خبرگزاری کار ایران

محسنی‌اژه‌ای:

تمام کمک‌های انتخاباتی خلاف نیست/ صفدرحسینی بازداشت نشده است/ حقوق شهروندی را نباید سیاسی کرد

سخنگوی قوه‌قضاییه از احضار صفدر حسینی در پرونده فیش‌های حقوقی خبر داد و گفت: او احضار اما بازداشت نشده است.

اژه‌ای در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر نظر او در رابطه با حقوق شهروندی و فعالیت هیات نظارت بر حقوق شهروندی گفت: نباید مسئله حقوق شهروندی را سیاسی و جناحی کرد و از آن بهره‌برداری سیاسی شود. بخشی از حقوق شهروندی حق‌الناس است که در مکتب اسلام مورد توجه قرار گرفته است و آنچه مربوط به حق‌الناس است همه ما باید در زندگی فردی و اجتماعی و امور حکومتی به آن توجه داشته باشیم. 

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: حقوق شهروندی در قوانین مختلف ما بیان شده است و در قانون اساسی به آن پرداخته‌ایم و حق مسکن، حق تحصیل، حق انتخاب شغل و... مواردی است که باید به آن توجه شود. 

اژه‌ای با بیان اینکه در قوانین عادی و در مقاطع مختلف حقوق شهروندی را داشته‌ و تصویب شده است گفت: در دولت اصلاحات حقوق شهروندی مورد توجه قرار گرفت و قوه قضائیه بیش از ۱۰ سال هیاتی در این رابطه تشکیل داد. نسبت به این موضوع باید با دید حق‌الناس نگاه کنیم. اگر با این دید به مسئله نگاه شود قضایا تفاوت پیدا می‌کند تا اینکه بخواهیم جناحی و مقطعی برخورد کنیم. 

او افزود: در قانون اساسی و قانون موضوعه و بخش‌نامه‌هایی که از سال‌های پیش انجام شده است هیاتی در قوه قضائیه به طور مرتب گزارش می‌دهد و موارد زیادی وجود دارد. 

او بیان کرد: هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی به زندان‌ها، کلانتری‌ها، بازداشتگاه‌ها می‌روند و گزارشاتی ارائه می‌شود که نیاز به بررسی و در مواقعی نیازمند برخورد است. 

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در ماه‌های اخیر گزارشی ارائه شد که آیت‌الله آملی‌لاریجانی آن را به من ارجاع داد و درباره مواردی که ادعا شده بود فردی را مامور کردم که به صورت ریز و با جزئیات تحقیقات جامع به عمل بیاورد و دو نقص در زندان اوین داشتیم که مورد توجه قرار گرفت. 

او در ادامه افزود: دو مورد در دو ماه اخیر ادعا شده بود که ثابت نشد و چند مورد نیز به اثبات رسید و در مواقعی برخی کار‌ها باید اصلاح می‌شده که ما پیگیر مباحث هستیم و دستورالعمل برای آن نوشته‌ایم. 

اژه‌ای در ادامه درباره اظهارات سخنگوی دولت در مورد ادعای بابک زنجانی به ستاد روحانی گفت: با توجه به اظهارات آقای نوبخت شاید او واقعاً مسئول این قضیه نبوده چراکه ایشان سخنگوی دولت است و ممکن است در آن زمان اطلاعی نداشته است. 

او افزود: مصداق‌هایی داشتیم که کسی حرفی زده و خلاف آن عنوان شده است و در رابطه با انتخابات پول‌هایی هزینه می‌شود که قانون انتخابات و سیاست‌های کلی آن تدوین شده که خوب است. 

اژه‌ای افزود: مردم انتظار دارند هزینه‌های انتخاباتی شفاف شود اما نمی‌توان گفت تمام کمک‌های انتخاباتی خلاف است و مواردی که ادعا می‌شود در دستگاه قضایی بررسی می‌کنیم. 

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با اختلاف سران قوا گفت: برخی می‌خواهند دو قطبی کاذبی را ایجاد کنند تا فضای انتخاباتی به نفع کسی داغ کنند و از جهت دیگر استفاده ببرند و دستگاه‌های نظام را تخریب کنند. 

او تاکید کرد: اگر همه ملتزم به قانون باشیم مشکلی پیش نمی‌آید و اگر مشکلی باشد نباید به گونه‌ای حرکت کنیم که مناقشه به وجود آوریم. 

او در رابطه با موسسات اعتباری و مالی به ویژه موسسه اعتباری کاسپین گفت: ما یک موسسه اعتباری و یک تعاونی اعتباری داریم که تعاونی اعتباری مجوز فعالیتش را از بانک مرکزی نمی‌گیرد اما موسسات اعتباری با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کنند. 

او در ادامه گفت: تعاونی‌های اعتباری که مجوز از بانک مرکزی ندارند برخی حتی حق گرفتن سپرده و تسهیلات از مردم را نداشته اما با این حال بانک مرکزی باید در این زمینه‌ها نظارت داشته باشند. 

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران گفت: انجمن با این نام پیش از این فعالیت داشت که چند سال پیش تعطیل شد و دادستانی جلوی آن را گرفت و گفتند با این نام دیگر نمی‌توانند فعالیت کنند. اگر قصد تشکیل چنین انجمنی را دارند باید با نام و افراد دیگری اقدام به تشکیل انجمن شود که ظاهراً اعضای آن با تغییرات جزئی دوباره درصدد تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برآمدند که باید دادستان و وزارتخانه مربوطه این مسئله را بررسی کند. 

او در ادامه افزود: در جای دیگر داریم که اگر اسم تشکلی شبیه اسم قبلی باشد اجازه نمی‌دهند و ابطال می‌کنند. دادستانی و وزاتخانه مربوطه باید این مسئله را پیگیری کند که منجر به ابطال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نشود. 

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با اینکه آیا صفدر حسینی در زمینه صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوق نجومی احضار شده است گفت: بله از ایشان دعوت کرده‌ایم اما او بازداشت نشده‌ است. 

او درپاسخ به سوالی در زمینه وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: به دلیل اینکه این پرونده با بانک ارتباط مستقیم دارد هفت الی هشت نفر بازداشت شده و پرونده در مرحله تحقیقات است و سه نفر از کسانی که معوقات سنگین داشته و تخلفاتی کردند بازداشت شدند و خود رییس صندوق هم بازداشت شده اما قرار نهایی صادر نشده است. 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال دیگری درباره حکم ۴۰ ضربه شلاق برای یک خبرنگار که ادعا می‌شود این حکم به‌دنبال اشتباه وی در اعلام تعداد موتورسیکلت‌های توقیف شده توسط نیروی انتظامی صادر شده است، گفت: در حال حاضر اطلاعی از اصل این موضوع ندارم و تا زمانی که کیفرخواست این پرونده و حکم صادره را مطالعه نکنم نمی‌توانم اظهارنظری در این خصوص انجام دهم. 

اژه‌ای در رابطه با وضعیت بررسی حادثه قطار سمنان گفت: در این زمینه عده‌ای بازداشت هستند و در مرحله دادسرا قرار دارند. کار‌شناسی در این زمینه از راه‌آهن و وزارت راه صورت گرفته و کار‌شناسان مطالبی را ارائه داده‌اند و آنچه اجمالاً در بازرسی کل کشور آمده این است که خطای انسانی نیست و نسبت به میزان خطای انسانی در حال کار‌شناسی هستیم. 

او در رابطه با وضعیت آرش صادقی گفت: حکم صادر و قطعی شده است. 

اژه‌ای در پاسخ به اینکه قوه قضائیه برای فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی چه تمهیدی اندیشیده است گفت: دستگاه‌های مربوطه در این زمینه فعال هستند و وزارت کشور ستادی برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل داده است.

کد خبر : ۴۴۶۰۳۲