خبرگزاری کار ایران

حکیمی‌پور در نشست خانه احزاب با ربیعی:

نگاه سیاسی و جناحی به کشور، کارها را خراب کرده است/در این سال‌ها یک گزارش هم از شهرداری دریافت نکردیم

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه در جمهوری اسلامی بعد از جنگ نگاهی شکل گرفت که آثار منفی آن هنوز هم وجود دارد آن تفکر هم این بود که اگر چرخ تهران بچرخد، چرخ کشور خوب می‌چرخد، لذا مشکلات آغار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر و شورای مرکزی خانه احزاب در نشست خانه احزاب با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان فقر و آسیب‌های اجتماعی گفت: در ارتباط با بحث احزاب در دنیا رویه‌ای پیدا شده که احزاب صرفا دنبال کار سیاسی نیستند بلکه به امورات اجتماعی هم می‌پردازند.

او گفت: آسیب‌های اجتماعی و محیط زیست و موضوعات غیرسیاسی در دستور کار احزاب است. یعنی جایگاه اجتماعی احزاب بیشتر شده و در کشور ما باید بیشتر شود. بگذریم از اینکه در ایران غیر از چند حزب برخوردار بقیه احزاب در اولیات کار حزبی مانده‌اند. توسعه همه‌جانبه نیاز به توسعه سیاسی دارد و تنها از طریق احزاب این موضوع امکان‌پذیر است‌. ای کاش برای توسعه سیاسی به احزاب توجه می‌شد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در دولت اصلاحات کار خوبی آغاز شده بود اما ادامه نیافت. شش برنامه پنج ساله در کشور وجود داشته است. پنج برنامه بعد از انقلاب را ببینید. انحراف از برنامه در هر دوره چقدر بوده است. در دوره ما به ویژه در برنامه سوم و چهارم مسیر کاملا تغییر کرد و کشور خسارت دید. گاهی این خسارت‌ها بیشتر از جنگ بوده است. اینکه ما کشور را سیاسی و جناحی می‌بینیم کار را خراب کرده است.

او افزود: اولین نکته این است که متاسفانه در جمهوری اسلامی بعد از جنگ نگاهی شکل گرفت که آثار منفی آن هنوز هم وجود دارد آن تفکر هم این بود که اگر چرخ تهران بچرخد، چرخ کشور خوب می‌چرخد، لذا مشکلات آغار شد.

حکیمی‌پور خاطرنشان کرد: در کنار آن، پدیده دیگری داشتیم و آن تناسب بین جمعیت روستا و شهر بود که برعکس شد. قبل از انقلاب ۷۰ درصد جمعیت روستایی بود. امروز ۷۳ درصد شهرنشین داریم بقیه روستا. این مساله مشکلاتی دارد. علت آن روشن است. در تقسیمات کشوری قرار شد هرجا تعداد‌ به یک حدی برسد شهر محسوب شود و نماینده‌ها هم وعده می‌دادند که یک روستا را شهر می‌کنند.. الان تهران کماکان استعداد تبدیل شدن به چند استان را از لحاظ جمعیتی دارد. بحث ما این است که این نگاه و افزایش شهرنشینی عوارض حاشیه‌نشینی را افزایش داده است.

او گفت: البته این پدیده همه جا وجود دارد اما این نگاه باعث شد ما در تهران دچار پارادوکس شویم و آن اینکه اگر معضلات را کم کنیم جاذبه ایجاد می‌شود و اگر نکنیم دافعه خواهیم داشت. الان در بحث آواره‌ها و کارتون‌خواب‌ها مرکزیت تمام افراد در محله هرندی است که مسائل خودش را دارد. مسائل تهران امروز ملی شده است. این مسائل فرابخشی شده است. این تنها ماموریت وزارت رفاه نیست.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حاشیه‌نشین کسانی نیستند که حومه کلان‌شهر‌ها زندگی می‌کنند، گفت: حاشیه‌نشین‌ها کسانی هستند که نتوانستند با بقیه ارتباط برقرار کنند. در مشهد یک سوم این شهر حاشیه‌نشین است و تنها بحث تهران مطرح نیست. تهران مهاجرت معکوس دارد. یعنی افزایش جمعیت در پیرامون دارد. ما به عنوان شورای شهر تهران مصوبه‌ای داشتیم که مربوط به سال ۹۰ بوده است. این مصوبه سه ماده و چند تبصره برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تهران داشته است. این مصوبه گفته از دولت و قوه قضاییه و صدا و سیما درخواست می‌شود در این زمینه متناسب با حوزه مسئولیت‌شان اقدام کنند.

حکیمی‌پور گفت: مشکل این است که هماهنگی و همراهی وجود ندارد. قرار بوده از سوی شهرداری تهران به شورای شهر هر شش ماه گزارش داده شود اما در این سال‌ها ما یک گزارش هم دریافت نکرده‌ایم. ما خوب حرف می‌زنیم و قانون‌گذاری می‌کنیم. امیدوارم یک روزی خوب هم عمل کنیم.

کد خبر : ۴۴۰۳۹۴