خبرگزاری کار ایران

جوادی حصار در گفت‌وگو با ایلنا:

درگذشت هاشمی موجب نگرانی در متن جامعه شده است/باید قدر سرمایه‌هایی همچون خاتمی را بدانیم

asdasd
کد خبر : ۴۴۷۶۴۷

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفته است و تا دیر نشده است، ما باید قدر سرمایه‌هایی همچون سیدمحمد خاتمی را بدانیم. خاتمی سرمایه‌ای ملی است و مایه انسجام و وحدت‌بخشی در جامعه است.

محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به جایگاه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت همه‌جانبه و فراگیر بود که می‌توان مهمترین ویژگی ایشان در تمام سال‌های گذشته را تعادل‌بخشی به جامعه دانست.

درگذشت هاشمی موجب نگرانی در متن جامعه شده است

او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک سرمایه عظیم و سترگ برای انقلاب اسلامی بود، اظهار داشت: فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بی‌تردید خلایی در جامعه ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، عدم وجود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باعث شده تا جامعه سیاسی ایران یک عضو موثر خود را از دست بدهد و یک نگرانی در فقدان ایشان در متن جامعه ایجاد شود.

نبود هاشمی ترک عادت است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح این نگرانی تصریح کرد: این نگرانی به خاطر ترس از عدم ادامه انقلاب نیست، بلکه یک ترک عادت است. جامعه ایران در همه سال‌های گذشته به نقش‌آفرینی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عادت کرده بود و نبود ایشان یک ترک عادت است.

هاشمی در ۳۸ سال گذشته همواره نقش‌آفرین بود

جوادی حصار ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ۳۸ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره نقش‌آفرین بوده و نمی‌توان رخدادی را پیدا کرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عضو موثر و فعال آن نبوده باشد. ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی، در هشت سال دفاع مقدس، در پایان جنگ، در سازندگی کشور، در تعادل‌بخشی به جامعه، در سیاست‌گذاری، توسعه، در تشریح مبانی انقلاب و شکل‌دهی به پیشرفت و توسعه جامعه نقش اساسی داشتند.

سران دنیا از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نیکی یاد کردند

او با بیان اینکه رئیس فقید مجمع تشحیص مصلحت نظام یک عنصر موثر در همه ابعاد بود، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تنها در عرصه مسائل داخلی نقش‌آفرین نبودند و در عرصه سیاست خارجی نیز به عنوان فردی میانه‌رو، صلح‌گرا و تعادل‌بخش شناخته می‌شدند و پیام‌های تسلیت رهبران و سران مختلف دنیا نشان می‌دهد که تمامی سیاستگذاران، سیاستمداران و اندیشمندان منطقه و جهان ایشان را کاملا می‌شناسند و از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نیکی یاد کردند.

مدیرمسئول روزنامه توس افزود: وقتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فوت کردند، این دلهره در جامعه وجود دارد که آیا کسی وجود دارد که جای ایشان را پر کند و آیا اراده‌ای بر تداوم بخشیدن به مشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دستگاه‌های حاکمیتی وجود دارد.

خاتمی ظرفیت پر کردن جای هاشمی را دارد

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که چه کسی می‌تواند جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در شرایط کنونی پر کند، ابراز داشت: تعداد بسیار کمی از افراد تعادل‌بخش که قابلیت اجماع‌سازی دارند، وجود دارند. به عبارت دیگر، ظرفیتی که درون حاکمیت باشد و بتواند در میان همه مردم و اقشار مختلف موازنه‌ساز باشد و موجب تامل حتی در میان مخالفان شود و مخالفان را به ایست و تفکر وادارد و موجب شود آنها نتوانند به راحتی عبور کنند، این ظرفیت تنها در شرایط کنونی در سیدمحمد خاتمی وجود دارد.

رسانه‌های مخالف هاشمی چاره‌ای جز تسلیم در برابر حقیقت نداشتند

او در پاسخ به سوالی درباره نوع رویکرد رسانه‌های مخالف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از درگذشت او بیان کرد: آن رسانه‌ها که در تمام سال‌های گذشته تمام همت‌شان در تخریب و توهین به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، پس از درگذشت ایشان چاره‌ای جز تسلیم در برابر حقیقت نداشتند.

هاشمی در سال ۹۲ اقبال اجتماعی‌اش را به روحانی منتقل کرد

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به حمایت‌ها و سرمایه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جامعه یادآور شد: وقتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ نامزد شدند، شاهد شکل‌گیری یک موج حمایتی از ایشان در متن جامعه بودیم به گونه‌ای که همه تحلیل‌گران معتقد بودند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌تواند رای ۳۰ میلیونی داشته باشد که متاسفانه با ایشان آن گونه رفتار شد و صلاحیت‌شان تایید نشد اما ایشان توانستند آن اقبال بالای اجتماعی را به آقای روحانی منتقل کنند.

هم و غم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطالبات مردم بود

جوادی حصار با بیان اینکه تمام هم و غم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال‌های گذشته از مطالبات مردمی بود، عنوان کرد: در سال‌های گذشته این باور در میان مردم شکل گرفت که هاشمی به دنبال به دست آوردن قدرت برای خود نیست بلکه برای دفاع از مطالبات مردم می‌کوشد. این باور هر روز در جامعه عمیق‌تر شد به گونه‌ای که باور به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را روز تشییع پیکر ایشان مشاهده کردیم که چگونه مردم با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وداع کردند.

محبوبیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز به روز بیشتر می‌شد

او ادامه داد: در شرایطی که محبوبیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز به روز بیشتر می‌شد و با درگذشت ایشان، تالم و ناراحتی در میان اقشار و گروه‌های مختلف بیشتر می‌شد، این احساس در میان آن رسانه‌های مخالف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شد که هرگونه مخالفت با رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب بی‌اعتبار شدن بیشتر آنها خواهد شد و به همین خاطر هوشمندانه به تجلیل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تکریم او پرداختند.

تا دیر نشده است، قدر سرمایه‌هایی همچون خاتمی را بدانیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ای کاش آن رسانه‌ها در زمان حیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رویکردشان را به ایشان تغییر می‌دادند، گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفته است و تا دیر نشده است، ما باید قدر سرمایه‌هایی همچون سیدمحمد خاتمی را بدانیم. خاتمی سرمایه‌ای ملی است و مایه انسجام و وحدت‌بخشی در جامعه است.

مخالفان رویکرد تخریبی و حذفی نسبت به خاتمی را تغییر دهند

جوادی حصار با یادآوری رویکرد سیدمحمد خاتمی اظهار داشت: خاتمی با تمام ناملایمات و بی‌مهری‌ها و جفاها هیچ‌گاه دست از مشی امام و دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری برنداشته است و ارادت و مودت خود را به مردم، نظام و رهبری بیان کرده است پس چه خوب است که از این سرمایه استفاده کرد و آن رویکرد تخریبی و حذفی نسبت به ایشان را تغییر دهند.

ماهیت مجمع تشخیص، حل اختلاف است

او در پاسخ به این سوال که در شرایطی کنونی چه کسی می‌تواند جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را پر کند و در صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بگیرد، تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام، ماهیتی مصلحت‌اندیشی و جنبه حل اختلاف دارد. این شورا با تدبیر امام برای خروج بن بست شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی طراحی داشت تا اگر اجتهاد این دو نهاد در مقابل هم قرار گرفت، مجمع بتواند با توجه به مصلحت‌های نظام به حل اختلاف بپردازد.

رئیس مجمع تشخیص باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باید سه ویژگی داشته باشد، خاطرنشان کرد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باید هم اختیارات و توانمندی‌های مجلس را بشناسد و هم از ظرفیت‌ها و کارکردهای شورای نگهبان آگاه باشد و همچنین نسبت به ضرورت‌های انقلاب و نظام اشراف داشته باشد.

رییس آتی مجمع تشخیص باید مقبول همه جریان‌ها باشد

جوادی حصار با بیان اینکه رییس آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام باید دارای مرجعیت سیاسی باشد، ابراز داشت: رییس آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مقبول همه جریان‌ها و گروه‌های داخل نظام باشد و مخالفت جدی نسبت به او وجود نداشته نباشد.

ناطق می‌تواند رییس آتی مجمع تشخیص شوند

او افزود: من فکر می‌کنم در شرایط کنونی حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری این قابلیت را دارد که رییس آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بشود. نکته مهم ٱن است که ما نباید درگیر دعوای جناحی روزمره بشویم و آن را با مصلحت و آینده نظام گره بزنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز