خبرگزاری کار ایران

محمد شریف در گفت‌وگو با ایلنا:

منشور حقوق شهروندی فرهنگ حقوق بشر را در جامعه گسترش می‌دهد

یک حقوقدان گفت: این باور عمومی که انسان از یک سری از حقوق برخوردار است که دولت‌ها نباید آنها را مورد تعرض قرار دهند وجود ندارند و این باور در بین مردم استقرار پیدا نکرده است.

محمد شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر اینکه تا‌ آخر آذر ماه از منشور حقوق شهروندی رونمایی می‌شود، گفت: یکی از مشکلات ما با حقوق بشر از یک سو فقدان انس الفت بین نهادهای اعمال کننده حقوق بشر با این نظام حقوقی است و از طرف دیگر حقوق بشر آنگونه که باید و شاید در بین آحاد مردم از گستردگی برخوردار نیست. به عبارت دیگر این باور عمومی که انسان از یک سری از حقوق برخوردار است که دولت‌ها نباید آنها را مورد تعرض قرار دهند وجود ندارند و این باور در بین مردم استقرار پیدا نکرده است.

این استاد دانشگاه گفت: منشور حقوق شهروندی که قبلا توسط دولت منتشر شده است دارای نقطه ضعف‌ها زیادی است از جمله اینکه جایگاه این منشور در سلسله مراتب قانون‌گذاری مشخص نیست. به عبارت دیگر معلوم نیست که این مصوبه هیات وزیران است یا در قالب لایحه است که باید به قوه مقننه داده شود. باید مشخص شود منشور در چه جایگاهی قرار دارد.

این حقوقدان گفت:  در این منشور مواردی ذکر شده که پیش از این در قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه کشور بدان پرداخته شده بود. طرح مجدد این مسایل فقط باعث تعدد منابع می‌شود و خود این موضوع باعث تزلزل حق می شود و جامعه حقوقی را با یک بلاتکلیفی مواجه می‌کند .

این وکیل دادگستری با بیان اینکه مشخص نیست دولت در منشوری که می‌خواهد منتشر کند، نقاط ضعف گذشته را برطرف کرده است یا خیر، اظهار کرد: مشخص نیست هدف دولت از طرح این موضوع چیست ولی به عنوان استاد حقوق بشر می گویم حداقل منفعتی که این کار دارد این است که فرهنگ حقوق بشر را بین جامعه گسترده می‌کند.

شریف در مورد اهم حقوقی که از افراد تضعیع شده است گفت: مهمترین حقوقی که تضعیع شده است حقوقی هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم با حق دفاع و حق امنیت و از این قبیل حقوق است.

کد خبر : ۴۳۷۴۵۸