خبرگزاری کار ایران

پیام تسلیت حزب اعتماد ملی؛

آیت‌الله هاشمی‌ نماد تمکین در برابر عقلانیت و مصالح کشور و نظام است

در پیام تسلیت حزب اعتماد ملی به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی آمده است: آن فقیه بزرگوار، سالیان اخیر عمر خویش را مصروف حل مشکلات نظام و پیوند زدن بین نیروهای انقلاب اسلامی و تلطیف فضای سیاسی کشور و طرد خشونت از ساحت جمهوری اسلامی کرد.

پیام تسلیت حزب اعتماد ملی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به  شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛

از میان مؤمنان مردانى‏‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند؛برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنان در انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند.» (سورة الأحزاب، آیه ۲۳)

حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رضوان الله تعالی علیه، یار دیرین امام، چهره برجسته انقلاب اسلامی، عالم مجاهد و انقلابی نستوه که عمر خویش را در راه اعتلای اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس و بقای جمهوری اسلامی سپری  کرد، دار فانی را وداع گفت و به ابدیت پیوست.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی متفکری بزرگ، مفسری سترگ، اسلام‌شناسی دقیق، مجتهدی سیاسی و سیاستمداری مورد اعتماد جهانیان و بالاخص منطقه بود که مقتضیات زمان را درک می‌کرد و از این رهگذر می‌کوشید که مانع غلبه تحجر و افراطی‌گری بر اندیشه اسلامی ‌شود.

این درک عصری و به‌روز از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی کم‌نظیر ساخته بود که بر تارک تاریخ مبارزات ملت ایران با استبداد و استعمار می‌درخشید.

آن عزیز سفرکرده، فقاهت اسلامی را با عقلانیت و درک مصالح زمان پیوند زده و از اجتهاد مصطلح فراتر رفته بود و در عین تقید به مبانی فقه جواهری، زمان و مکان را دو عنصر تعیین‌کننده در اجتهاد می‌دانست و معتقد بود که چه بسا مسأله‌ای که در قدیم دارای حکمی بوده، در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌حق برخاسته از مکتب فقهی امام راحل بود که می‌فرمود:

«اجتهاد مصطلح در حوزه‌ها کافی نمی‌باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‌ها هم باشد، ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به‌طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم‌گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی‌تواند زمام جامعه را به‌دست گیرد.»

آن فقیه عزیز که پرورش‌یافته مکتب فقهی امام راحل بود به‌خوبی مسایلی را درک می‌کرد که بسیاری از فهم آن عاجز بودند و به‌عبارتی آنچه را که دیگران در آینه نمی‌دیدند او در خشت خام می‌دید و هشدار می‌داد و از همین رو بود که به نماد تمکین در برابر عقلانیت و مصالح نظام و ملک و ملت مبدل شده بود!

آن فقیه بزرگوار، سالیان اخیر عمر خویش را مصروف حل مشکلات نظام و پیوند زدن بین نیروهای انقلاب اسلامی و تلطیف فضای سیاسی کشور و طرد خشونت از ساحت جمهوری اسلامی کرد و در این طریق، چه خون‌ دل‌هایی که نخورد و چه مرارت‌هایی را که متحمل نشد و آماج چه تهمت‌هایی که قرار نگرفت!

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که خود از یاران امام راحل، دوست و یار دیرین مقام معظم رهبری و از پیشتازان انقلاب اسلامی با آن آرمان‌های متعالی عدالت‌طلبانه و آزادی‌خواهانه بود در کمال صداقت و در قامت مشاوری امین در باره مسایل روز کشور و مطالبات واقعی و جدی ملت، اظهارنظر می‌کرد و از جمله در خصوص موضوع حصر می‌گفت:

«به رهبری گفتم؛ ننگ حصر بر دامن نظام خواهد ماند. این حصر نیست، بلکه یک زندان انفرادی است. در شرایط فعلی رفع حصر از جمله مطالبات جدی مردم است.»

حزب اعتماد ملی، ضایعه بزرگ درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یار دیرین امام راحل را به حضرت بقیة‌ الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما، طلاب، حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان و فرهنگیان سراسر کشور، بیت معزز و خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند و از درگاه ایزد منان برای آن عزیز سفرکرده حشر با انبیا و اولیای الهی و شهدای بزرگوار و برای بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل مسألت دارد.

بدون تردید ملت فهیم و قدرشناس ایران، در تشییع جنازه این پیر انقلاب اسلامی، یاد و خاطره تشییع بی‌نظیر رهبر فقید انقلاب اسلامی را زنده خواهد کرد و نشان خواهد داد که این ملت رشید، قدر بزرگان انقلاب اسلامی و  همراهان واقعی ملت را می‌داند!

یک‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵

حزب اعتماد ملی ایران

 

کد خبر : ۴۴۶۳۶۷