خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در گفتگو با خبرگزاری فدراسیون بوسنی و هرزگوین:‌

برای توسعه مناسبات اقتصادی تهران و سارایوو به تدوین نقشه راه نیاز داریم

سفیر کشورمان در سارایوو بر تدوین نقشه راه برای توسعه مناسبات ایران و بوسنی تاکید کرد و گفت: علیرغم برداشته شدن تحریم‌ها و مصوبه شورای وزیران بوسنی در این خصوص، هنوز شرکت‌های بوسنیایی از بازار پرسود ایران بهره کافی را نبرده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری فدراسیون بوسنی و هرزگوین (فنا) به تشریح مناسبات دو کشور و تحولات منطقه پرداخت.

سفیر کشورمان در ارزیابی نتایج سفر هیات عالی رتبه بوسنیایی به ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و تهران همواره خواهان روابط دوستانه و صمیمی با بوسنی بوده است و امروز نیز خرسندیم که اراده جدی برای ارتقای روابط، بین مسئولان ‏ارشد دو کشور وجود دارد. 

سفرهای مقامات دو کشور در سطوح مختلف در جریان بوده است

وی اضافه کرد: در طول بیست و پنج سال گذشته سفرهای مقامات دو کشور در سطوح مختلف در جریان بوده است و در حال حاضر نیز همکاری‌های سیاسی خوبی در جریان است که به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۴ وزرای تجارت خارجی و وزیر خارجه بوسنی به ایران سفر داشتند و سفر اخیر رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی آقای باقر عزت بگوویج و هیات عالی رتبه همراه ایشان به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور تلقی می‌شود.

وی گفت: آقای باقر عزت بگوویچ در بالاترین سطح مورد استقابل رسمی ریاست جمهوری ایران قرار گرفتند و علاوه بر دیدار با آقای روحانی، با رهبر معظم انقلاب، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار و گفت‌وگو داشتند. وزیران همراه ایشان نیز با همتایان خود دیدارهای جداگانه‌ای داشتند و در مجموع انتظار داریم این سفر موجب تقویت هرچه بیشتر روابط و ارتقای بیش از پیش سطح همکاری دو کشور شود.  

ایران و بوسنی ظرفیت‌های بالایی برای توسعه روابط دارند

سفیر ایران افزود: آقای روحانی در کنفرانس مطبوعاتی که با آقای باقرعزت بگوویچ داشتند اظهار کردند که سفر رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین به ایران زمینه مناسبی را برای توسعه روابط دو کشور در چارچوب منافع ملی دو ملت فراهم کرده و امیدواریم به روند توسعه روابط تهران – سارایوو شتاب دهد. بنده نیز معتقدم که ایران و کشور بوسنی و هرزگوین از ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همه جانبه روابط برخوردارند و بعد از اجرایی شدن برجام این سفر فرصت بالفعل کردن ظرفیت‌های دو کشور را تسریع خواهد کرد. لازم به ذکر می‌دانم که تنها چند روز بعد از سفر آقای عزت بگوویچ در سفر شهردار سارایوو به تهران، تفاهمنامه خواهر خواندگی دو شهر نیز به امضا رسید. 

سفیر کشورمان در خصوص توافقات آتی بعد از سفر برای عمیق‌تر کردن روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت: همزمان با این سفر یادداشت تفاهمی در خصوص همکاری بین بنگاه‌های کوچک و متوسط بین دو کشور امضاء شد که در روند توسعه و تقویت روابط مؤثر خواهد بود. همچنین در این سفر طرفین توافق کردند که در مورد مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی با یکدیگر همکاری کنند، زیرا امروز متأسفانه تروریسم و افراط‌گرایی به نام اسلام، چهره واقعی اسلام را مخدوش کرده و ضرورت دارد با همکاری یکدیگر، اسلامی که دین صلح، ثبات و رحمت است را در مقابل دیدگان همه جهانیان به نمایش بگذاریم. 

تلاش برای تسهیل در روابط اقتصادی ایران و بوسنی

حیدری اضافه کرد: در مذاکرات راه‌های گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور و نیز روابط علمی، فرهنگی و گردشگری را مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بنا شد فهرست همکاری‌ها در کمیسیون مشترکی که در آینده در سارایوو تشکیل خواهد شد مورد بحث و توافق قرار بگیرد. طرفین مصمم هستند با لغو موانع از جمله ارائه تسهیلات ویزایی و تسهیل در نقل و انتقالات پولی زمینه مناسبی برای فعالیت تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور ایجاد کنند و فهرست کالاهای مندرج در تعرفه تدریجی را گسترش داده تا زمینه توسعه روابط و تسهیل در سرمایه‌گذاری بین دو کشور بوجود بیاید.

دعوت از روحانی برای سفر به سارایوو

وی گفت: رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین همچنین در این سفر از دکتر روحانی دعوت کرد تا سفری  به کشور بوسنی و هرزگوین داشته باشند که انجام این سفر در آینده می تواند موجب ارتقای بیش از پیش مناسبات شود.

شرایط برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مهیا است 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در پاسخ به سوال که پرسید کدام صنابع بوسنی برای سرمایه‌گذاران ایرانی جذابیت دارد؟  گفت: بعد از استقلال بوسنی چندین موافقتنامه اقتصادی در زمینه‌های بازرگانی، بانکی، سرمایه‌گذاری مشترک، حمل و نقل، همکاری اتاق‌های بازرگانی و... بین دو کشور امضا شد و تبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲۰ میلیون یورو هم رسید. اما متاسفانه بعد از اجرای تحریم‌ها این روابط کاهش پیدا کرد و شرکت‌های ایرانی به دلیل محدودیت‌های ناچار به جایگزینی کالاهایی بوسنیایی از دیگر کشورها شدند. 

وی ادامه داد: در واقع با اجرای محدودیت‌ها مردم بوسنی از توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران محروم شدند. حالا اوضاع تغییر کرده است و خوشبختانه امروز شرایط کاملا برای توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مهیا است، باید فضا را برای فعالیت بخش‌های خصوصی و همکاری‌های بانکی دو کشور مهیا کنیم و با برطرف کردن ‏موانع، تسهیلات لازم را برای برقراری نقل و انتقالات مالی و روابط راحت‌تر بین تجار دو کشور به وجود آوریم.‏ 

حیدری اضافه کرد: رئیس جمهور ایران در خصوص ارتقای مناسبات اقتصادی با کشور بوسنی در این سفر تاکید داشتند که ما ‏آماده توسعه همکاری‌ها با بوسنی و هرزگوین هستیم و توسعه گردشگری یکی از زمینه‌های مناسب همکاری بین دو کشور ‏است کهه باید در این راستا تسهیلات لازم برای سفر گردشگران و ارتباط مردم دو کشور فراهم شود. 

سفیر ایران خاطرنشان کرد: رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی نیز با دعوت از تجار ایرانی خاطرنشان کردند که بوسنی دارای چارچوب‌های قوی و قانونی در همکاری با اتحادیه اروپا است و بازرگانان ایرانی از طریق بوسنی و هرزگوین می‌توانند به بازار تجاری اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند و تجار بوسنیایی نیز می‌توانند از طریق ایران به بازار آسیا دسترسی پیدا کنند. 

حیدری گفت: باید بگویم ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار بیشتر از سطح کنونی است و فرصت‌های زیادی پیش‌روی دو کشور در عرصه اقتصادی خصوصاً در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد. ایران جزو کشورهای پیشرو در برخی فناوری‌های نوین است و ما آماده تبادل و انتقال دانش و تجربیات به کشور دوست خود بوسنی و هرزگوین هستیم. 

وی افزود: معتقدم برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور نیاز به تدوین نقشه راه داریم تا بتواند این ‏روابط را روزبه‌روز گسترش دهد، در این راستا من و همکارانم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی و ‏همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور تلاش می‌کنیم و در کنار آن به دنبال رفع موانع هستیم.  

شرکت‌های بوسنیایی هنوز از بازار پر سود ایران بهره کافی را نبرده‌اند

سفیر ایران در عین حال یادآور شد: البته در مقابل باید بگویم علیرغم برداشته شدن تحریم‌ها و مصوبه شورای وزیران بوسنی در این خصوص هنوز شرکت‌های بوسنیایی از بازار پر سود ایران بهره کافی را نبرده‌اند، ولی معتقدم وجود پروژه‌های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری در بوسنی و هرزگوین و وجود دانش فنی و اراده در دو کشور از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند به بالفعل تبدیل شود. 

بحران سوریه نتیجه اشتباه محاسباتی برخی کشورهای منطقه و غربی است

سفیر کشورمان در خصوص راه حل بحران سوریه نیز گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه روشن، منطقی و معقول است و در واقع بحران امروز سوریه نتیجه اشتباه محاسباتی برخی کشورهای منطقه و برخی کشورهای غربی است. جمهوری اسلامی ایران بارها مطرح کرده است که تغییرات در یک کشور حق مردم است. این بدان معنی است که مردم آن کشور باید در سرنوشت خودشان مشارکت بکنند، اما قطعاً جامعه جهانی و هیچ کشوری نمی پذیرد که افرادی از کشورهای دیگر بیایند و با امکانات تسلیحاتی و با خشونت افسارگسیخته بخواهند تغییراتی در رژیم سیاسی یک کشور ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما مایل هستیم مسئله سوریه خیلی سریع حل شود و تاکنون نیز از هیچ کمکی مضایقه نکرده‌ایم، همه باید بپذیرند که بحران سوریه راه حل نظامی نداشته و تنها راه حل سیاسی دارد و حل مساله سوریه باید با مشارکت همه گروه‌های سیاسی سوری و بدون دخالت تروریست‌های مسلح صورت بگیرد. 

هشدار ایران به کشورها درباره استفاده ابزاری از تروریسم

حیدری در خصوص آینده داعش نیز گفت: امروز بیش از هر زمان خطر بزرگ تروریسم را در منطقه و جهان احساس می‌کنیم و بسیاری از مردم کشورهای عراق، سوریه، لیبی و یمن آواره و محل زندگی آنان تخریب شده است. برخی کشورها با اشتباه بزرگی که در تحلیل خود داشتند تصور می‌کردند می‌‏توانند از تروریسم به عنوان ابزاری در راستای منافع خودشان استفاده کنند، اما این غلط است. از ابتدای ظهور جریان افراطی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران همواره هشدار داده است که کشورهایی که به دنبال استفاده از افراد و سازمان‌های افراطی برای رسیدن به اهداف و سیاست‌های خود در خاورمیانه هستند سخت در اشتباه هستند زیرا این سیاست و تاکتیک ناکارآمد، غیرواقعی و مبنایی غیرانسانی دارد.

داعش محکوم به نابودی است

سفیر ایران در سارایوو ادامه داد: متاسفانه نه تنها به این هشدارها توجه نشد بلکه برخی با دادن کمک‌های ایدئولوژیکی، مالی، تسلیحاتی و بازگذاشتن مرزهای خود، داعش را به وجود آوردند و از آن حمایت کردند. امروز برخی از همان کشورها بعد از جنایت‌های وحشیانه داعش و وخامت اوضاع، به دنبال نابودی آن هستند و تردیدی نیست که داعش محکوم به نابودی است، ولی امروز تروریسم و‏افراطی‌گری به عنوان دو معضل بزرگ برای همه جهان وجود دارد و راه حلی جز تفکر ‏اعتدالی، حفظ مرزهای جغرافیایی، احترام به استقلال کشورها و همکاری همگان برای برقراری ثبات و صلح در جهان ‏وجود ندارد.‏ 

کد خبر : ۴۳۲۲۸۰