خبرگزاری کار ایران

الهه کولایی:

امروز نمایندگان مجلس حرف مردم را می‌زنند/ در دولت گذشته به اسم عدالت منابع کشور به تاراج رفت

الهه کولایی معتقد است که باید مراقب جریان پوپولیسم بود زیرا این جریان امروز نه تنها در آمریکا و کشورهای منطقه بلکه در اروپا نیز در حال گسترش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهه کولایی عصر امروز در مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران که با همت انجمن اسلامی ایران دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت ۱۶ آذر و دانشگاه گفت: از روزی که دانشگاه تاسیس شد هدف آن ایجاد فرصتی برای بیان استعدادها و همچنین استفاده آحاد مردم از توانایی‌ها بود و هدف اصلی تاسیس دانشگاه خدمت به مردم بود. 

آمارهای امروز باعث افتخار شد

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وجوهی که بعد از انقلاب اسلامی مطرح شد؛ بحث ارتباط حوزه و دانشگاه بود و اتحاد این دو باعث می‌شود تا از همه منابع به خوبی استفاده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با ابراز تاسف از توسعه‌نیافتگی کشور در دهه‌های گذشته تصریح کرد: امروز آمار و ارقامی که وجود دارد و منتشر می‌شود باعث افتخار نیست زیرا کشور ما از لحاظ منابع طبیعی و موقعیت سوق‌الجیشی وضعیت خوبی دارد اما آمارها نشان نمی‌دهد که ما از این موقعیت خوب استفاده کنیم.

ضرر زیادی در گذشته دیدیم

کولایی با بیان اینکه در دوره‌هایی که پشت سر گذاشتیم چه در دوران دفاع مقدس، چه در دوران اصلاحات و حتی دوران پشت کردن به اصلاحات، نقش دانشجویان و دانشگاه همواره مهم و تاثیرگذار بوده و این نقش در پیشبرد کشور اهمیت زیادی داشته است، یادآور شد: ما هرگز فراموش نمی‌کنیم در دورانی که نیاز به ترویج و شکل‌گیری دولتی بودیم که هدف آن گسترش فرهنگ شنیدن صدای مخالف و آزادی بود، دانشجویان و دانشگاهیان چقدر پر رنگ ظاهر شدند. به همین دلیل بعد از آنکه فضای یاس در کشور به وجود آمد چطور کشور ما وارد فضایی شد که ضررهای زیادی دیدیم و همچنان هزینه‌های آن را می‌پردازیم.

باید به سمت ترویج عقلانیت حرکت کنیم

او  با بیان اینکه در دوران پشت کردن به اصلاحات شاهد دولتی بودیم که به نام عدالت به دنبال تاراج منابع و غارت کشور بود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل امروز باید با درس گرفتن از آن دوران به سمت ترویج عقلانیت باتوجه به منافع مردم حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در جهان آینده جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که منزوی باشد و همین دلیل حضور فعال ما بسیار مهم است و باید در جهت تقویت واقعیت و عقلانیت حرکت کنیم و تقویت این دو اصل در دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

مراقب جریان پوپولیسم بود

کولایی عقلانیت را نیاز جامعه امروز دانست و افزود: باید مراقب جریان پوپولیسم بود زیرا این جریان امروز نه تنها در آمریکا و کشورهای منطقه بلکه در اروپا نیز در حال گسترش است و نقش دانشجویان در جلوگیری از این جریان و گسترش و تقویت عقلانیت به‌جای پوپولیسم بسیار مهم است.

او با یادآوری اتفاقاتی که در ۱۶ آذر سال ۸۳ در دانشگاه و در زمان حضور رئیس جمهور دولت اصلاحات رخ داد، ابراز داشت: اتفاقاتی که در آن جلسه به وجود آمد و حتی بعضا به تنش کشیده شد، نشاندهنده ایجاد فضایی در جامعه بود که حق بیان را به مخالف خود می‌داد. در آن زمان جامعه‌ای که سال‌ها به استبداد و تک‌صدایی خو کرده بود توانست به سمتی حرکت کند که صداهای دیگر شنیده شود و مخالفان نیز حرف خود را بزنند. 

مردم ایران کم‌هزینه‌ترین و بهترین راه تغییر را انتخاب کردند

این نماینده عضو مجلس ششم با اشاره به تحولات منطقه و بهار عربی گفت: ما نمی‌توانیم شرایط و اتفاقاتی که در اطراف‌مان می‌افتد را نادیده بگیریم. تحولات منطقه نشان می‌دهد راهی که مردم ایران انتخاب کرده‌اند کم‌هزینه‌ترین راه و بهترین راه برای تغییر و همچنین رشد کشورها است.

کولایی با اشاره به اهمیت امر انتخابات بیان کرد: نباید فراموش کنیم دموکراسی تمرینی است که در یک سال یا ۲۰ سال به ثمر نمی‌نشیند بلکه یک فرآیند آموزشی است که یادگیری آن طولانی‌مدت است آن هم در منطقه‌ای که دموکراسی وجود دارد اما دموکرات‌ها وجود ندارند و دموکرات‌ها حکومت نمی‌کنند.

به گزینه‌های واقعی و مقدور توجه کنیم

او با یادآوری انتخابات پیش‌رو و لزوم توجه و دقت به این انتخابات عنوان کرد: باید به گزینه‌های واقعی و مقدور توجه کنیم نه گزینه‌هایی که آرزوهای ماست و به سمت تکاپوی حاکم شدن به مردم بر سرنوشت حرکت کنیم. باید از تجربیات و آنچه در گذشته در کشور رخ داده، درس بگیریم و به دنبال تثبیت قانون و اجرای آن با هدف گسترش یک جریان اصلاحی باشیم و نباید هرگز فراموش کنیم کسانی که غیر از این فکر می‌کردند و به دنبال تعویض ریل بودند چگونه بدون آنکه صبر داشته باشند به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.

نیروهای تحول‌خواه باید به سمت اتحاد حرکت کنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما موظفیم با درس گرفتن از واقعیت‌های امروز و توجه به اتفاقات گذشته و تجربه‌ها در ادامه مسیر در جهت توزیع منابع برای همه ایرانیان و رفع تبعیض برای همه تلاش کنیم، گفت: در این راه برای رسیدن به موفقیت باید قواعد و تغییرات اجتماعی را بپذیریم. باید مسیر پیشرو را با صبوری ادامه دهیم و در این راه تمام نیروهای تحول‌خواه باید به سمت اتحاد حرکت کنند و قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا ما نمی‌توانیم آرزوهای خود را به جای واقعیت بگذاریم و هوشیاری دانشجویان و دانشگاهیان بسیار مهم است.

کولایی با اشاره به وضعیت امروز نهادهای قانونی کشور بیان کرد: امروز ما در مجلس دهم شاهد یک رویکرد فعال هستیم و صداهایی را از این مجلس می‌شنویم که از مجلس هفتم و نهم نمی‌شنیدیم و امروز نمایندگان مجلس حرف مردم را می‌زنند به همین دلیل باید برای تداوم بخشیدن به این صدا از نهادهایی مانند انتخابات حمایت کنیم.

کد خبر : ۴۳۵۳۷۵