خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران:

هندی‌ها بیش از نیمی از بدهی نفتی خود را پرداخت کرده‌اند/۱۴ میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری ایران و هند

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه از افزایش حجم تبادل تجاری ایران و هند به حدود ۱۴ میلیارد دلار و افزایش مستمر این روند خبر داد.

به گزارش ایلنا، رسول اسلامی با تبیین اهداف و برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه به هند در مرحله نخست از سفر دوره‌ای به شرق آسیا گفت: ظریف در سفر به هند در اجلاس قلب آسیا حضور می‌یابد اجلاسی که از سال ۱۳۹۱ به ابتکار ترکیه و با هدف کمک به توسعه افغانستان با مشارکت همسایگان این کشور در حال برگزاری است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های این اجلاس و نقش کشورهای عضو در آن افزود: در مبارزه با مواد مخدر روسیه و جمهوری آذربایجان، در تجارت و سرمایه‌گذاری هندوستان؛ در مقابله با حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی پاکستان و قزاقستان و در عرصه آموزش، کشور ما مسئولیت کمیته‌های این اجلاس را بر عهده دارند.

اسلامی گفت: ایران از زمان تصدی کمیته آموزش با برگزاری نشست‌هایی‌،کشورهای عضو این اجلاس را به مشارکت در اقدامات اعتماد‌ساز در کمک به توسعه آموزشی افغانستان فراخواند و اهداف این عرصه را پیش برد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این چارچوب در دستور کار قرار گرفت مبارزه با بیماری‌های واگیر در افغانستان و منطقه بود که در این باره به تفاهماتی رسیدیم و مقرر شد اعضا با یکدیگر مشارکت کنند. 

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه گفت: پارسال نشست‌های مختلفی در عرصه‌های مرتبط با توسعه افغانستان برگزار شد و در اجلاس وزرا که یکشنبه در پنجاب هند برگزار می‌شود قرار است مقامات کشورهای عضو به ویژه ظریف سخنرانی و اقداماتشان را تبیین کنند.

اسلامی افزود: به عنوان نمونه ما در بخش‌های مختلف اجرایی مانند گمرکات، راه آهن و دیگر بخش‌ها که دولت افغانستان اعلام نیاز کرده است به کارکنانشان آموزش داده‌ایم.

وی درباره اینکه دیگر اعضا چقدر به تعهداتشان در قبال افغانستان عمل کرده‌اند، تصریح کرد: گزارش‌هایی که ارائه می کنند نشانگر این است که به تعهداتشان عمل کرده‌اند اما ما از اقدامات در برخی زمینه‌ها رضایت نداریم همچنان که مبارزه با مواد مخدر نتیجه چندانی نداشته است.

وی افزود: نارسایی‌ها در این زمینه به حدی است که تولید مواد مخدر افزایش یافته و توزیع آن در جهان بیشتر شده است و نتوانسته‌اند کاری در این زمینه انجام دهند.

اسلامی همچنین درباره حجم روابط تجاری ایران و هند گفت : هندی‌ها حتی در زمان تحریم نیز با ما خوب کار کردند و خریدار نفت، محصولات نفتی و پتروشیمی ما بوده و هستند و پس از برجام نیز حجم روابط دو کشور توسعه یافته است.

وی افزود: با آنکه قیمت نفت بسیار پایین آمده، روابط اقتصادی، تجاری ما با هندی‌ها در مقایسه با سال پیش رو به رشد است و تقریبا به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسیده و روز به روز در حال افزایش است.

اسلامی گفت: هندی‌ها پرداخت مطالبات نفتی ما را به تدریج آغاز کرده‌اند و به ویژه پس از سفر خرداد گذشته نخست‌وزیر این کشور به تهران ، پرداخت بدهی نفتی آنان به نحو مطلوبی افزایش یافته است به نحوی که شاید بیش از نیمی از بدهی خود را پرداخت کرده اند.

وی با اشاره به افزایش فروش نفت کشورمان به هند افزود: آنان علاوه بر پرداخت بخشی از بدهی‌های خود، مقداری از پول نفت ما را نیز نقدی می‌پردازند.

اسلامی همچنین روابط ایران و هند را در عرصه سیاسی و بین المللی مطلوب دانست و گفت: مقامات هند معمولا در مجامع بین المللی در موضوعات مختلف مانند حقوق بشر از ما حمایت می کنند و تعامل خوبی میان دو کشور وجود دارد.

وی سفرهای مکرر مقامات عالی رتبه ایران و هند به دو کشور به ویژه سفر نخست وزیر هند به تهران، وزرای خارجه و دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور به پایتخت ها و سفر وزیر نفت هند به کشورمان را نشانگر تعامل خوب دو کشور برشمرد.

مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه حجم تبادل تجاری ایران و هند را در نقطه اوج آن مربوط به سال ۹۱-۹۰ به میزان ۱۶ میلیارد دلار عنوان و اضافه کرد: این میزان ، پیش از برجام به حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافته بود.

اسلامی گفت: از ۱۲.۵ میلیارد دلار حجم تبادلات تجاری دو کشور ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات این کشور و عمدتا شامل برنج و ورق های فولادی و بقیه مربوط به صادرات کشورمان به هند عمدتا شامل نفت و محصولات پتروشیمی بود.

وی افزود: اکنون حجم تبادلات تجاری ایران و هند به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسیده و با روند کنونی این میزان رو به افزایش است.

 

کد خبر : ۴۳۴۲۵۲