خبرگزاری کار ایران

ضرغامی در دانشگاه شریف:

نخبگان ما مدرک می‌گیرند، اما کار پیدا نمی‌کنند

رییس اسبق سازمان صداوسیما گفت: سه قطره خونی که در ۱۶ آذر ۶۳ سال قبل ریخته شد، موج آفرین و منشاء‌ زایش است .

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت‌الله ضرغامی که در جلسه ویژه روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: پس از کودتای ۲۸ مرداد دولت امریکا این تصور را داشت که فضای داخلی ایران متناسب با سیاست‌هایش تثبیت شده است اما با ورود نیکسون به ایران، تمام این معادلات بر هم ریخت و دانشجویان نشان دادند که شاه تصمیمی اشتباهی اتخاذ کرده بود.

وی افزود: سه قطره خونی که در ۶۳ سال قبل ریخته شد، منشاء حرکت و زایش برای جنبش دانشجویی بود. این خون‌ها چنان پربرکت بود که هیچ‌گاه تصور نمی‌شد این چنین موج‌آفرین باشد.

ضرغامی با بیان اینکه شاه با ایجاد دانشگاه صنعتی اصفهان قصد از دور خارج کردن دانشگاه صنعتی شریف را داشت، تصریح کرد: دانشگاه شریف نقش موثری داشت که با اقدامات شاه نیز از معادلات حذف نشد و از رونق نیفتاد .

وی در ادامه با اشاره به معضلات روز که دانشجویان را گرفتار خود کرده است، تصریح کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص این که چرا دانشجویان بعد از گرفتن مدرک لیسانس به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، بحث‌های زیادی شده است.

رییس پیشین رسانه ملی افزود: دانشجویی که برای اخذ مدارک تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور می‌رود به طور میانگین ماهانه دو هزار و پانصد دلار دریافت می‌کند که در مقابل این، دانش خود را به بیگانگان منتقل می‌کند که البته هزینه کسب دانش به مراتب بیشتر از آن مبلغی است که به وی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه این وضع نگران‌کننده است، گفت: متاسفانه کشور درگیر منازعات و دعواهایی است که این آسیب‌ها چندان به چشم نمی‌آید در این خصوص سیستم اجرایی کشور باید ورود پیدا کند. امکاناتی که در خارج از کشور در اختیارشان قرار می‌گیرد در داخل در اختیارشان نیست و البته به بعضی از این دانشجویان که مایل به برگشت به کشور هستند پیشنهاد می‌شود که در آنجا بمانند زیرا امکانات کافی در کشور وجود ندارد.

ضرغامی با بیان اینکه نخبگان ما مدرک می‌گیرند اما کار پیدا نمی‌کنند، گفت: بسیاری از پروژه‌ها در داخل کشور برای این دانشجویان نخبه تعریف نشده است، چرا که اگر دانشجویان را در این پروژه‌ها به کار می‌گرفتند شاهد خروج آنها نبودیم.

وی با اشاره به شخصیت تقی شهرام که در فیلم سیانور به تصویر کشیده شده است، گفت: تقی شهرام همانطور که در فیلم نشان داده شده است، بسیار مطالعه می‌کرد اما پس از این مطالعات استدلال می‌کرد که اسلام چیز خوبی است، اما برای مبارزه عملی ناکارآمد است.

رییس اسبق سازمان صداوسیما با بیان اینکه لیبرالیسم نیز مانند همه مکاتب انحرافاتی دارد، گفت:  اسلام تنها مکتبی است که جامعیت دارد .

وی در پایان با اشاره به قوانین بالادستی تصریح کرد: بسیاری از قوانین بالادستی به صورت رویه‌های قابل اجرا در نمی‌آید و همین موجب شده است نتوانیم رویه‌هایی را تدوین کنیم که در خدمت دانشگاهیان باشد.

کد خبر : ۴۳۵۴۳۱