خبرگزاری کار ایران

یک مقام کاخ سفید مدعی شد؛

تحریم‌های سنا ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد/تلاش جان کری برای حفظ تعهدات برجام

در پی تصویب قانون تمدید تحریم‌های ایران برای مدت ده سال، یکی از مقامات کاخ سفید آمریکا مدعی شد که این تحریم‌ها هیچ ارتباطی با تحریم‌های هسته‌ای ایران نداشته و وزیر خارجه همه تلاشش را برای حفظ تعهدات آمریکا در لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، مجلس سنا روز پنجشنبه قدرت رییس‌جمهور در ایجاد تحریم‌ها علیه ایران را برای یک دهه دیگر توسعه داد. این یک حرکت سمبلیک با هدف اعمال فشار بر تهران برای اطمینان از پایبندی تهران به توافق هسته‌ای سال گذشته است.

در این گزارش گفته شده که بسیاری از تحریم‌ها از زمان توافق هسته‌ای سال گذشته معلق مانده بودند. اما سناتورها با رای 99 به صفرشان نشان دادند که معتقدند اعمال این تحریم‌ها کمک می‌کند آمریکا بتواند به سرعت در صورت نقض تعهدات ایران در برجام، تحریم‌ها را بازگرداند.

«گری‌پترز» سناتور دموکرات ایالت میشیگان، در این باره به این روزنامه آمریکایی گفته که «این رژیم تحریم‌ها، ضامن پاسخگویی ایران است و امنیت ما را تقویت کرده و از خصومت‌های ایران در قبال متحدان ما به ویژه اسرائیل جلوگیری می‌کند. دیپلماسی همیشه اولویت اول ماست. اما در خلاء جوابگو نیست. دیپلماسی تنها زمانی جواب می‌دهد که با بازدارندگی قابل اعتمادی همراه باشد.»

به گفته نیویورک تایمز حتی اگر رای به تمدید تحریم‌ها، امری سمبلیک باشد، باز هم با اعتراض شدید محافظه‌کاران در ایران مواجه شده است. اینها همواره از عدم بازگشت منافع ملموس به ایران در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی شکایت می‌کردند. معترضان در ایران از این مساله برای اعتراض و جایگزینی حسن روحانی، رییس‌جمهور میانه‌روی ایران استفاده می‌کنند. دولت روحانی ابتکار عمل مذاکره با آمریکا و 5 قدرت جهانی به علاوه اتحادیه اروپا را در دست داشت و در پی توافق هسته‌ای به دست آمده با طرف‌های غربی، تحریم‌های مربوط به مساله هسته‌ای ایران لغو شد و این شامل ممنوعیت فروش نفت و نقل و انتقال پول به این کشور بود.

«کریس کوونز» سناتور دموکرات ایالت دلاویر روز پنجشنبه در پی تصویب قانون تمدید تحریم‌ها به این روزنامه گفت: در ایران شاهد خودنمایی‌های تهاجمی تندروها خواهیم بود. من انتظار دارم که جان کری تماس سفت و سختی با ظریف داشته باشد.

در شرایطی که باراک اوباما گفته است که وتو هیچ چیزی را عوض نمی‌کند، تمدید تحریم‌ها به دونالد ترامپ اجازه می‌دهد که فرصت خوبی برای از بین بردن توافق هسته‌ای همان‌طور که آرزویش را داشت به دست بیاورد.

به گزارش نیویورک تایمز «مایک پنس» معاون اول ترامپ نیز در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته بود که توافق هسته‌ای باید پاره شود. ترامپ در مصاحبه با نیویورک تایمز در اویل سال گفته بود که سعی می‌کند توافق را مجددا به مذاکره بگذارد نه این که آن را نابود کند.

بر همین اساس این رسانه آمریکایی با بیان اینکه اگر دولت ترامپ سعی کند توافق را نابود کند یا تحریم‌ها را بازگرداند، می‌تواند زمینه تشویق ایران به نقض تعهداتش از قیبل کنار گذاشتن تعلیق تاسیسات هسته‌ای و غنی‌سازی مجدد اورانیوم باشد، نوشت: «همین امر می‌تواند پایان توافق هسته‌ای بزرگترین دستاورد سیاست خارجی دولت اوباما باشد. برای ترامپ توافق هسته‌ای احمقانه‌ترین توافق تاریخ بوده است.»

این روزنامه به صحبت‌های اخیر «جان برنان» رییس سازمان سیا با بی بی سی نیز اشاره کرد و نوشت: «او نسبت به پاره کردن توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت این می‌تواند نتایج فاجعه‌باری به دنبال داشته باشد.»

نیویورک تایمز نوشت: جمهوری خواهان به دنبال اتخاذ تحریم‌های جدید بر ایران هستند اما این تحریم‌ها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ربطی ندارد بلکه به نقض حقوق بشر و حمایت‌های ایران از حزب‌الله مرتبط است.

«میتچ مک کونل» رهبر اکثریت سنا در این رابطه به این روزنامه آمریکایی گفته است: «به دلیل فعالیت‌های تهاجمی ایران و تلاش دولت ایران جهت اعمال نفوذ بیشتر در منطقه، این تحریم‌ها ضروری است. از دولت ترامپ و کنگره جدید انتظار می‌رود که در سیاست‌های کلی در قبال ایران تجدیدنظر کنند.»

این روزنامه در پایان به صحبت‌های یکی از مقامات کاخ سفید اشاره کرده که گفته است: «اوباما این قانون را امضا می‌کند.»

این مقام کاخ سفید مدعی شد که این قانون بر پایبندی آمریکا به تعهداتش در برجام که قول داده بود تحریم‌ها را در ازای پایبندی ایران به تعهداتش لغو کند، آسیبی نخواهد زد. وزیر خارجه همه سعی‌اش را برای حفظ لغو تحریم‌های هسته‌ای علیع ایران خواهد کرد .

 

کد خبر : ۴۳۳۷۶۶