقدامات مهمی است که باید در حوزه‌های علمیه صورت بگیرد، آنگاه خود قرآن راه را به ما نشان خواهد داد، قرآن انسان را می‌سازد و این کار از علوم دیگر ساخته نیست.

وی در ادامه گفت: دین برای تکامل انسان است و خداوند دین را برای همه انسان‌ها آورده از آن جهت که انسان است و نه اینکه مرد یا زن است و وظایف زن و مرد را براساس خصوصیت‌های بدنی آنها مشخص کرده است. در مراحل علمی، هر کمالی برای مرد باشد برای زن نیز هست و اگر زن از برخی کارهای اجرایی مانند مرجعیت محروم است باید بداند مرجعیت کمال علمی نیست، کمال علمی در مجتهد شدن و فقیه شدن است و زن می‌تواند مجتهد و فقیه نامی باشد و شاگردانی تربیت کند که هر کدام از آنها دارای مرجعیت باشند.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: زن نیز مانند مرد باید طبق مسئولیتی که خداوند بر عهده او گذاشته عمل کند و آن مادری است، چراکه مادر شدن از بهترین مسئولیت‌هایی است که خداوند بر عهده زن گذاشته است.

وی تصریح کرد: اگر خانمی یک استعداد پر فروغ در خود یافت باید بداند این امانت الهی است و باید قدر بداند و با پرهیز از کارهای اجرایی، به تحصیل علم بپردازد و به مقام استادی نائل شود و از این آفت نهال فروشی که در حوزه‌های علمیه است، خود را مصون بدارد.

کد خبر : ۴۴۸۳۳۳