خبرگزاری کار ایران

معاون رفاه وزیر تعاون:

مناطق مرزی کشور بیشترین بار فقر را تحمل می‌کنند/یک هفتم کودکان بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان هستند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فرد بازنشسته در ایران ۲۷ سال مستمری می‌گیرد به این معنا که ۲۵ سال ۹ تا ۷ درصد حقوق خودرا پرداخت می‌کند و ۲۷ سال می‌خواهد با این مبلغ امرار معاش کند که این وضعیت از نظر مردم اسفناک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا احمد میدری در نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان خانه احزاب با موضوع تخصصی فقر، رفاه و آسیب‌های اجتماعی، با بیان اینکه در حوزه فقر و رفاه اجتماعی با چند مساله بغرنج روبرو هستیم که حل آن‌ها نیازمند تغییر رفتار بازیگران است و حل آن‌ها غیر ممکن یا پیچیده است گفت: براساس قانون وظیفه معاونت رفاه، سنجش فقر و رفاه در جامعه است که طی سه سال گذشته این وظیفه را انجام داده و نتیجه آن را به مسوولان ذیربط ارسال کردیم. 

معاون وزیر رفاه با اشاره به تشکیل پایگاه اطلاعات ایرانیان براساس قانون ساختار نظام جامع گفت: از طریق این پایگاه موفق شدیم اطلاعات ثبتی هموطنان (به جز حساب‌های بانکی که توسط رییس جمهور حریم خصوصی اعلام شد) اطلاعات ثبتی با توجه به کد ملی افراد را در اختیار داشته باشیم. 

وی افزود: این پایگاه به ما امکان می‌دهد مسایل اجتماعی ایران را در حد کدپستی رد یابی کنیم و بدانیم وضعیت فقر و وضعیت اقتصادی اجتماعی خانوار‌ها چگونه است. 

میدری با بیان اینکه براساس بررسی‌ها توزیع نابرابر درآمد و فقر با چند شکاف مهم در ایران همپوشانی دارد اظهار کرد: مناطق مرزی ما بیشترین بار فقر را تحمل می‌کنند و جایی که اقوام زندگی می‌کنند یا مذاهب متفاوت است، شکاف‌هایی وجود داردکه این مسایل باید در سیاست گذاری لحاظ شوند. 

معاون رفاه وزیر تعاون خاطرنشان کرد: رابطه مستقیمی میان جنس سرپرست خانوار، سن خانوار و فقر وجود دارد و این به آن معناست که احتمال فقر سالمندان و زنان بیشتر است. 

وی با اشاره به اینکه بحث خودکشی و فقر را در استان ایلام به تفکیک شهرستان مشخص کردیم عنوان کرد همچنین بررسی‌ها نشان داد که ۱۳۰ هزار کودک از بازمانده از تحصیل در کشور وجوددارد که در این میان استان سیستان و بلوچستان با داشتن یک سی و پنجم جمعیت کشور، یک هفتم کودکان بازمانده از تحصیل را در خود جای داده است.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۳۰ درصد از مردم سیستان و بلوچستان و ۹۰ از مردم استان یزد از بیمه بازنشستگی برخوردارند که این موضوع نشان می‌دهد احتمال فقر در دوران سالمندی در سیستان و بلوچستان بیشتر است. 

میدری با بیان اینکه از ۲۳ میلیون نفر شاغل در مشاغل آزاد ۷ میلیون نفر بیمه بازنشستگی ندارند، گفت: این موضوع نشانگر آن است که این افراد در سنین بازنشستگی با فقر بیشتری روبرو خواهند شد. 

وی با تاکید بر اینکه دوران پول داری دولت‌ها در جهان به پایان رسیده است گفت: برای کنترل فقر نیاز به بودجه داریم. 

معاون رفاه وزیر تعاون خاطرنشان کرد: از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه دولت، ۴۲ هزار میلیارد تومان سهم یارانه نقدی، ۱۱ میلیارد تومان بنیاد شهید، ۳۸۰۰ میلیارد به کمیته امداد، ۱۸۰۰ میلیارد تومان به بهزیستی و... تعلق گرفت. 

وی با بیان اینکه برای ۸۶ هزار بازنشسته صندوق فولاد ۲۰۰میلیارد از سهم کارگر و کارفرما تامین شده و ۲ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت برای سامان دادن به این تعداد خانوار تعلق می‌گیرد، ادامه داد: این درحالی است که برای ۵هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حدود ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و دولت نمی‌تواند در این زمینه اقدام چشمگیری کند. 

میدری یادآور شد: کمک دولت به صندوق بازنشستگی در سال ۸۴ چهل و شش درصد مستمری بوده است یعنی ۵۶ درصد از منابعی که صندوق از کارکنان دولت گرفته است به مستمری بگیران پرداخت شده است. همچنین سهم کمک دولت به دو صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری ۱۲ درصد بودجه کل کشور بوده است. 

معاون وزیر رفاه با اشاره به وجود ۱۶ صندوق کوچک در کشور که با بحران مواجه‌اند گفت: این مساله علل متفاوت دارد. سازمان تامین اجتماعی کمک زیادی دریافت نمی‌کند؛ در این سازمان از هر ۵ نفر تحت پوشش تنها یک نفر کار می‌کند و در صندوق بازنشستگی کشوری نیز به ازای هر مستمری بگیری۹ /۰ درصد کار می‌کنند. 

میدری با اشاره به اینکه سن بازنشستگی در جهان ۶۵ سال است که ما در کشور این سن را به ۴۵سال صندوق لشکری و به ۵۱ سال در افراد تحت پوشش صندوق کشوری رسانده‌ایم، عنوان کرد: فرد بازنشسته در ایران ۲۷ سال مستمری می‌گیرد به این معنا که ۲۵ سال ۹ تا ۷ درصد حقوق خودرا پرداخت می‌کند و ۲۷ سال می‌خواهد با این مبلغ امرار معاش کند که این وضعیت از نظر مردم اسفناک است. 

وی مساله صندوق بازنشستگی فقر، نظام بانکی، محیط زیست و بحران آب را بغرنج خواند و افزود: ‌میزان وام‌های پرداخت نشده به بانک‌ها به ۲۰ درصد رسیده است به این معنا که ۲۰ درصد سوخت پول داریم. 

معاون وزیر رفاه با یادآوری اینکه در حالی که بانک‌ها باید ۸۰ درصد سپرده خود را وام بدهند در دولت گذشته به ۱۰۵ درصد سپرده‌ها وام داده شد، افزود: قدرت وام دهی بانک‌ها در حال حاضر به شدت از بین رفته است. 

وی با اشاره به اینکه باید برای کارگران معدن بازنشستگی پیش از موعد ایجاد کنیم، ادامه داد: هر گروهی برای این نوع بازنشستگی چانه‌زنی کرد به نحوی که در حال حاضر در برخی از استان‌ها ۴۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی دارای بازنشستگی پیش از موعدند. 

وی ادامه داد: امروز سرمایه صندوق‌ها سودآور نبوده زیرا آن‌ها تحت فشار سیاسی ناچار به اقداماتی بودند از جمله اینکه کارخانه را در منطقه فاقد منطقه سودآوری بنا کنند. ما مقررات اشتباهی داریم که سرمایه گذاری را محدود کرده یا سن بازنشستگی را پایین آورده است. 

میدری با تصریح بر اینکه اگر دولت بخواهد سن بازنشستگی را به ۶۰ سال برساند، مرگ سیاسی خود را رقم زده است افزود: دولت برای حل بحران آب باید رفتار بازیگران حوزه آب همچون کشاورزان را تغییر دهد. 

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه فشارهای محیطی در جامعه بحران فقر، بیکاری و... به جامعه شوک وارد کرده است، افزود: اگر رفتار رقابت مخرب سیاسی و تلاش برای حذف یک دیگر جای خود را به رقابت مبتنی بر همکاری بدهد می‌توان به حل بحران‌ها امیدوار بود وگرنه هیچ جریان سیاسی قادر به انجام این کار نیست. 

میدری با تاکید بر اینکه در حوزه درمان با مشکل مواجهه‌ایم گفت: بهبود نظام درمانی در کشور به افزایش کیفیت نظام اداری بستگی دارد و این موضوع نیز به کیفیت نظام پزشکی بستگی دارد. 

معاون وزیر خاطرنشان کرد: در آمریکا، فرانسه و ژاپن سازمان نظام پزشکی رفتار دولت را در حوزه درمان تغییر می‌دهد و از آنجا که نظام صنفی مستقل از نظام سیاسی نیست، تغییر رفتار نظام پزشکی می‌تواند کیفیت نظام اداری را تغییر دهد.

کد خبر : ۴۴۰۳۸۸