خبرگزاری کار ایران

رویترز مدعی شد؛

سوریه قرار است به سه منطقه بین ایران، روسیه و ترکیه تقسیم شود

منابع آگاه نزدیک به توافق بین ایران و روسیه و ترکیه مدعی شده‌اند که سوریه قرار است بر مبنای توافقی مخفی بین این سه کشور به سه منطقه تحت نفوذ این قدرت‌ها تقسیم شود و بر مبنای این توافق علی‌رغم مخالفت ترکیه، بشاراسد در قدرت باقی می‌ماند.

به گزارش ایلنا، «رویترز» مدعی شد، قرار است سوریه بر مبنای توافق بین ایران، روسیه و ترکیه به سه بخش رسمی بین نیروهای متنفذ منطقه‌ای تقسیم شود و بشار اسد دست کم برای چند سال رییس‌جمهور سوریه باقی خواهد ماند. رویترز همچنین ادعا کرده که این اخبار از سوی یک منبع آگاه از توافق بین ایران و روسیه و ترکیه منتشر شده است و در این توافق قرار شده سوریه به سه منطقه با ساختار فدرالی تحت کنترل اسد تقسیم شود. 

در ادامه این ادعا با اشاره اظهارات مختلفت آمده است:  اندری کورتونف دبیر کنسول امور بین‌المللی روسیه در نشستی نزدیک به وزارت خارجه روسیه گفته آن‌ها اقداماتی را برای مصالحه و اجماع انجام داده‌اند و توافق نهایی دشوار است اما مواضع تغییر کرده است. 

به گفته منابع مختلف، قدرت اسد در این توافق بین سه کشور تقسیم می‌شود. روسیه و ترکیه قبول کردند که او بر سر قدرت باقی بماند تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. 

به ادعای این منبع آگاه، ایران هنوز متقاعد نشده اما با این وجود بشار اسد قرار است به تدریج حذف شود و این در شرایطی است که حفاظت از او و خانواده‌اش نیز ضمانت شده است. 

کورتنف گفته نام‌های دیگری نیز در این میان برده شده اما او از افشای این نام‌ها خودداری کرده است. 

رویترز با بیان اینکه هیچ‌کس به صلح همه‌گیر در سوریه فکر نمی‌کند، نوشته است: آنچه روشن است این است که ولادیمیر پوتین می‌خواهد نقش محوری‌تری را در این توافقات بازی کند و از این رو ابتکار عمل بین ایران و ترکیه را در دست گرفته است.  این کار روایت روسیه را برای بازیابی قدرت جهانی‌اش و بازی نقش مهم‌تری در خاورمیانه تقویت می‌کند. 

به گفته تونی برنتون سفیر سابق انگلیس در مسکو اینکه آن‌ها بتواند خودشان را در خط مقدم تغییرات جهانی تصور کنند جایزه بزرگی برای آنهاست. ما همه عمر شاهد این بودیم که آمریکا این نقش را بازی کرده و همزمان روسیه نیز سعی می‌کرده این نقش را بازی کند. بنابراین اگر روسیه در این راه موفق شود، گفت‌و‌گوی صلح جدید بین دولت سوریه و دیگر معارضان دولت در اواسط ژانویه باید در آستانه آغاز شود و این گفت‌و‌گو‌ها با گفت‌و‌گوهای متناوب سازمان ملل در این بار متفاوت است و شامل آمریکا نمی‌شود. 

یکی از مقام‌های آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود نیز در این باره گفته کشوری که اقتصادش به اندازه اقتصاد اسپانیا است، جوری رفتار می‌کند که انگار می‌تواند این کار را مدیریت کند. من فکر نمی‌کنم روسیه و ترکیه بتوانند این مذاکرات سیاسی را بدون آمریکا مدیریت کنند. 

یکی از منابع روسی گفته در قدم اول، باید آتش‌بس سراسری در سوریه شکل بگیرد و بعد گفت‌و‌گو‌ها آغاز شود. ایده این است که بعد‌ها کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز وارد این مذاکرات شوند بعد از آن نیز آمریکا و در مرحله بعد اتحادیه اروپا برای بازسازی کشور ورود پیدا کنند. 

به ادعای یک منبع آگاه، مسکو ایران را مجبور کرد که ایده صلح سه مرحله‌ای را به شرط کوتاه آمدن ترکیه از خروج اسد از قدرت بپذیرد. 

منابع خبری آگاه گفته‌اند که پوتین مذاکرات پشت درهای بسته زیادی را با رجب طیب اردوغان برای تسهیل این روند و توافق انجام داده است. 

یک منبع رسمی در دولت ترکیه گفته اولویت ما خروج اسد نیست، بلکه شکست تروریست‌هاست. اما این به آن معنی نیست که ما اسد را تایید می‌کنیم اما ما درک می‌کنیم که داعش باید نابود شود و روسیه نیز از ترکیه در سوریه برای نابودی گروه کردهای پ ک ک حمایت می‌کند. البته ما با ایران مخالفیم. ما دیدگاه‌های متفاوتی داریم اما درباره پایان دادن به مشکلات مشترک به توافق رسیدیم. 

وضعیت عمومی ترکیه همچنان به شدت ضد بشاراسد است اما مولود چاووش اغلو روز چهارشنبه اعلام کرد گذار سیاسی از اسد در سوریه ممکن نیست. 

برتون سفیر سابق بریتانیا گفته مسکو و ترکیه به این دلیل به توافق رسیدند که مسکو به ترکیه برای خروج معارضان از حلب و آمدن آن‌ها سر میز مذاکرات نیاز داشت. 

تغییر موضع مسکو و آنکارا به دلیل سیاست واقع‌گرایانه است. روسیه نمی‌خواهد در یک جنگ طولانی‌مدت وارد شود و می‌خواهد سوریه را به عنوان یک متحد نگه دارد. 

ترکیه می‌خواهد به طور غیررسمی کنترل نوار باریک بخش‌های شمالی را داشته باشد و آن را به عنوان یک بخش امن برای پناهجو‌ها و معارضان اسد و علیه نفوذ کرد‌ها برای خود داشته باشد. 

در ادامه این گزارش آمده است که در این میان منافع ایران کمتر روشن است اما ولایتی مشاور ارشد رهبر انقلاب در مسائل بین‌المللی گفته سقوط حلب تغییرات زیادی در منطقه ایجاد می‌کند. 

تردید‌ها درباره این توافق همچنان به قوت خود باقی است.

کد خبر : ۴۴۲۸۵۳