خبرگزاری کار ایران

سرلشکر صفوی:

نقش نیروهای اطلاعاتی در پیروزی عملیات‌های بزرگ تعیین کننده بود

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: نقش نیروهای اطلاعاتی در پیروزی‌های عملیات‌های بزرگ و افتخارآفرین تعیین کننده بود.

به گزارش ایلنا، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا که در یادواره سرداران و ۴۵۰ شهید اطلاعات قرارگاه سیدالشهدا (ع) شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد سخنرانی می‌کرد با تبیین مقام شامخ شهیدان گفت: هیچکس به اندازه شهیدان، بر گردن مسئولان و مردم ایران حق ندارند و همه گروههای خدمتگذار کنونی هم مدیون شهدا هستند. مقام شهادت یعنی استقرار یک حاکمیت کامل درون انسانی که به او شهید می‌گویند.

وی افزود: بی‌شک شهدای اطلاعات حماسه آفریدند و بدون تردید حماسه شهدای دفاع مقدس و شهدای اطلاعات در راستای عاشورای حسینی و کربلای ایران در راستای کربلای حسین بن علی علیه السلام مفهوم و معنا می‌یابد.

وی با اشاره به حماسه راهپیمایی ۲۰ میلیون نفری اربعین حسینی گفت: حماسه راهپیمایی بیش از ۲۰ میلیون نفری امسال اربعین حسینی، بشارت دهنده دیگری برای زمینه سازی و آمادگی ظهور مولایمان حضرت مهدی (عج) است.

سرلشکر صفوی با اشاره به نقش نیروهای اطلاعات در پیروزی‌های بزرگ دفاع مقدس گفت: نقش نیروهای اطلاعاتی در پیروزی‌های عملیات‌های بزرگ و افتخارآفرین همچون فتح المبین و آزادی خرمشهر و فاو و کربلای ۵ نقش تعیین کننده و در جایگاه نخست بود و فرماندهان عالی جنگ و فرماندهان تیپ‌ها و لشکر‌ها براساس اطلاعات صحیحی که از وضعیت دشمن، جفرافیا و وضعیت اقلیمی مناطق مرزی ایران و عراق بدست می‌آمد می‌توانستند تصمیم درست برای انتخاب صحنه نبرد بگیرند و متناسب با ضعف دشمن و قدرت نیروهای خودی پیروزی را محقق کنند.

سرلشکر صفوی در ادامه با ارائه تحلیل محیط بین المل گفت: تغییرات پر شتاب فناوری بویژه تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه ابعاد زندگی بشر، تغییر در الگوی قدرت در معادلات جهانی (چندقطبی شدن قدرت در جهان کنونی) و کم رنگ شدن مرزهای حاکمیتی و قدرت فضای مجازی، همچنین بهم ریختن روابط سیاسی و بلو کهای سنتی قدرت از مشخصه‌های تغییرات در محیل بین الملل است.

وی افزود: واقعیت آن است که تغییرات در جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) (منطقه ما در حال گذار ژئوپلیتیکی است به تعبیر مقام معظم رهبری در حال عبور از یک پیچ تاریخی هستیم) در حال رخ دادن است و بازیگران قدرت در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی در حال ازدیاد هستند و شکنندگی محیط بین‌المللی قابل لمس می‌باشد و تفکرات مبتنی بر ایدئولوژی‌های آرمان خواهی تاثیرات قابل توجهی بر محیط بین‌الملل دارند.

 دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اهمیت درک و داشتن تصمیمات صحیح مبتنی بر اطلاعات درست، افزود: بی‌شک در موفقیت هر عملیات، دانش که ماحصل آن تکنولوژی است نقش بسزائی دارد و روز به روز با توسعه دانش بشر، استعدادهای بشر نیز برای موفقیت و شکست در کار‌ها بیشتر می‌شود. در کنار تکنولوژی، درایت و تصمیمگیری صحیح و به موقع نیز تأثیر سرنوشت ساز ی در همة فرایند‌ها ایفا می‌کندو تصمیم صحیح نیازمند طی فرآیندهای پیچیده‌ای است که عنصر اول آن را اطلاعات تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به روال‌های تصمیم‌گیری و هدایت عملیات پیچیده، گفت: فرآیند تصمیم‌گیری و هدایت عملیات علاوه بر اطلاعات که شالوده اصلی آن است نیازمند داشتن دانش فردی و گروهی، مکانیزم‌های جریان روان و صحیح عنصر تصمیم در حین نبرد در سلسله مراتب فرماندهی و کنترل لحظه به لحظه نتایج و تأثیرات تصمیم مانند هشت سال دفاع مقدس است.

سرلشکر صفوی با اشاره به نقش اطلاعات در فرماندهی و کنترل در سطح ملی، گفت: در بعد ملی و با نگاهی به آینده و در سیستم‌های دفاعی و امنیتی، داشتن اطلاعات صحیح و کارآمد باعث جلوگیری از غافل گیری راهبردی در جنگ‌های احتمالی آینده و نیز منجر به پیش بینی و پیشگیری از بحران‌های اجتماعی و امنیتی احتمالی می‌گردد.

وی افزود: هم اکنون هم عنصر اطلاعات در موضوعات امنیت ملی، مسائل اجتماعی، اقتصاد، فرهنگ و سیاست برای تصمیم گیری صحیح مسئولان کشوری و لشکری در برنامه ریزی‌های یک ساله (سال ۱۳۹۶) و پنجساله (۱۴۰۰ الی ۱۳۹۶) نقشی منحصربفرد دارد.

وی ادامه داد: مدیران منطقه‌ای و استانی بدون اطلاعات صحیح از توانمندی‌ها، فرصت‌ها و آسیب پذیری و تهدیدات محیط منطقه خودشان در اداره مردم و پیشرفت استان با مشکل مواجه خواهند شد و اشراف اطلاعاتی مسئولان عالیرتبه کشور نسبت به تغییر و تحولات محیط بین المللی و محیط منطقه‌ای در پیروزی‌های ملت ایران و پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان ایران تأثیرگذار است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به نقش هم‌افزایی اطلاعات در تامین امنیت و اقتدار و پیشرفت کشور گفت: هم افزایی عناصر اطلاعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی باعث پیشرفت و امنیت و اقتدار است.

وی در پایان و در جمع بندی سخنان خود تاکید کرد: نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعات دیروز و امروز، امنیت ایران را تأمین کردند؛ هم اکنون نوبت مسئولان کشوری است که رفاه و آسایش، معیشت و پیشرفت مردم و کشور عزیزمان ایران را محقق سازند.

کد خبر : ۴۴۰۴۹۹