خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله جوادی آملی:

طبیبی که بدون تشخیص و دانش کافی دارو تجویز کند در صورت بروز خسارت شرعا ضامن است

مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر طبیب بدون تشخیص بیماری و بدون دانش کافی دارو تجویز کند و بیمار را وسیله تجربه‌اندوزی خود کند، در صورت بروز خسارت، شرعا ضامن است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و دستاندرکاران همایش«نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌‌های رضوی» با تاکید بر توجه بیشتر به بعد معنوی و ملکوتی انسان در علم طبابت، افزود: طبیب باید مرض و دارو را تشخیص دهد. باید بیمار را بشناسد که این بیمار انسان است که یک روح ملکوتی و یک جسم زمینی دارد. طب باید با انسانیت انسان هماهنگ باشد. ما باید به هر دو بعد توجه کنیم.

وی تصریح کرد: قرآن و ائمه(ع) آنجا که سخن از شکم و خوردن است، انسان را کنار حیوان ذکر می‌کنند اما آنجا که صحبت از علم، عقل و جان است، انسان را کنار فرشتگان نام می‌برند.

آیت‌الله جوادی‌آملی تاکید کرد: در بیان قرآن‌کریم هر کس به نامحرم نگاه و طمع کند، بیمار است یا افرادی که ضعف‌ها و مشکلات را به بیگانه گزارش می‌دهند، بیمارند. این بیماری‌ها با چه علمی درمان می‌شود؟! این انسان‌شناسی لازم دارد تا این بیماری‌ها کنار بیماری‌های جسمی، شناسایی و درمان شوند.

این مرجع تقلید بیان کرد: طب اسلامی آمده تا توجه علم طبابت را به بعد ملکوتی و مشترک انسان با فرشته را هم جلب کند و این باب را بگشاید. ما غیر از طب اسلامی نداریم. اگر انسان را به درستی بشناسیم، آنگاه بهره‌گیری از طبیعت در درمان بیماری‌ها در رأس خواهد بود، چراکه عناصر طبیعت با بدن ما هماهنگ است اما این بهره‌برداری باید به صورت علمی، عالمانه و محققانه باشد.

آیت‌الله جوادی‌آملی درباره حفظ حرمت علم طب اظهار داشت: در علم طب مهمترین نکته این است که حرمت طب را حفظ کنیم و حرمت طب به شناخت حرمت بیمار است. اگر انسان را به درستی بشناسیم، طب را شناخته‌ایم و اگر انسان را خوب نشناسیم آنگاه تنها یک بیطار(دانش‌ پزشکی ستوران) خواهیم بود، در حالیکه طب هرگز بیطاری نیست.

وی در نقد نگاه غرب به انسان خاطرنشان کرد: غرب، انسان را یک حیوان ناطق می‌بیند که تنها میزان داروی او با دیگر حیوانات متفاوت است. این آسیبی بود که غرب به طب وارد آورد چون انسان را نشناخت و انسان را در سطح یک حیوان دید.

آیت‌الله جوادی‌آملی اذعان داشت: بیمار در وهله اول انسان است؛ انسانی که اگر کسی او را بشناسد، خدا را شناخته است. انسان یک بدن دارد که با حیوان مشترک است و یک روح دارد که با فرشته مشترک است. در طب باید به این وجوه مشترکی که قرآن‌کریم بین انسان و فرشتگان ذکر می‌کند توجه شود.

وی با اشاره به دیدگاه قرآن درباره انسان ابراز داشت: از منظر قرآن کریم انسان می‌تواند فرشته باشد. قرآن وقتی اوصاف فرشتگان را ذکر می‌کند می‌فرماید آنها مکرم‌اند. کرامت از واژگانی است که در فارسی معادل دقیقی ندارد، همین صفت را وجود امام هادی(ع) برای ائمه ذکر می‌کند و این راه برای همه باز است.

همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی، روزهای 27 و 28 بهمن‌‌ماه با محورهای گزاره‌های دینی و گستره نظام سلامت، روش ‌شناسی گزاره‌‌های طبی در اسلام، آسیب‌‌شناسی روشی و محتوایی مطالعات طب و دین و جایگاه سلامت در آموزه‌های رضوی، در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۴۴۱۴۷