خبرگزاری کار ایران

حواشی نشست علنی مجلس در «روز اموات»؛

از مدیریت شِبه بی‌بدیل لاریجانی تا نگرانی نمایندگان از سکته موسوی‌لارگانی / نمایندگان جمعه به مجلس می‌روند؟!

درحالی که نمایندگان به‌منظور اتمام برنامه ششم توسعه برخلاف روال کاری مجلس، روز پنجشنبه را هم کار کردند، برگزاری جلسه علنی مجلس با حواشی جالبی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در جریان نشست علنی صبح روز پنجشنبه که به ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم اختصاص داشت، در واکنش به درخواست ارائه پیشنهادات مکرر نمایندگان گفت: درصورتی که برررسی برنامه ششم امروز به اتمام نرسد، در روز جمعه جلسه علنی خواهیم داشت و فردا باید به مجلس بیایید.

رییس مجلس شورای اسلامی با قرائت مصرعی از یک شعر گفت: جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را...

در ادامه سیدناصر موسوی لارگانی که اصرار داشت در مورد یکی از مواد مراعا مانده لایحه برنامه ششم پیشنهادی جدید مطرح کند، گفت: چه دلیلی دارد که بخواهیم مجلس را دو هفته تعطیل کنیم. فکر کردید اگر ما به حوزه انتخابیه می‌رویم، زیر باد کولر می‌نشینیم یا این‌که ما را باد می‌زنند؟! ما آن‌جا هم تا ۱۲ شب دنبال بدبختی مردم هستیم و از این‌جا بیشتر کار می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این گفته نماینده فلاورجان گفت: چند هفته است که مجلس پشت سر هم جلسه دارد و شما هستید که می‌خواهید به مناطق حوزه انتخابیه خود سرکشی کنید. اگر این فرصت دو هفته‌ای را نمی‌خواهید، از روز شنبه تا پنجشنبه آینده با کمال میل در خدمتتان هستیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: از نظر آیین‌نامه داخلی نمی‌توانیم جلسه مجلس را تا پیش از پایان بررسی برنامه ششم متوقف کنیم. ما می‌خواستیم بررسی برنامه امروز به اتمام برسد، تا دو هفته فرصت داشته باشید که به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کنید.

این درحالی بود که موسوی لارگانی دقایقی پیش از این نیز در حاشیه بررسی یکی دیگر از مواد با علی اسماعیلی نماینده نور درگیری لفظی پیدا کرد و در مقطعی آن‌چنان با صدای بلند صحبت کرد که یکی از نمایندگان نسبت به این‌که او سکته نکند، اظهارنگرانی کرد.

به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس در چهار هفته گذشته طی ۱۹ روز کاری با برگزاری ۴۴ جلسه جزییات لایحه برنامه ششم را مورد رسیدگی قرار داده‌اند.

این درحالی بود که ساعتی پیش نیز گفت‌وگوی لاریجانی و جهانبخش محبی‌نیا با حواشی جالبی همراه شد.

نماینده مردم میاندوآب که به اجرا نشدن ماده ۲۲ بند یک آیین‌نامه اعتراض داشت، صحبت‌هایش را با تشکر از لاریجانی شروع کرد و گفت که «آقای لاریجانی! ‌تلاش‌های قابل تقدیر و مدیریت شِبه بی‌بدیل حضرتعالی...» اما این جمله با صدای خنده نمایندگان نیمه‌کاره باقی ماند و با واکنش طنز لاریجانی مواجه شد.

لاریجانی گفت: منظورشان شُبهه ناک بودن موضوع است؟!

محبی نیا نیز بلافاصه ادامه داد: روز پنجشنبه است و اجازه بدهید یادی از اموات بکنیم.

لاریجانی بلافاصه به مزاح گفت: آنکه مربوط به جمعه است!

با این حال منظور محبی‌نیا از اشاره به اموات نوعی گلایه از نحوه مدیریت جلسه بود و با اشاره به «موادی از آیین‌نامه که دفن می‌شود!» منظورش را منتقل کرد.

محبی نیا با اشاره به برخی اصلاحات عبارتی در جریان تصویب برنامه ششم، خطاب به لاریجانی ادامه داد: اداره مجلس بر اساس محدوده‌ای است که قانون برای شما درنظر گرفته شده است. در برخی موارد حق را به شما می‌دهم که مبهم است اما در مواردی باید مجلس تصمیم بگیرد. کار شما از نظر کار‌شناسی نمره‌اش بیست است اما از نظر حقوقی ابهام دارد.

لاریجانی با روی خوش، تذکر محبی نیا را وارد دانست و گفت: چشم! چشم! خواهش می‌کنم، ان‌شاءالله که زنده باشید.

کد خبر : ۴۴۷۲۹۲