خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان در همایش سیاست‌های کلی ناظر بر انتخابات:

حق انتخاب شدن و انتخاب کردن نباید توسط شورای نگهبان محدود شود

یک استاد دانشگاه گفت:‌ حق انتخاب شدن و انتخاب کردن نوعی آزادی سیاسی است که نباید از سوی شورای نگهبان محدود شود .

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد نقی‌زاده در همایش سیاست‌های کلی ناظر بر انتخابات با اشاره به برخی از اصول مختلف قانون اساسی گفت: بنده معتقدم شورای نگهبان جز در انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت نظارت بر صلاحیت کاندیداها را ندارد و در بند ۹ اصل ۱۰۱ قانون اساسی تایید شده است که احراز صلاحیت تا قبل از انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و همچنین نظارت بر صحت انتخابات و نه بیشتر از آن.

وی با توجه به وظیفه مجلس شورای اسلامی گفت:  مجلس می‌تواند شرایط را برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین کند و این شورای نگهبان است که آن را رد یا تایید کند. از این رو نباید اصل انتخاب شوندگی و انتخاب کردن را محدود کرد. متاسفانه ما در ایران در گذر زمان شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را سخت‌تر کردیم و دایره افراد مشمول این حق را تنگ‌تر کرده‌ایم.البته شورای نگهبان آرای طلایی هم دارد که می‌توان به رأیی که در رابطه با تصمیم مجلس در مورد افزایش شروط انتخاب شوندگان انتخابات ریاست جمهوری بود اشاره کرد که طی آن شورای نگهبان استدلال کرد اضافه کردن به شروط انتخاب شوندگان خلاف قانون اساسی است و شرایط حصری هستند و من حق اضافه کردن به آن را ندارم.

این استاد دانشگاه افزود: البته جای شرط سن در قانون خالی است. در قانون انتخاباتی که در اوایل انقلاب توسط شورای انقلاب نوشته شده بود، شرط سنی وجود داشت اما در اصلاحات بعدی جای خالی آن احساس می‌شود. حق انتخاب شدن و انتخاب کردن نوعی آزادی سیاسی است و نباید محدود شود که در اصل ۶ قانون اساسی اتکا به آرای عمومی پذیرفته شده و در اصل ۱۰۷ نیز بر آن تاکید شده است. عمومی بودن انتخابات یعنی عمومی بودن انتخاب کننده و انتخاب شونده. شورای نگهبان در جاهایی با محدود کردن حق مخالفت کرده مثلا در جایی که نمایندگان مجلس خواستند شرط مقیم بودن در حوزه انتخاباتی مجلس را اضافه کنند.

این حقوقدان ادامه داد: شورای نگهبان با این استدلال که این شرط مخالف قانونی اساسی است آن را رد کرده است ولی در جایی دیگر به طور مثال تبصره ۲ ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ با این شرط که محرومیت از حقوق اجتماعی باعث سلب دائمی کاندیدا شدن در برخی سمت‌ها می‌شود موافقت کرده است. بهتر است شورای نگهبان حق انتخاب را محدود نکند. به طور مثال رجل را به مردان و زنان تفسیر کنند تا انتخاب شوندگان محدود نشوند و زنان نیز از این حق محروم نشوند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: شورای نگهبان در جاهایی تصمیماتی گرفته که باعث تعجب همگان شده است. به طور مثال رد صلاحیت آقای هاشمی به دلیل کهولت سن که جزو تفاسیر محدود کننده شورای نگهبان است. بهتر است یک رویه تصمیم‌گیری در شورای نگهبان به وجود آید و آیندگان بر این رویه عمل کنند.

کد خبر : ۴۳۶۵۶۷