خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری در صحن علنی مجلس:

تصویب آیین‌نامه مربوط به شوراهای حل اختلاف با وزارت دادگستری نیست

وزیر دادگستری گفت: براساس قانون من باید پیشنهاد آیین‌نامه را بدهم ولی تصویب آن با من نیست. باید محدودیت‌های مرا هم مدنظر قرار بدهید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی  پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد مبنی بر اینکه چرا با وجود گذشت بیش از شش ماه از اجرایی شدن قانون شورای حل اختلاف هنوز آیین‌نامه این قانون تصویب و ابلاغ نشده است؟ گفت: سه میلیون و چهارصد هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است و بیش از ۳۷ هزار نفر در این شعبات فعال داریم که انسان‌های فرهیخته از دانشگاهیان، ماممین، معلمان و بازنشستگان و... به صورت افتخاری برای حل اختلافات وقت می‌گذارند.

او با بیان اینکه ۴۵ درصد پرونده‌های ورودی قوه قضاییه در این شعبات حل اختلاف رسیدگی می‌شوند، اظهار داشت: شش میلیون پرونده در دادگستری رسیدگی می‌شود و حدود سه میلیون و پانصد هزار پرونده نیز در شورای حل اختلاف که مجموعا ۱۰ میلیون پرونده می‌شود که بسیاری از آن پرونده‌ها بدون دادن حکم منجر به حل شده است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه بیش از صد هزار برگ با ۲۸ هزار نفر ساعت تحقیقات درباره شوراهای حل اختلاف صورت گرفته است، تصریح کرد: اکثر مراجعه‌کنندگان از عملکرد شوراهای حل اختلاف راضی هستند و درصد رضایت این بخش از دیگر بخش‌های دستگاه قضا بیشتر است. فقط شش درصد درخواست برای تجدیدنظر در احکام شوراهای حل اختلاف داده شده که یک درصد وارد بوده است و نشان از کارکرد مثبت این شوراها است.

پورمحمدی با بیان اینکه اساس همکاری در شوراهای حل اختلاف، همکاری افتخاری است، خاطرنشان کرد: اکثر افراد هم افتحاری هستند. این مجموعه‌ها با بودجه کم اداره می‌شوند و پولی پرداخت نمی‌شود و بیش از هفت هزار شعبه شوراهای حل اختلاف، حدود ۱۳ هزار کارمند دارند که اکثرا دانشجو و فارغ‌التحصل حقوق هستند. مسئله اصلی حل مشکل این ۱۳ هزار نفر است که عزم ما برای حل مشکلات آن افراد است.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود در مجلس یادآور شد: حدود ۳۷ هزار نفر در شوراهای حل اختلاف کار می‌کنند که به غیر از آن ۱۳ هزار نفر است. چون اساس بر افتخاری بودن است، اکثر این ۳۷ هزار نفر همکاری افتخاری دارند.

پورمحمدی ادامه داد: بر اساس قانون من باید پیشنهاد آیین‌نامه را بدهم ولی تصویب آن با من نیست. باید محدودیت‌های مرا هم مدنظر قرار بدهید. من پیشنهاد آیین‌نامه را داشتم که در دو ماه و نیم تهیه شد و برای تصویب آن آیین‌نامه تقدیم شده است.

او با بیان اینکه مشکل بودجه را همه می‌دانید، ابراز داشت: همه دستگاه‌ها با مشکل جدی کمبود بودجه روبه‌رو هستند و چون شوراهای حل اختلاف بنایش بر افتخاری بودن است، این شوراها هم محل جدی توجه قوه قضاییه نبوده است و حتی سوال جدی قانونی برای تداوم همکاری مطرح بوده است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه تا آنجا که قوه قضاییه و دولت استطاعت داشته‌اند، کمک کرده‌اند، عنوان کرد: هم‌اینک فصل بودجه است و لایحه بودجه هم تقدیم شده است. دوستان مجلس هم به این مسئله عنایت داشته باشند و کمک مناسبی به شوراهای حل اختلاف داشته باشید.

پورمحمدی ادامه داد: خوشبختانه در قانونی که سال قبل تصویب شد، قرار شد ۲۰ درصد استخدام‌های قوه قضاییه از شوراهای حل اختلاف باشد. من با معاون منابع انسانی قوه قضاییه نیز صحبت کرده‌ام که ایشان گفتند قانون را اعمال می‌کنیم ولی آزمون نگرفتیم و این سهمیه اعمال می‌شود و در سال‌های آینده نیز اجرا خواهد شد.

او با یادآوری اینکه در دولت نسبت به شوراهای حل اختلاف انگیزه‌های حمایتی جدی وجود دارد، بیان کرد: بودجه ۴۰ میلیاردی دو سال قبل، به ۷۷ میلیارد تومان رسیده است که با سایر درآمدها ۱۵۰ میلیارد تومان هم پیش‌بینی شده است. امیدوارم آیین‌نامه پیشنهادی من به تصویب برسد و به ما ابلاغ شود.

 

کد خبر : ۴۳۶۷۵۷