خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی زنده با مردم مطرح شد؛

وعده رییس‌جمهور برای ادامه رشد اقتصادی در سال آینده

رییس‌جمهور تاکید کرد: سال آینده شاهد ادامه رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود. باتوجه به حضور مردم در صحنه و همکاری قوا و برقراری امنیت توسط نیروهای مسلح، قطعا ما شاهد رشد خواهیم بود و باید تلاش کنیم این رشد مناسب باشد. رشد اقتصادی ما در سال گذشته به خاطر فشار اقتصادی مناسب نبود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در گفت‌وگو تلویزیونی خود  با اشاره به میزان رشد اقتصادی گفت: این رشد طبق شرایط منطقه و در مقایسه با کشورهای همجوار آمار خوبی است طبق پیش‌بینی بانک جهانی رشد امسال ما بالای ۶ درصد است. امسال ما بیش از هدفگذاری خود رشد داشته‌ایم. مهم‌تر از نرخ رشد، تداوم در این زمینه است.

در ادامه مجری برنامه پرسید که برخی اتفاقاتی که اخیرا افتاده مانند نوسانات در قیمت نفت و دعوای وزرای اقتصاد و نوسانات در قیمت دلار باعث عدم‌اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی شده است. شما چگونه به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان می‌کنید که روحانی در پاسخ گفت: من به تداوم رشد اعتقاد دارم. سال دیگر اگر بخواهیم رشد ۶ درصدی داشته باشیم، باید بیشتر کار کنیم و جذب سرمایه کنیم. قطعا سال دیگر در بخش نفت شاهد این رشد نیستیم. اما در بخش‌های دیگر مانند گاز در حال فعالیت هستیم. وقتی که چاه‌های نفتی ما بسته شده است، راه‌اندازی آن‌ها بسیار سخت است. تولید نفت و صادرات ما در اواخر دی ماه پارسال حدود ۱/۱ میلیون بشکه بود و از دی ماه که برجام اجرایی شده چیزی حدود یک میلیارد دلار خرج کردیم تا بتوانیم چاه‌ها را باز کنیم و صادرات خود را افزایش دهیم.

او افزود: برخی مدیران معتقدند که این نرخ رشد به خاطر رشد تولید نفت بوده است و من درجواب می‌گویم که رشد نفت به چه دلیلی بوده است. ماه‌ها کارگران شرکت نفت در تلاش بودند تا امسال تولید نفت خام ما به جای ۱/۱ بشکه به ۳/۲ درصد برسد و با مجموع می‌عانات گازی به ۷/۲ درصد برسیم. این یک حرکت خوبی است که در این بخش شروع شده و باید ادامه پیدا کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه سال آینده شاهد ادامه رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود، افزود: باتوجه به حضور مردم در صحنه و همکاری قوا و برقراری امنیت توسط نیروهای مسلح، قطعا ما شاهد رشد خواهیم بود و باید تلاش کنیم این رشد مناسب باشد. رشد اقتصادی ما در سال گذشته به خاطر فشار اقتصادی مناسب نبود.

او با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ منفی شش بود و در سال ۹۲ به منفی ۹ /۱ رسید، اظهار کرد: ‌ ما از سال ۹۳ توانستیم رشد اقتصادی را محاسبه کنیم و در سالجاری با توجه به فضای پسابرجام رشد ما مناسب بود.

کد خبر : ۴۴۳۷۸۸