خبرگزاری کار ایران

معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش:

۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود

معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا، امیر دریادار سید محمود موسوی در جلسه شورای اداری لرستان گفت: از بین ٥٤ کشور فقیر دنیا، ٢٠ کشور به دریا راهی ندارند و همین مسئله باعث بروز فقر در آنجا شده است.

وی ادامه داد: دریا بر ثروتمندشدن یک کشور و پیشرفت آن تأثیر فراوان دارد و از آنجا که دو سوم کره زمین از آب تشکیل شده باید روی این میزان آب در جهت توسعه برنامه‌ریزی انجام داد.

موسوی با اشاره به اینکه ایران از شمال و جنوب با دریا ارتباط دارد، ادامه داد: بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل دریا منجر به توسعه و پیشرفت کشور می‌شود.

معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید بر روی آب‌ها و دریا سرمایه‎گذاری کرد و نباید دریا را به عنوان رکن اساسی در توسعه کشور نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه سیاست‌های استکباری در ادوار گذشته باعث تغییر نگرش ما به دریا شده است، اضافه کرد: باید سیاست ما از توجه به ظرفیت‌های بری به توجه به بتانسیل‌های بحری تغییر یابد.

موسوی یادآور شد: در کشورهایی که توانایی حمل و نقل با دریا را ندارند هزینه‌های جابجایی تا ٥٠ درصد بیشتر خواهد شد.

معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در صورت حل مسائل پیش‌رو در حمل و نقل دریایی می‌توانیم از طریق ترانزیت کالا به درآمدی بالاتر از درآمد حاصل از فروش نفت برسیم.

وی با اشاره به اینکه ٩٠ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود، یادآورشد: ١٠٠درصد صادرات نفتی کشور از طریق دریا انجام می‌شود.

معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید براینکه مسئولان کشور باید سیاست‌های خود را از توجه به ظرفیت‌های بری به توجه به پتانسیل‌های بحری تغییر دهند، خاطرنشان کرد: لازم است که در خصوص دریا و ظرفیت‌های آن فرهنگ‎سازی کرد تا  کشور از پتانسیل‌های بالقوه دریا و آب‎ها بهره‎مند شود.

موسوی یادآور شد: جای خالی صنایع مرتبط با دریا در لرستان مشهود است و این در حالیست که این استان ظرفیت‎های بالایی در این خصوص دارد و دانشگاه لرستان می‎تواند در پروژه‎های مرتبط با دریا همکاری داشته باشد.

کد خبر : ۴۳۳۶۵۳