خبرگزاری کار ایران

سالاری :

با برخورد سلبی نمی‌توان فضای مجازی را کنترل کرد

قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی، با بیان اینکه دیگر صرف بگیر و ببند نمی‌تواند جوابگوی نیازهای روز جامعه مدنی باشد، گفت:‌ مردم دیگر نمی‌پذیرند که نهادی به تنهایی از بالا تصمیماتی را اتخاذ کند و آن را به اجرا بگذارد و در این بین خواست عمومی مردم را نادیده بگیرد.

محمد سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، عنوان کرد: دولت یازدهم ضرورت گسترش فضای مجازی در کشور را به درستی درک کرد و در این مسیر گام برداشت و حتی هزینه‌هایی را نیز در این بین پرداخت و نقدهای تند و گاهی تهمت‌ها را نیز به جان خرید و برای اثبات موضع خود حتی رئیس‌جمهور و وزرا نیز وارد فضای مجازی شدند و فعالیت گسترده‌ای را نیز آغاز کردند.

وی به استقامت دولت در دفاع از حقوق شهروندی اشاره کرد و یادآور شد:‌ زمانی که وزیر ارتباطات به صراحت بارها اعلام کرده که هیچ محدودیت و فیلتری در این بحث نداریم و دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید با توسل به زور مردم را نمی ‌وان از کاربرد شبکه‌های مجازی خارجی منع کرد این یعنی شنیده شدن خواست مردم و حمایت دولت از این خواست.

قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی با بیان این که منتقدان، خود کاربران جدی فضای مجازی هستند، گفت: کسانی که همواره بحث فیلتر کردن و محدود کردن این فضا را داشتند و بیان می‌کردند که این بحث می‌تواند اثرات مخربی را در جامعه ایجاد کند، امروز بیشتر از همه به کاربر و اشاعه‌دهنده این ابزار رسانه‌ای و خبری تبدیل شده و وقت و هزینه زیادی را هم صرف آن می‌کنند.

سالاری تصریح کرد: موجی که توسط فضای مجازی ایجاد شد، چیزی نیست که نادیده گرفته شود و در معادلات سیاسی و اجتماعی و مدیریتی کشور نمی‌توان آن را ندید گرفت و به همین دلیل منتقدان گوی سبقت را ربوده‌اند زیرا می‌دانند این یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

وی در بیان اهمیت پرداختن به این موضوع خاطرنشان کرد: رویکرد و صراحت دولت در حمایت از عدم فیلتر و برخورد سلبی با این فضا واضح و مشخص است اما باید این را نیز در نظر داشت که چون نظارتی در این فضا وجود ندارد، ممکن است که بحث تهمت و اشاعه اخبار دروغ نیز دامن‌گیر آن شود، اما نمی‌توان جلوی چرخش آزاد اطلاعات را به بهانه‌های غیراصولی گرفت.

قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی با تاکید بر ضرورت مهم انگاشتن این موضوع و برنامه‌ریزی برای آن خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر به بحث انتخابات نزدیک می‌شویم و در این بین تمام اشخاصی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند و یا هواداران آن‌ها سعی در استفاده حداکثری از این فضا را دارند در این شرایط  باید بسیار هوشیار بود تا بازی افراد و گروه‌ها را نخوریم و مقهور بمباران‌های خبری اشتباه نشویم.

سالاری اظهار امیدواری کرد: مسئولان در حمایت از حقوق شهروندی باید به همین صورت ثابت قدم بوده و مقهور فضاهای روانی و ساخته شده از سوی جریان‌های خاص نشوند و از مرحله آزمون و خطای فضای مجازی و مدیریت درست آن سربلند بیرون آیند.

کد خبر : ۴۳۶۹۸۶