خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:/ تکرار/

شاخص توانمندی سیاسی زنان در ایران وضعیت مطلوبی ندارد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: طبق آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از نظر شاخص توانمندی سیاسی زنان ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شهیندخت مولاوردی در نخستین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش با انتقاد از وضعیت حضور زنان در عرصه سیاسی کشور گفت: طبق آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از نظر شاخص توانمندی سیاسی زنان ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، برگزاری چنین گردهمایی و کنگره‌هایی می‌تواند به بالا بردن این شاخص کمک کند.

او افزود: زیبنده و شایسته نظام و کشور ما نیست که در شاخص مهمی چون حضور زنان، چنین جایگاهی داشته باشیم،  سال‌ها پیش معمار کبیر انقلاب فرمودند زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: جمعیت زنان نواندیش با این دغدغه شکل گرفت که پاسخ سوال مهمی را بدهد، اینکه چگونه می‌توان هم زن بود و هم نواندیش و مسلمان هم دغدغه دین داشت و هم به دنبال حقوق اساسی زنان بود؟

او در ادامه گفت: جمع این مسائل با یکدیگر امکان‌پذیر است. اگر خواست و اهتمام وجود داشته باشد.

مولاوردی با بیان اینکه زنان سوالات و مسائل نوظهوری دارند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، گفت: باید در یافتن پاسخ به آن‌ها کمک کنیم تا مبادا نا‌کارآمدی یک نظام دینی به پای کل دین نوشته شود.

او تصریح کرد: با توجه به‌ شناختی از جمعیت زنان نواندیش مسلمان دارم، معتقدم موفق خواهند شد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در بخشی دیگری از سخنان خود مشارکت زنان در عرصه سیاسی را حق آنان دانست و عنوان کرد: امروزه در شعار و حرف کمتر کسی منکر این موضوع است که پیگیری حقوق انسانی، مدنی، سیاسی و اجتماعی حقوقی پیوسته به هم هستند. حضور زنان در قدرت و تصمیم‌گیری به تنهایی در حقوق‌های مربوطه ممکن است اما به لحاظ تاثیر می‌توان به عنوان یک ابزار و محک از آن سود برد.

مشاور امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه تاثیری که توازن جنسیت و توانمندسازی زنان بر همه عرصه‌های ایران دارد بر کسی پوشیده نیست گفت: حضور زنان در قدرت و تصمیم‌گیری به تنهایی در حقوق‌های مربوطه ممکن است اما به لحاظ تاثیر می‌توان به عنوان یک ابزار و محک از آن سود برد.

او با اشاره به وضعیت موجود کشور گفت: وضعیت جامعه و کشور گویای این واقعیت است که برای ایجاد فضای مناسب در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید از ظرفیت زنان با توجه به شرایط و نقش آن‌ها در جامعه استفاده کرد و شرایط مناسبی را در اختیار آنان قرار داد.

مولاوردی با تاکید بر توانایی‌سازی مردان و زنان در جامعه، گفت: این توانایی‌سازی با توجه به اهمیت مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های خانواده، تربیت کودکان باید به نحو مطلوب‌تری انجام شود و همچنین برای حمایت از نقش‌های چندگانه زنان و نحوه مشارکت آنان در جامعه آموزش، اطلاع‌رسانی، حساسیت‌آفرینی و کمک‌های مالی صورت گیرد.

او با بیان اینکه نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام زنان جهان نوشت، افزود: سهیم شدن زنان و افزایش قدرت مردم‌سالاری و حضور متعادل و متوازن زنان در سیاست نشان می‌دهد که مردان و زنان در کنار هم می‌توانند در جوامع نقش آفرین باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان مانند مردان تحت تاثیر چالش‌هایی قرار دارند که جامعه بشری در قرن بیستم با آن مواجه است.

مولاوردی افزود: برخی در پاسخ به این سئوال که اگر زنان به قدرت سیاسی برسند، آیا نحوه زندگی ما تغییر می‌کند، می‌گویند که قدرت از طریق مردان و زنان به یک نحو یکسان در جامعه تاثیرگذار است و برخی آن را متفاوت و برخی دیگر شیوه‌های خلاق توسط زنان را به کار می‌برند.

مولاوردی گفت: سهیم کردن زنان در قدرت تصمیم‌گیری از سر اختیار و نه اجبار، زنان را به مسئولیت همگانی وامی‌دارد که این یک سرمایه‌گذاری و محصول تاریخی برای جامعه است.

او ادامه داد: زنانی که در عرصه‌های سیاست و مقام‌های تصمیم‌گیری حضور دارند و به تنظیم مجدد اولویت‌های سیاسی اقدام می‌کنند را نمی‌توان نادیده گرفت.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: امور خاص جنسیتی و توانمندی زنان در جامعه عرضه‌گر باب‌های نوینی است که می‌توان بر اساس آن سنگ محکی باشد برای ارزیابی فضای کشور و همچنین پایان دادن به مناقشات کلیدی جامعه.

او تاکید کرد: تصمیم‌گیرندگان سیاسی بازتاب موانع ساختار و نگرشی عدم حضور زنان را تاکنون دیده‌اند که باید اقدامات مثبتی را در این زمینه انجام دهند. همچنین در سازمان‌های قدرت و تصمیم‌گیری زنان می‌توانند نقش‌های کلیدی و اساسی را بر عهده داشته باشند.

معاون رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خودش به نقش احزاب در ساماندهی حضور زنان در عرصه‌های سیاسی اشاره و اظهار کرد: تحزب می‌تواند تمامی موانعی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در حضور زنان وجود دارد، از میان بردارند و فرآیندهای تعیین انتخابی و انتسابی نامزد‌ها را اتخاذ کنند.

مولاوردی ادامه داد: اقداماتی باید از سوی احزاب برای رهبری زنان و حضور آنان در انتخابات اتخاذ شود و همچنین دولت نیز باید تدابیر لازم را به وجود آورد و به آن‌ها اطمینان دهد که می‌توانند بدون نگرانی وارد عرصه شوند.

او در پایان تاکید کرد: همه ما به نقش زنان در خانواده واقف هستیم اما باید توانمندسازی آنان صورت گیرد تا بتوانند علاوه بر نقش مادری سایر نقش‌های اجتماعی را نیز به خوبی ایفا کنند.

کد خبر : ۴۳۸۴۶۶