خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی تلویزیونی مطرح شد؛

کنایه رییس‌جمهور به انتخاباتی شدن موضوع «حقوق‌های نامتعارف»/اگر جرمی رخ داده، قوه قضاییه رسیدگی کند

رییس جمهور گفت: اگر می‌خواهیم مسئله حقوق‌های غیرمتعارف انتخاباتی شود، نهضت ادامه دارد و برخی از حقوق‌های نجومی، برخی از املاک نجومی و برخی هم از حساب‌های نجومی حرف می‌زنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در خصوص مسئله حقوق نجومی بیان کرد: اگر می‌خواهیم بحث حقوق‌های غیرمتعارف و غیرعادلانه حل شود، این مشکل راه حل دارد و دولت در این باره قدم‌هایی برداشته است ولی اگر می‌خواهیم مسئله انتخاباتی شود، نهضت ادامه دارد و برخی از حقوق‌های نجومی، برخی از املاک نجومی و برخی هم از حساب‌های نجومی حرف می‌زنند.

او بیان اینکه اولین اقدام درباره بحث حقوق‌های نامتعارف در هنگام بررسی بودجه در دولت صورت گرفت و سپس این مسئله به رسانه‌ها راه یافت، عنوان کرد: بخشی از این مشکل در قانون است. ما در اجرای قانون و شفافیت مشکل داریم. دولت در تصدی‌گری مشکل دارد. یک بانک خصوصی است، و مدیر آن یک حقوق می‌گیرد و یک بانک‌ هم دولتی است و ممکن است مدیر آن، یک سوم مدیر بانک خصوصی حقوق هم نگیرد. از طرف‌های ما بخش‌های خصولتی هم داریم که این مسئله، کار را پیچیده‌تر هم می‌کند.

به غیر از سه نفر که در زندان هستند، همه افراد حقوق‌های نامتعارف خود را پس دادند

رییس دولت یازدهم با اشاره به آمار دیوان محاسبات درباره تعداد افرادی که حقوق‌های نامتعارف دریافت می‌کنند، گفت: دیوان محاسبات ابتدا گفت تعداد این مدیران، ۳۹۷ نفر است و در بررسی اخیر اعلام کرد که تعداد این افراد، ۳۰۰ نفر است. دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد حقوق چطور و تا چه اندازه باشد و آن را ابلاغ کرد و آنهایی هم که پول اضافه گرفته بودند، قرار شد پس آن مبالغ را پس بدهند و به غیر از دو، سه نفر که در زندان هستند، همه این افراد آن مبالغ را پس داده‌اند.

روحانی در پاسخ به اینکه بیشتر کسانی که این حقوق‌ها را دریافت می‌کردند، در بخش‌هایی مانند بیمه‌ها و بانک‌ها بودند. چه راه حلی برای عدم تکرار این مسئله دارید؟ اظهار داشت‌: دولت می‌خواهد دو لایحه را به مجلس بدهد. یکی از این دو لایحه درباره مسئله شفافیت است. ما به دستگاه‌های اجرایی گفته‌ایم که حداقل و حداکثر حقوق را اعلام کنند و اخیرا مجلس ماده‌ای را در این باره تصویب کرد که من تشکر می‌کنم.

اگر جرمی در مساله حقوق‌های نامتعارف رخ داده قوه قضاییه می‌تواند رسیدگی کند

او بیان اینکه ما باید همه چیز را شفاف کنیم، تصریح کرد: دولت در این مسئله پیش‌قدم بوده و بیش از همه مسئله فعال بوده است. از طرفی، بحث حقوق‌های نامتعارف فقط مختص به دولت نیست و در قوای دیگر و حتی در برخی از نهادهای انقلابی هم این حقوق‌ها هستند. دولت اقدامات خوبی انجام داده است. به غیر از دو، سه نفر همه پول‌ها را پس دادند. اگر جرمی رخ داده، قوه قضاییه می‌تواند رسیدگی کند مگرنه این کار، برعهده دیوان محاسبات است و دیوان می‌تواند پرونده‌ها را بررسی و حتی برای قوه قضاییه ارسال کند.

دوستان موضوع حقوق‌های غیرمتعارف را سیاسی و جناحی نکنند

رییس جمهور با بیان اینکه قوای دیگر هم دربحث شفافیت پیشقدم شوند و این کار را پیش ببرند، خاطرنشان کرد: من از دوستان دیگر هم می‌خواهم این موضوع را انتخاباتی و جناحی نکنند. این مباحث ملی است. دولت در برخورد با فساد جدی است. برای اینکه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، برای اینکه توسعه داشته باشیم و آسیب‌های اجتماعی را از بین ببرسیم باید با فساد مبارزه کنیم و همه باید دست به دست همه بدهیم و شفاف‌سازی کنیم.

روحانی اضافه کرد: راه حل اساسی هم این است که باید تصدی‌گری کاهش یابد و باید امور برعهده بخش خصوصی گذاشته شود. با خصولتی‌ها هم کار را بد‌تر می‌کند.

کد خبر : ۴۴۳۷۹۶