خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش معدن:

ایران بدنبال ماجراجویی نیست/دولت روحانی توانست فعالیت صنایع معدنی را احیا کند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما کشوری نیستیم که به دنبال ماجراجویی باشیم هر چند گروه‌های کوچکی هستند که به دنبال اثبات خلاف این حرف هستند اما من به شما این اطمینان را می‌دهم که توده مردم ما به دنبال آرامش و صلح طلب هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین همایش معدن و صنایع معدنی که صبح امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد،  با اشاره به ظرفیت‌های فنی کشور در حوزه معدن گفت:‌ در زمانی که من مسئولیت اجرایی داشتم، به دنبال این بودم که ظرفیت‌های معدنی کشور را بشناسم و به این نتیجه رسیدیم که ایران یکی از سه کشور دارای ذخایر غنی معدنی دنیا است و کلکسیونی از همه معادن را در خود دارد.

آیت‌الله ادامه داد: تا به امروز بخش کوچکی از ذخایر معدنی ایران کشف شده و از این ذخایر کشف شده نیز بهره‌برداری کمی صورت گرفته است. این در حالی است که مهمتر از بحث بهره‌برداری از معادن، بهره‌وری از آن است ما به دنبال خام‌فروشی نیستیم و هدف اصلی ما صادرات و فروش صنایع بهره‌ور است.

وی ادامه داد: هر شرکت داخلی و خارجی که مایل به حضور در این میدان یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتری است می‌تواند در آن فعالیت کند ما قبلا محدودیت‌هایی از لحاظ قانونی داشتیم که اکنون دیگر آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام که رهبری تایید و آن را منتشر کرده‌اند، امروز در مجمع تشخیص مصلحت در حال بروزرسانی است و برخی از بندهای آن تغییر کرده است که یکی از آنها تقویت خلاقیت، اتکا و دسترسی به فناوری‌های نوین و ارتقای سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی بر اساس مبنای زمین شناسی، اقتصادی، محیطی و دریایی برای بهره‌وری است.

آیت الله هاشمی ادامه داد: روی هر کلمه از این بندها می‌توان به عنوان سیاست کلی نظام حساب کرد. ارتقای سطح معادن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی امر دیگری است که مورد تاکید قرار گرفته در حالیکه الان سهم صنایع معدنی ما کافی نیست اولویت دادن به تامین مواد صنایع کشور و صادرات مواد فرآوری شده از دیگر مفاد این سیاست‌ها است. البته باید این را عنوان کنم که ما جلوی خام فروشی را نخواهیم گرفت اما اولویت ما صادرات و فروش مواد فرآوری شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به هیات‌های خارجی حاضر در این همایش گفت: احداث صنایع فرآوری معادن در ایران ارزان است و ما در سراسر کشور برق ، گاز و علاوه بر این نیروی کار ارزان و نیروی تحصیل کرده جوان داریم به طوری که هر شرکتی که بخواهد در ایران کار کند جز در موارد خاص نیازی به تامین نیرو از خارج ندارد.

وی ادامه داد: امنیت نیز در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بی‌نظیر است. ضمن آنکه ما سیاست‌ها و مقررات خوبی برای همکاری‌های بین المللی داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وجود بنادر زیاد در شمال و جنوب کشور و آ‌ماده‌سازی کریدور شمال به جنوب می‌تواند به همراه کریدور شرق و غرب مسیر ارزان و مناسبی برای حمل و نقل کالا و مواد اولیه باشد. به طور کلی آنچه که برای کار در معدن لازم است، در ایران وجود دارد هر چند در حوزه اکتشاف ضعف‌هایی داریم.

وی با اشاره به بند دیگر سیاست‌های ابلاغی نظام در حوزه معادن گفت: اولویت دادن به تامین مواد صنایع داخلی کشور و صادرات مواد فرآوری شده و گسترش فعالیت و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه علمی، فنی و اقتصادی از دیگر نکاتی است که در این سیاست‌ها در نظر گرفته شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: این سیاست‌ها را به هیچ عنوان نمی‌توان تغییر داد و فقط مجمع تشخیص مصلحت با مشورت رهبری می‌تواند آنها را تغییر دهد. پس این قوانین جزو اصول اصلی نظام است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران و نزدیکی آن به آ‌ب‌های آزاد گفت: بیشترین معادن نفت و گاز در جنوب کشور است و در طول ۲ هزار کیلومتر مسیر از خرمشهر تا گوادر که درنزدیکی مرز پاکستان قرار دارد، تماما لوله‌کشی گاز شده و بنادر فعال و زمین‌های آماده که اکثرا اشغال نشده وجود دارد. این‌ها نشاندهنده ظرفیت بالای این مناطق برای سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده در این حوزه گفت: قطران یکی از موادی است که ارزش معادن نفت دارد و فقط در دولت من بود که سرمایه‌گذاری در این حوزه پیگیری شد این در حالی است که این ماده که زیرمجموعه ذغال سنگ است از ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام ۱۲ سال پیش نوشته شده بود و اما امروز دوباره در حال بررسی آن هستیم من از آقای کرباسیان می‌خواهم که نتیجه همایش دیروز و امروز را به ما اعلام کند و خصوصا خواسته‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور قوی‌تر در بخش صنایع معدنی ایران را چون ما می‌خواهیم دوباره این قوانین را بازبینی کنیم و اینها را نمی‌توان با قیام و قعود در مجلس تصویب کرد بلکه متخصصان باید در مورد آن نظر دهند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد افزود: توسعه دانش بنیان اولویت دیگر ما است و در زمینه معدن و فرآوری این مقوله بسیار جای فعالیت دارد. در سال‌های اخیر به خصوص در دانشگاه آزاد بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان تاسیس شده و تحقیقاتی که اساتید و دیگر افراد انجام می‌دهند در این شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هفته گذشته مجمع عمومی دانشگاه‌های جهان در مالزی برگزار شد و ۲۴۰ دانشگاه از سراسر دنیا در این مجمع حضور داشتند و با توجه به ظرفیت دانشگاه آزاد که امروز دارای ۷۰ هزار استاد و ۵۳ درصد از تحصیلات عالیه کشور را پوشش می‌دهد، آقای میرزاده با عنوان رئیس این مجمع انتخاب شد که این امر نشان‌دهنده فعالیت‌های علمی دانشگاه آزاد و اهمیت آن در جامعه بین‌المللی است.

آیت‌الله هاشمی با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: دولت آقای روحانی توانست با استفاده از نیروهای کیفی و مدیران تحصیلکرده و حمایت بخش علمی کشور زمینه را برای فعالیت دوباره صنایع معدنی به خصوص در حوزه اکتشافات به وجود آورد که این کار بزرگی است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگی برای فعالیت در حوزه اکتشاف وجود دارد اما ما مایلیم بخش خصوصی وارد شود و اعلام کردیم که برای فعالیت‌های معدنی بخش خصوصی اولویت دارد.

آیت الله هاشمی با اشاره به بخش دیگر سیاست‌های کلی نظام گفت: یکی از این سیاست‌ها این است که ما مقام اول را در بخش معدن در بین ۲۷ کشور منطقه داشته باشیم که الان به لحاظ طبیعی اول هستیم اما از لحاظ بهره‌برداری جای بحث وجود دارد.

وی ادامه داد: سیاست اصلی ما این است خام فروشی نکنیم اما تعاملات جهانی برای ما اهمیت دارد به طور مثال ما در ایران معادن بوکسیت کمی داریم بر همین اساس در زمان وزارت آقای محلوجی معدن بوکسیت را در کشور گینه خریداری کردیم تا بتوانیم از طریق آن نیاز داخلی را تامین کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به منشور محیط زیست گفت: ما به عنوان یکی از امضا کنندگان این منشور وظیفه داریم که اصول زیست محیطی را در کار معدن رعایت کنیم حتی آمریکایی‌ها که حاضر نبودند این منشور را امضا کنند، وقتی دچار حوادث طبیعی شدند سرانجام در پاریس این توافقنامه بین‌المللی را امضا کردند هر چند ما نمی‌دانیم که رئیس جمهور جدید آمریکا می‌خواهد چه کار کند ما ترامپ را نمی‌شناسیم و معلوم نیست چه سیاستی دارد و فقط می‌دانیم تا حدی پوپولیست است.

وی با اشاره به آلودگی‌های محیطی و تاثیر جهانی آن گفت: یکی از افتخاراتی که اخیرا دانشگاه آزاد انجام داده این است که برای آلودگی‌های غبارآلود که منشأ آن جابجایی خاک است به غیر از سیستم مالچ پاشی با استفاده از سیستم جدید بیولوژیکی با این پدیده مبارزه کرده و ما امیدوایم بتوانیم از این طریق علاوه بر مردم کشورمان به سایر کشورهای منطقه کمک کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مهمانان خارجی منطقه گفت: ما کشوری نیستیم که به دنبال ماجراجویی باشیم هر چند گروه‌های کوچکی هستند که به دنبال اثبات خلاف این حرف هستند. اما من به شما این اطمینان را می‌دهم که توده مردم ما به دنبال آرامش و صلح‌طلب هستند. ما امیدواریم که با حضور شما تحولی در بخش معدن خودمان و یک تحول مهم در بخش جهانی معدن را شاهد باشیم. در کشور ما گاز ، نفت و برق بی‌پایان است و معادن گرانبها به تدریج کشف می‌شود و ما از شما می‌خواهیم که در این امر با مشارکت کنید.

آیت الله هاشمی در پایان گفت: بنده به عنوان یک مسئول که در سیاست‌های کلی کشور نقش دارم می‌دانم که در یک شرایط تثبیت شده می‌توانیم با همکاری سایر شرکت‌های خارجی بخش معدن ایران را متحول کنیم.

کد خبر : ۴۳۶۸۰۷