خبرگزاری کار ایران

جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تمدید قانون تحریم‌های ایران نباید موضوع تصفیه حساب‌های سیاسی باشد

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید به مساله تمدید ایسا توسط کنگره امریکا، نگرشی ملی و نه سیاسی و جناحی داشت، تاکید کرد: نباید تمدید قانون تحریم‌های ایران توسط کنگره به موضوعی برای تصفیه حساب‌های سیاسی داخلی تبدیل شود.

جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که بهترین پاسخ ایران به تمدید قانون تحریم‌های ایران (ایسا) گفت: اولین گام در این باره، ایجاد شفافیت در موضوع است که باید تمدید این قانون از سوی کنگره به دور از حب و بغض‌های سیاسی و همچنین نحوه نگرش‌های جناحی، مورد بررسی قرار گیرد که این مساله گویا در نشست روز چهارشنبه هفته گذشته هیات نظارت بر برجام صورت گرفته است. 

ما باید در عرصه عمومی وضعیت هیجانی جامعه را کنترل کنیم

او با بیان اینکه ما باید در عرصه عمومی وضعیت هیجانی جامعه را کنترل کنیم، اظهار داشت: جامعه و افکار عمومی نباید به عرصه واکنش‌های هیجانی بدون مطالعه برسد. نباید هیجان را در عرصه عمومی به حدی رساند که سر رشته کار از دست خارج شود. 

صداوسیما هیجان‌های افکارعمومی را افزایش می‌دهد 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به نوع عملکرد برخی رسانه‌ها از جمله صداوسیما تصریح کرد: متاسفانه کاری که برخی رسانه‌ها و از جمله صدا و سیما می‌کند این است که میزان هیجانات افکار عمومی را افزایش می‌دهند و به میان مردمی می‌روند که ممکن است از پیچ و خم‌های مساله آگاه نباشند. 

تمدید قانون تحریم‌های ایران را با تگرشی ملی ببنیم

قربان اوغلی با بیان اینکه باید به این مساله نگرشی ملی و نه سیاسی و جناحی داشت، خاطرنشان کرد: نباید تمدید قانون تحریم‌های ایران توسط کنگره به موضوعی برای تصفیه حساب‌های سیاسی داخلی تبدیل شود و این وظیفه حاکمیت است تا از تبدیل شدن این موضوع به یک منازعه داخلی جلوگیری کند.

او افزود: تبدیل شدن این مساله به یک منازعه موجب سود بردن دیگران خواهد شد چرا که لطمه به برجام می‌تواند به معیشت مردم ضربه وارد کند. 

می‌خواهند توافق هسته‌ای را ناکارامد جلوه دهند

این مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت:‌ دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری طی ماه‌های آینده برگزار خواهد شد. مباحثی نظر اینکه اینکه برجام چقدر موفق بوده، چقدر کلاه بر سر ما رفته، تمدید قانون تحریم‌ها و چقدر از آن اجرایی شده است، قطعا یکی از موضوعات مناقشات و جدل‌های سیاسی علیه دولت است و به همین خاطر برخی جناح‌ها و برخی رسانه‌ها به دنبال افزایش مطالبات جامعه از برجام هستند تا اینگونه توافق هسته‌ای را ناکارآمد جلوه بدهند.

قربان‌ اوغلی اضافه کرد: البته پرداختن به این موضوع اجتناب‌ناپذیر است ولی اینکه آن مساله به عنصر اصلی کنترل افکار عمومی تبدیل شود یک اشکال جدی است که سیاستگذاران کشور می‌توانند جو سیاسی گروه‌ها را کنترل کنند. 

می‌خواهیم بنزین بر روی آتش بریزیم یا شعله‌های آن را کاهش دهیم؟

او با بیان اینکه فضای سیاسی در آمریکا عوض شده و به نظر می‌رسد دولت آتی آمریکا نسبت به دولت کنونی تندتر باشد، عنوان کرد: آیا در این فضا با آتش افروخته شده می‌خواهیم بنزین بر روی این آتش بریزیم یا اینکه می‌خواهیم شعله‌های آن را کاهش دهیم؟ سیاست عقلانی آرام کردن طرف مقابل است تا او به سمت گزینه‌های بیشتر نرود.

اقدامات ایران باید همراه با محاسبات دقیق باشد

این دیپلمات عالیرتبه سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشوری که بیشترین صدمه را از لطمه خوردن به برجام می‌بیند ایران است، یادآور شد: ایران باید در مقابل اقداماتی که انجام می‌دهد محاسبات بسیار دقیقی داشته باشد تا پاسخ‌ها و اقداماتش موجب خدشه‌ وارد شدن جدی به برجام نشود و نقض توافق هسته‌ای محسوب نشود.

نقض برجام نکنیم، اجماع سابق علیه ایران شکل نمی‌‌گیرد

قربان اوغلی تاکید کرد: در صورتی که ایران ناقض برجام نباشد به هیچ وجه اجماع سابق علیه ایران شکل نخواهد گرفت اما اگر ما اقدام ماجراجویانه انجام بدهیم ممکن است به شرایط بین‌المللی ضد ایران بازگردیم. 

ایران ناقض برجام نباشد

او با تاکید بر اینکه شعار ایران باید اجرای کامل برجام از سوی تمامی اعضا باشد، بیان کرد: اگر قرار است کسی برجام را نقض کند آن کشور ایران نباشد و بگذاریم این آمریکایی‌ها باشند که برجام را نقض کنند و اروپایی‌ها از آنها جدا شوند.

کاری نکنیم که آ‌تش آمریکا برافروخته‌تر شود

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: ضروری است نخست کاری نکنیم که آ‌تش آمریکا برافروخته‌تر شود، دوم آنکه سیاستی آرام‌بخش را در پیش بگیریم و سوم رایزنی‌های خودر ا با دیگر شرکای برجام و به خصوص اروپا افزایش دهیم. 

ترامپ زمان انتخابات با ترامپ رئیس جمهور متفاوت است

قربان‌اوغلی در پاسخ به این سوال که با توجه به کابینه ضد ایرانی ترامپ، او چه سیاستی را درباره ایران و برجام در پیش خواهد گرفت؟ گفت: ترامپ زمان انتخابات با ترامپ رئیس جمهور متفاوت است با آنکه رئیس جمهور آمریکا بیشترین اختیارات و نقش را در ساختار ایالات متحده ایفا می‌کند اما او تصمیم‌گیر نهایی نیست و مشاوران و نخبگان تصمیم‌ساز بر افراد تاثیر می‌گذارند.

او با بیان اینکه ایران باید با اتخاذ سیاست‌های آرام‌بخش بهانه‌ها را از آمریکا بگیرد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد مهمترین اولویت ترامپ در منطقه مبارزه با داعش باشد که این می‌تواند فصل مشترکی میان ایران و آمریکا باشد پس از این منظر ما باید وارد شویم تا بتوانیم چالش‌ها را کاهش بدهیم.

کد خبر : ۴۳۶۳۳۶