خبرگزاری کار ایران

خطیب موقت جمعه تهران:

باور محکم و صبر قوی، باعث شد مشکلات برای هاشمی در این سال‌ها آسان شود

خطیب موقت جمعه تهران گفت: چیزی که باعث شد هاشمی توانست زندان‌ها را تحمل کند و یاری نسبت به انقلاب داشته باشد باور محکم و صبر قوی بود. این دو اصل در میدان سیاست تجلی می‌کند و باعث شد مشکلات برای او آسان شود. ما هم باید پند بگیریم و بر همین اساس زندگی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: حادثه سنگین و غمبار درگذشت رکن انقلاب اسلامی و رحلت آیت‌الله هاشمی را به محضر امام عصر و رهبر انقلاب و مراجع و حوزه‌های علمیه و ملت قدر‌شناس و وقت‌شناس ایران و بیت ایشان همسر مکرمه و فرزند و برادران و بازماندگان آیت الله هاشمی تسلیت عرض می‌کنیم.

او افزود: در مورد شخصیت آیت‌الله هاشمی در این روز‌ها صحبت‌های زیادی شده است؛ از پیام‌های تسلیت مختلف و به ویژه پیام سراسر عاطفه و مهر رهبر انقلاب تشکر می‌کنم. در مورد تفکر فرهنگی آیت الله هاشمی باید مطالبی را بگویم؛ در سال ۱۳۳۶ ایشان در مدرسه آیت‌الله حجت بودند. آیت‌الله هاشمی یک روز به من گفت باید فکر جوانان باشیم و این نسل روشن شود و آن با یک حرکت فرهنگی ممکن است. بعد گفت با شهید باهنر قرار گذاشتیم مجله‌ای به نام مکتب تشیع منتشر کنیم.

خطیب موقت جمعه تهران گفت: آیت‌الله هاشمی توجه مخصوصی به قرآن و محتوای آن داشت. برای همین وقتی به زندان افتاد در سال ۱۳۵۳ گفت وقتی زندان رفتم دیدم اوضاع نشان می‌دهد زندان من طولانی است برای همین به فکر تفسیر قرآن افتادم و دلخوشی داشتم. گفتم در‌‌ همان حال شکنجه به من قرآن یا کاغذ و قلم بدهید، در ذهن خودم عناوین را منظم کردم تا اینکه دوران محاکمه تمام شد و من را به زندان اوین بردند. در آنجا دوستان از جمله آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله انواری بودند. آنجا قرآن گرفتم و شروع به نوشتن کردم. البته خطر داشت اما هر وقت همسرم به ملاقات من می‌آمد به او می‌دادم و او زیر چادر با خود می‌برد.

امامی کاشانی تاکید کرد: هاشمی چنین تفکر فرهنگی و علمی برای روشن کردن جامعه داشت. امام علی خطاب به فرزندش امام حسن می‌نویسد «غم‌ها و غصه‌ها را از خود دور کن با استفاده از صبری محکم و بدون خلل و یقین و باور به خدا و اسلام داشته باش» چیزی که باعث شد هاشمی توانست زندان‌ها را تحمل کند و یاری نسبت به انقلاب داشته باشد باور محکم و صبر قوی بود. این دو اصل در میدان سیاست تجلی می‌کند و باعث شد مشکلات برای او آسان شود. ما هم باید پند بگیریم و بر همین اساس زندگی کنیم.

او گفت: آیت‌الله هاشمی اسلام و انقلاب و کشور و استکبار و استعمار را باور داشت و می‌دانست عزت در سایه اسلام و کمک به امام راحل است این حقیقت بود که در تمام صحنه‌ها جلوه کرد.

امامی کاشانی با اشاره به تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی گفت: این تشییع جنازه با این عظمت نشان‌دهنده یک وحدت ملی بود و این قابل تردید نیست که آحاد ملت که آمده بودند تنها برای تشییع آقای هاشمی ۸۳ ساله با این پیکر نیامده بودند بلکه به احترام امام (ره) انقلاب اسلامی، رهبری معظم آمدند و درود به شما و آفرین به شما که اینقدر قدر‌شناس و وقت‌شناس هستید.

او بیان کرد: حقیقت این است که این تشییع نشان‌دهنده احترام به اسلام، امام و بنیانگذار انقلاب، احترام به انبیا، اوصیا و حمایت از شهدا است و شاید کسی به این حقیقت توجه نکند اما باید گفت که پشت پرده این تشییع عقیده وجود دارد که آدم را و روح و روان آدم را می‌کشاند که این پیکری است که می‌خواهد کنار امام بخوابد.

امامی کاشانی با بیان اینکه ما باید این وحدت را حفظ کنیم و به خناسان توجه نکنیم‌افزود: همیشه در کشور دشمن انقلاب وجود دارد و در بیرون هم دور تا دور دشمنان وجود دارند و ما به‌‌ همان وحدت که در تشییع جنازه وجود داشت نیاز داریم و عزت کشور و ارتقاء جمهوری اسلامی این است.

او با بیان اینکه ملت ایران محور شخصیتی به نام ولی فقیه دارد بیان کرد: تمام کسانی که در تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی شرکت کردند عرض می‌کنم که نظام محور لازم دارد و این محور را امام عصر تعیین کرده است و می‌گوید حوادث واقعه که برخی فکرمی‌کنند فقط احکام حلال و حرام است نیست بلکه حوادث و رخداد‌ها حائز اهمیت است و این همین رخداد‌ها و مشکلاتی که برای کشور است و دنیای استکبار به وجودآورده است فرق آن را حضرت مشخص کرده است و فرموده‌اند ولی فقیه و کسی که فقه را مجتهد و عالم است و عادل و پارسا و جهان‌بین و جهان‌شناس است و مصالح کشور را می‌داند و خود را فدای مصالح کشور می‌کند باید به عنوان محور قرار گیرد تا بتواند کشور عزت خود را ادامه دهد و ارتقاعش را پیدا کند.

او با اشاره به نظر رهبری در مورد آیت‌الله هاشمی گفت: رهبری در مورد آقای هاشمی فرمودند که دارای هوش وافر است و این هوش وافر لازم است و آقای هاشمی هم همچنان گفتند که عشق من به رهبری است و تا آخر هم رهبر گرانقدر ما ایشان را به عنوان رئیس مصلحت نظام منسوب کردند و آیت الله هاشمی تا آخر با امام و رهبر بودند.

امام جمعه موقت تهران گفت: هستند خناسانی که بخواهند کشور را جدا کنند و مابه وحدتی که در تشییع جنازه مشاهده کردیم نیاز داریم.

او با اشاره به وقایع منطقه گفت: موصل که این روز‌ها در آستانه پیروزی قرار دارد انشالله آزاد شود و امیدواریم خدا همه جانیان آدم‌کش داعشی و طرفدارانشان که برخی از حاکمان اسلامی هستند را ذلیل کند لذا این‌ها شمشیر و اسلحه‌ای شدند که داعش را به وجود آوردند. دور تا دور ایران چنین دشمنانی وجود دارد که افرادی در داخل با آن‌ها هماهنگ هستند.

امامی‌کاشانی گفت: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی رهبر عزیز و گرانقدر را در سایه امام عصر تا ظهور خود به سلامت و مستدام بدارد و به تمام کسانی که در مراسم تشییع جنازه آمدند و تمام کسانی که در شهرستان‌ها مجلس ترحیم به پا کردند و به جوانان می‌گویم که مادر شما کام شما را با تربت امام حسین گرفته‌اند و پدران و مادرانتان به عشق امام عصر زندگی کردند شما در پرده دلتان بدانید که چنین حقیقتی وجود دارد.

او خطاب به جوانان گفت: سستی نکنید و انسجام را به خاطر عزت و انقلاب و عزت شهدا و پدران و فرزندان و مادران آن‌ها حفظ کنید و مبادا خناسان بر شما اثر گذارند.

کد خبر : ۴۴۷۵۳۰