خبرگزاری کار ایران

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تشریح کرد:

جزییات تقدیم لایحه بودجه سال ۹۶ به مجلس

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور جزییات تقدیم لایحه بودجه سال ۹۶ به مجلس را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حسینعلی امیری با تاکید بر اینکه تلاش دولت یازدهم بر این بوده که لایحه بودجه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم کند، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه با حضور در بهارستان، لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌کند.

 وی افزود: آقای روحانی در جلسه علنی صبح فردا عملکرد قانون برنامه و همچنین میزان پیشرفت کشور در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه را تشریح می‌کند و توضیحاتی در مورد ویژگی‌ها و رویکردهای مهم بودجه سال  آینده به نمایندگان مردم ارائه می‌دهد. "آقای روحانی پس از ایراد سخنرانی لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند و پس از کار نمایندگان خانه ملت برای بررسی و تصویب این لایحه بطور رسمی آغاز می‌شود."

امیری گفت: بر اساس بند ۱ ماده ۱۸۶ قانون  آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بلافاصله کار چاپ و توزیع لایحه بودجه و پیوست‌ها و سوابق آن آغاز می‌شود و نمایندگان مجلس پس از توزیع لایحه ۱۰ روز زمان خواهند داشت تا پیشنهادهای خود را در مورد بودجه سال آینده به کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه دهند.

وی توضیح داد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز ۱۵ روز زمان خواهند داشت تا گزارش خود را به کمیسیون تلفیق که برای بررسی لایحه بودجه تشکیل می‌شود، ارسال کنند. کمیسیون تلفیق نیز به مدت ۱۵ روز لایحه بودجه و گزارش‌های دریافتی را بررسی می‌کند و در پایان این مهلت که البته با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید نیز است، باید گزارش خود را در مورد این لایحه صحن علنی مجلس ارائه کند.

 معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی ابتدا کلیات لایحه بودجه را بررسی می‌کند، گفت: در بررسی کلیات علاوه بر سخنرانی رئیس جمهور در دفاع از لایحه بودجه، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز گزارش می‌دهد و سپس ۱۰ نفر از مخالفان و ۱۰ نفر از موافقان لایحه هرکدام حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه – به ترتیب یک مخالفت و یک موافق- صحبت می‌کنند.

وی افزود: هنگام بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، بر اساس ماده ۱۱۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت نیز به مدت ۲۰ دقیقه در مورد ویژگی‌های لایحه و در دفاع از آن سخنرانی می‌کند.

به گفته امیری در پایان این مراحل کلیات لایحه بودجه به رای گذاشته می‌شود و پس از تصویب آن، بررسی پیشنهادهای درآمدی و پیشنهادهای مطرح شده در تبصره‌ها و ردیف‌ها آغاز می‌شود.

معاون امور مجلس رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجلس و دولت این لایحه به موقع توسط نمایندگان محترم به تصویب برسد و پس از تایید شورای محترم نگهبان از ابتدای سال آینده اجرایی شود.

 وی اعلام کرد که توجه به اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به نفت از رویکردهای اصلی لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور است. رئیس‌ جمهوری روز پنجشنبه در مشهد اعلام کرد: بودجه عمومی کشور در سال آینده حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم قصد داریم ‏‏۶۰ هزار میلیارد تومان را به بودجه عمرانی اختصاص دهیم که این میزان در بودجه عمرانی برای اولین بار در ‏کشور، رقم می‌خورد.‏

وی در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی تاکید کرد: در تدوین بودجه سال ۹۶ توجه خاص و ویژه‌ای به موضوع اشتغال و چهار بخش مهم ‏آب، فاضلاب، محیط زیست و توسعه شبکه ریلی کشور شده و اعتبارات ویژه‌ای نیز برای حل مشکلات در این بخش‌ها اختصاص یافته است.‏

کد خبر : ۴۳۴۲۵۹