خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم ایلام:

مراقب باشیم هزینه نقض برجام ازسوی آمریکایی‌ها به گردن ایران نیافتد

نماینده اصلاح‌طلب ایلام در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به ارائه راهکارهایی برای مقابله عاقلانه با تحریم‌های جدید امریکا پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، جلال میرزایی نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که در اختیار ایلنا قرار داد، به ارائه راهکارهایی برای مقابله عاقلانه مجلس شورای اسلامی با تحریم‌های جدید مصوب مجلس نمایندگان ایالات متحده و تایید آن ازسوی مجلس سنای آن کشور، پرداخت.

در متن این نامه آمده:

پس از آن‌که مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه ۱۱ آذرماه، مصوبه مجلس نمایندگان آن کشور در ارتباط با تمدید «قانون تحریم‌های ایران» را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد، سیاستمداران و فعالان سیاسی در ایران در سطوح مختلف به این اقدام واکنش نشان داده، و آمریکا را به نقض تعهداتش نسبت به برجام متهم ساختند.

در این میان البته سخنگوی کاخ سفید در واکنش به بازتاب مصوبه سنای آن کشور در ایران، ضمن دفاع از این مصوبه در راستای تمدید قانون تحریم‌های ایران اعلام کرد که وزیر امور خارجه آن کشور، مواردی را که ناقض تعهدات امریکا در برجام باشد را به حالت تعلیق درمی‌آورد. حال باتوجه به موضع اخیر ایالات متحده در رابطه با تعلیق موارد ناقض تعهدات آن کشور در برجام، سوال این است که جمهوری اسلامی ایران چه اقدامی در قبال بدعهدی آمریکایی‌ها اتخاذ کند؟!

واقعیت این است که برخلاف اعلام سخنگوی کاخ سفید، ایران دلایل و شواهد کافی در رابطه با نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها در اختیار دارد. از جمله آن‌که:

- بنابر مفاد برجام آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند در بازار تعلیق و محدود شدن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران، نه‌تنها مانع از سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی و همینطور بخش خدمات و فناوری ایران نشوند، بلکه راه را برای انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی تسهیل کنند.

- همچنین دولت آمریکا متعهد شده از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که اعمال آنها بنابر برجام متوقف شده، خودداری کند.

آمریکایی‌ها علی‌رغم این تعهدات روشن نه‌تنها برای دسترسی ایران به حوزه‌های تجارت، امور مالی و انرژی اقدام لازم به‌عمل نیاورده‌اند، بلکه قانون تحریم‌های ایران را تمدید کرده و به گونه‌ای عمل می‌کنند که ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین برقراری و  ایجاد روابط اقتصادی با ایران را افزایش دهند.

پر واضح است که این اقدام آمریکایی‌ها با تعهد آن کشور درخصوص کمک به عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران به‌طور جدی در تغایر است، و حتی با وجود تعلیق بخش‌هایی از آن، با توجه به موارد یادشده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که اقدام آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران مخالف روح برجام و تعهدات آن کشور است.

در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن این مسائل و انتظار از مجلس و دولت برای اقدامات متقابل و موثر، ذکر نکاتی را لازم می‌دانم.

۱- با مروری بر مواضع چند روز اخیر بیم آن می‌رود که عده‌ای با شتاب‌زدگی، سطحی‌نگری و یکسویه‌نگری فرصت به دست آمده از نقض برجام توسط آمریکایی‌ها را به چالش و تهدیدی علیه منافع ملی خودمان تبدیل کنند. واقعیت این است که هرگونه تصمیم شتاب‌زده می‌تواند به آمریکا و بالاخص دولت بعدی آن کشور کمک کند تا هزینه نقض برجام را متوجه ما سازد.

۲- راه مقابله با اقدامات آمریکا در شرایط فعلی درحین حفظ انسجام و همبستگی ملی، مراجعه به سازوکار موجود در برجام یعنی کمیسیون مشترک متشکل از گروه ۱+۵ و ایران است.

بنابر بندهای ۳۶ و ۳۷ برنامه جامع اقدام مشترک، چنانچه ایران معتقد باشد که هریک از اعضای گروه ۱+۵ تعهدات خود در برجام  را رعایت نکرده‌اند، می‌تواند موضوع را برای حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع دهد. این کمیسیون ۱۵ روز فرصت دارد تا موضوع را فیصله دهد.

پس از این مرحله ایران می‌تواند درخواست کند تا موضوع توسط یک هیات مشورتی که متشکل از ۳ عضو است، بررسی شود. چنانچه موضوع در این مرحله فیصله نیابد و ایران پس از این مراحل معتقد باشد که موضوع مصداق «عدم پایبندی اساسی» است می‌تواند آن را به‎عنوان مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهداتش قلمداد کند و مراتب را به شورای امنیت ابلاغ نماید.

بنابراین برخلاف نظر برخی همکارانم در مجلس شورای اسلامی که ارائه طرح دو یا سه فوریتی برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای را مقابله با اقدام آمریکا می‌دانند، بنده ارائه چنین طرح‌هایی را در شرایط فعلی نه‌تنها در راستای مقابله با آمریکا ارزیابی نمی‌کنم، بلکه چنین اقدامات عجولانه‌ای را به ضرر منافع ملی می‌دانم. ضمناً این سخن که «اگر به سمت پاره کردن برجام بروید ما قبل از شما برجام را آتش می‌زنیم» تعبیر درستی از رویکرد رهبر معظم انقلاب نیست؛ چرا که برجام با وجود نقص‌هایی که دارد این قابلیت را دارد که درصورت تعهد طرفین به مفاد آن، مانع از سیاسی شدن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و درنتیجه اعمال فشار علیه کشورمان شود.

باید به گونه‌ای عمل کنیم که آمریکا نه قادر باشد و نه بهانه‌ای داشته باشد که کشورهای اروپایی، چین، روسیه، ژاپن و... را در اعمال مجدد تحریم‌ها با خود همراه کند و بار دیگر اجماعی بین‌المللی علیه کشورمان شکل دهد.

کد خبر : ۴۳۴۶۰۶