خبرگزاری کار ایران

امروز در مسکو؛

سنایی با رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا دیدار کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه امروز با رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا ملاقات و در خصوص توسعه همکاری‌های تجاری فیمابین و پیگیری امضای قرارداد تجارت آزاد ایران با این اتحادیه بحث و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، تیگران سرکیسیان در این ملاقات با اشاره به روند مذاکرات برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه که قرار است گزارش آن در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به سران کشورهای عضو اتحادیه ارائه شود، اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای اولویت‌دار ما در روابط با اتحادیه اوراسیا است.

مهدی سنایی نیز با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش ایران با روسیه، ارمنستان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، خواستار تسریع در روند مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه و موافقت با افزایش تعداد کالاهای پیشنهادی کشورمان برای اختصاص تسهیلات و تخفیفات تعرفه‌ای شد.

جمهوری اسلامی ایران خواستار تعرفه‌های ویژه گمرکی برای صادرات ۲۰۰ قلم از اجناس خود به این اتحادیه شده است که تا‌کنون این اتحادیه کاهش تعرفه‌های ترجیحی ۷۷ قلم از آن موافقت کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اول ژانویه ۲۰۱۵ با حضور روسیه، قزاقستان، ارمنستان و بلاروس رسما آغاز به کار کرد و قرقیزستان نیز از ماه می همان سال به این اتحادیه پیوست. این اتحادیه جمعیتی معادل ۱۸۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد.

در چارچوب این اتحادیه اعضا موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات بین کشورهای عضو اعلام داشتند. تولید نا‌خالص این کشور‌ها بالغ بر۲.۲  تریلیون دلار و تولیدات صنعتی این اتحادیه بالغ بر ۳.۱ تریلیون دلار و همچنین مقدار تجارت خارجی این اتحادیه به کشور‌های خارج از اتحادیه بالغ بر ۶.۸۷۷ میلیارد دلار است. که این مقدار برابر با ۷.۳ درصد صادرات و ۳.۲ درصد واردات کل جهان است.

ورونیکا نیکیشینا، وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا نیز در دیدار سفیر ایران در مسکو با رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا حضور داشت.

 

کد خبر : ۴۳۵۰۵۸