خبرگزاری کار ایران

صالحی:

به دیالوگ و همکاری متعهد هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به دیالوگ و همکاری متعهد هستیم و در سطوح مختلف و در چهارچوب سناریوی برد – برد نقش خود را در زمینه صلح و پیشرفت به عنوان جزو لاینفک توسعه پایدار انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست گفت: میان جنگ و محیط زیست ارتباط وجود دارد و از زمان کنفرانس استکهلم بر این مساله تاکید شده و فرازها و فرودهای زیادی را طی کردیم تا به درک جمعی در این زمینه برسیم.

او با بیان اینکه پیشرفت خوبی در این زمینه وجود داشته است، اظهار داشت: البته اکنون چالش‌ها در این موضوع شکل پیچیده‌تری گرفته است بنابراین لازم است که کارشناسان به محیط زیست در این زمینه اقدام کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: من به عنوان شخصی که در دانشگاه، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی کار کردم به خوبی می‌دانم که محیط زیست به عنوان یک مساله جهانی بر رابطه بین کشورها تاثیر می‌گذارد.

صالحی با بیان اینکه هر روز شاهد مناقشات و اخبار دلخراشی از رنج انسان‌ها و تخریب سکونت‌گاه هستیم، تصریح کرد: بسیار مهم است که برای کنترل این خشونت‌های افسارگسیخته در سطح منطقه و بین‌المللی جواب مشخصی یابیم و همچنین در زمینه آثار تخریبی جنگ بر محیط زیست چه در زمین چه در آب و چه در هوا اقدامی کنیم.

او بیان اینکه مناقشات از آغاز تمدن بشری محیط زیست را تخریب کرده است، خاطرنشان کرد: در زمان ما به علت گسترش ابزارهای جنگی بیشتر شده و به ویژه منطقه ما را متاثر کرده است که نیازمند همکاری‌های بین‌المللی و حمایت جهانی در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جامعه بین‌الملل به ویژه سازمان ملل و شورای امنیت در جایگاهی قرار نگرفته‌اند که مناقشات مسلحانه را حل و فصل کنند و از پیامدهای آن جلوگیری کنند، ابراز داشت: ما همه می‌دانیم جامعه بین‌المللی از سال 1992 تلاش‌های جدیدی را برای ایجاد ابزار و مقرراتی برای جلوگیری از پیامد مناقشات پیش‌بینی کرده و کشورهای مختلف در سطح ملی و فراملی به آن پرداخته‌اند و ما نیز توانسته‌ایم براساس توافقنامه‌های موجود پا به پا به این چالش‌ها مقاومت کنیم.

صالحی افزود:‌ اکنون آژانس‌های بین‌المللی باید به ابعاد مساله تاثیر جنگ بر محیط زیست بپردازند و ادبیات غنی را در این موضع ادامه دهند که در این زمینه دو نکته محافظت حقوقی از محیط زیست در زمان جنگ و نقش منابع طبیعی در صلح وجود دارد.

او توضیح داد: اتخاذ مکانیزم صلح‌ساز بعد از مناقشات می‌تواند به ایجاد ساختارها و نهادهایی کمک کند و از رنج انسان‌ها جلوگیری کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در مذاکرات بیان کرد: من به عنوان کسی که در مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک حضور داشتم، می‌گویم که می‌توان مناقشات را حل کرد و به سوی مذاکره رفت. قطعنامه توافق هسته‌ای نشان داد که از طریق دیپلماسی می‌توان مسیر را هموار کرد.

صالحی تاکید کرد: ما در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به دیالوگ و همکاری متعهد هستیم و در سطوح مختلف و در چهارچوب سناریوی برد – برد نقش خود را در زمینه صلح و پیشرفت به عنوان جزو لاینفک توسعه پایدار انجام می‌دهیم.

 

 

کد خبر : ۴۳۱۱۶۴