خبرگزاری کار ایران

ظریف در حاشیه نشست قلب آسیا؛

تصمیم سنا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران، اعتبار آمریکا را خدشه‌دار کرد+ فیلم

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه نشست قلب آسیا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «ایندین اکسپرس» هند، ورود سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی نخست وزیر پاکستان به هند برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا در عصر امروز امیدهایی را برای آب شدن یخ رابطه هند و پاکستان ایجاد کرده است. 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد  آماده میانجی‌گری بین هند و پاکستان  بر سر مساله کشمیر است. او گفته که اگر از سوی هند و پاکستان از ایران درخواستی شود، آنها برای میانجی قدم برمی‌دارند. البته ظریف تاکید کرده که ایران داوطلب نیست، بلکه آماده است.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ایران در حل و فصل مساله کشمیر هم نقشی بازی خواهد کرد یا نه گفته ما ثابت کردیم که به عنوان مذاکره‌کننده قادریم به توافقی مثل توافق هسته‌ای با 6 قدرت جهانی بعد از یک سری مذاکرات سخت برسیم.

ظریف گفت: ما روابط خوبی با هند و پاکستان داریم. پاکستان یکی از همسایگان بسیار نزدیک ماست. هند یکی از شرکای خوب ایران است که روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی با ایران دارد. بسیاری از هندی‌ها و پاکستانی‌ها به اشعار فارسی رجوع می‌کنند. ما نباید این رابطه را از دست بدهیم. این زنجیره نباید از بین برود.

به گزارش«ایندین اکسپرس» وزیرخارجه ایران گفته ما بهترین‌ها را برای این دو کشور می‌خواهیم. ایران هر کمکی که از دستش ساخته باشد برای این دو کشور دریغ نخواهد کرد و ما آماده‌ایم. ما داوطلب نیستیم اما آماده‌ایم که اگر از ما درخواستی شود برای میانجی‌گری وارد عمل شویم. ما به دلیل اهمیت فوق‌العاده این دو کشور برای ایران، آماده کمک به آنها هستیم.

او همچنین در حاشیه نشست قلب آسیا گفت: ایران ایده‌های مشترک و چشم‌انداز مشترکی با کشورهای هند و پاکستان در جنبش عدم متعهدها دارد؛ در نتیجه ما امیدواریم که روابطمان با این دوستان هر روز بهتر شود.

این رسانه هندی به این بخش از صحبت‌های محمدجواد ظریف نیز اشاره کرد و گفته در این بخش به قرارداد چابهار اشاره کرده و آن را نمونه‌ای از چشم‌اندازهای مشترک منطقه‌ای ایران خوانده است.

ظریف همچنین در خصوص احتمال ادامه برجام در دوران ترامپ و وضعیت توافق هسته‌ای با روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آمریکا نیز گفت: احساس می‌کنم توافق هسته‌ای با آمریکا مساله بغرنجی نیست.

او تاکید کرد که توافق هسته‌ای یک توافق دو جانبه با آمریکا نبوده بلکه یک توافق چندجانبه است. من فکر نمی‌کنم این توافق در خطر باشد. با این حال تمدید قانون تحریم‌های ایران در مجلس سنا به موضوع اعتبار آمریکا خدشه وارد می‌کند.

وزیر خارجه گفت: ما بارها گفته‌ایم که اگر آنها به نظام تحریم‌ها بازگردند، ما هم خودمان را به توافق هسته‌ای پایبند نمی‌دانیم. گزینه‌های ما بسیار زیاد و گسترده است. ما برای این تصمیم مورد توافق طرفین آماده‌ایم.

                                                           

کد خبر : ۴۳۴۴۳۷