خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

روایت پارسایی از لابی‌های پشت‌پرده و اعمال نفوذ ارگان‌های قدرتمند برای دریافت بودجه بیشتر

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از لابی‌های پشت پرده در جریان تهیه و تصویب برنامه‌های بودجه و توسعه در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس گفت: متاسفانه احتمال این وجود دارد که آن دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که منبع قدرت هستند، بودجه مدنظرشان را از دولت بگیرند اما بخش‌هایی که نیاز به توجه بیشتر دارند، مورد بی‌مهری قرار گیرند.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با انتقاد از نحوه تخصیص بودجه به برخی ارگان‌ها و نهادها و تغییرات گسترده لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق، اعلام کرد: باوجود این‌که بنابر عرف رایج لوایح ارائه شده از دولت، در مجلس حداکثر ۱۰ درصد تغییر می‌کند، لایحه برنامه ششم توسعه که با ۳۴ ماده تقدیم مجلس شد، در کمیسیون تلفیق به طرحی با ۱۴۴ ماده تبدیل شده و عملاً بیش از ۳۰۰ درصد آن تغییر کرده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از تغییر اصل لایحه برنامه، این روند تغییرات در بحث الحاقیه‌ها دنبال شد و متاسفانه هم‌اکنون الحاقیه‌های بسیاری به لایحه برنامه ششم توسعه اضافه شده است.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نحوه اضافه شدن الحاقیه‌های برنامه ششم توسعه یادآور شد: آن‌چنان که در جریان تهیه و تصویب این لایحه در کمیسیون تلفیق شاهد بودیم، در هر مورد چند نفر از نمایندگان یک الحاقیه را در کمیسیون تصویب و به صحن آورده‌اند.

او با تاکید بر غیراجرایی بودن برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: لوایح چهارم و پنجم توسعه که تماماً از سوی دولت تهیه شد و نهایتاً  با تغییرات ۴ تا ۵ درصدی به صحن آمده بود، درنهایت به طور کامل اجرایی نشد و در بهترین حالت، تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد محقق شد و به نظر می‌رسد برنامه ششم توسعه که برخلاف نظر دولت تا حدود ۳۰۰ درصد تغییر داشته، در خوش‌بینانه‌ترین شرایط تا ۱۰ درصد نیز اجرا نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از اعمال نفوذ دستگاه‌ها و ارگان‌های صاحب قدرت در دریافت بودجه و ناتوانی بخش‌های خدماتی در این راستا، اعلام کرد: متاسفانه احتمال این وجود دارد که آن دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که منبع قدرت هستند، بودجه مدنظرشان را از دولت بگیرند اما بخش‌هایی که نیاز به توجه بیشتر دارند، مورد بی‌مهری قرار گیرند.

او ادامه داد: درحالی که انتظار داریم مشکلات فرهنگیان، کارمندان، بازنشستگان و افراد تحت‌پوشش بهزیستی در برنامه ششم توسعه حل شود، این بخش‌ها با کمبود بودجه مواجه شده و قادر به عملیاتی کردن انتظارات جوامع هدف‌شان نیستند اما ارگان‌های قدرتمند مشکل خود را حل می‌کنند و به این دلیل اعمال چنین تغییراتی که در پی لابی‌های پشت پرده صورت می‌گیرد، صرفاً به نفع ارگان‌های قدرتمند است.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره لابی‌های پشت پرده دستگاه‌های صاحب‌نفوذ در جریان تصویب برنامه‌های بودجه و برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اعلام کرد: اساساً دستگاه‌های پرقدرت بدون اتکا به لابی‌های پشت پرده نمی‌توانند بودجه خود را محقق کنند بنابراین لابی‌های گسترده‌ای وجود دارد. به‌عنوان نمونه در همین برنامه ششم توسعه که هم‌اکنون در صحن مجلس درحال تصویب است، در یک جلسه کمیسیون تلفیق، حدود ۱۵ ماده به بودجه قوه قضاییه اضافه شده است.

پارسایی در پایان با تاکید بر این‌که اضافه شدن مواد زیاد به برنامه توسعه، اجرایی شدن آن را با مشکل مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین امکان دارد ارگان‌هایی که قدرت و توان لابی دارند، به بودجه موردنظر دست پیدا کنند و ارگان‌های با توان کمتر از قافله عقب بمانند.

کد خبر : ۴۴۰۰۶۳