خبرگزاری کار ایران

منتجب‌نیا در پیش‌کنگره حزب مردم‌سالاری:

اجازه ندهیم استبداد حزبی به وجود آید/ توسعه سیاسی بدون تحزب شعاری توخالی است

قائم مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد: آزادی و دموکراسی و توسعه سیاسی بدون تحزب یک شعار پوچ و توخالی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در پانزدهمین پیش‌کنگره حزب مردم‌سالاری گفت: حیات اجتماعی و تنظیم روابط اجتماعی دارای چهار مقیاس است که بر آن اساس می‌توانیم ساختار جامعه را تنظیم کنیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه عقل و منطق می‌تواند بهترین معیار برای جامعه باشد، گفت:‌ شرع و آموزه‌های دینی مکمل عقل است و به تنهایی نمی‌توان به عقل اکتفا کرد.

او با تاکید بر ضرورت استفاده از سیره عقلا گفت: سیره عقلایی یعنی اینکه اگر عقلای عالم فراتر از هر مذهب و نژادی هستند، به آن سیره توجه کنند که شرع اسلام آن را می‌پذیرد.

منتجب‌نیا با بیان اینکه مشترکات بین اعلامیه حقوق بشر و حقوق اساسی ما این است که حرمت و کرامت همه انسان‌ها مورد قبول عقلا واقع می‌شود، گفت: آزادی فردی و اجتماعی، ممنوعیت تفتیش عقاید،‌ ممنوعیت از سانسور و اصل برائت،‌ ممنوعیت شکنجه و آزار و اذیت، ممنوعیت بازداشت و تبعید موردنظر حقوق بشر از اصول قانون اساسی است که این را سیره عقلا و تطابق عقلانی می‌توان تفسیر کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه یکی از اصول‌ ما عرف است، گفت: در مبانی اصولی ما بر روی عرف تکیه شده است و در فقه اسلام تشخیص عرف یک مبنا محسوب می‌شود.

منتجب‌نیا در ادامه بیان کرد: جامعه باید در مسیر توسعه همه‌جانبه باشد و توسعه سیاسی منوط به وجود آزادی و دموکراسی است که خود منوط به وجود احزاب است.

او تاکید کرد: آزادی و دموکراسی و توسعه سیاسی بدون تحزب یک شعار پوچ و توخالی است.

این فعال سیاسی برای جامعه چهار حالت بیان کرد و گفت: استبداد و دیکتاتوری، روش‌های پوپولیستی که موج آفرینی در فضای سیاسی ایجاد می‌کنند و همچنین نظام هیئتی و محفلی مانند افغانستان که دیگران باید تابع ریش سفیدها باشند وجود دارد و همچنین مدل تحزب بدین معنی است که انتخابات حزبی باشد و احزاب قدرتمند و فراگیر در کشور وجود داشته باشند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی بیان کرد: وجود حزب برای رقابت ضروری است که همه فعالان و بزرگان و عقلا در قالب احزاب جمع می‌شوند که در این صورت فضای رقابتی و سالم به وجود می‌آید که نه استبداد و عوام فریبی در آن است و  حاکمیت هیئتی برقرار است، بلکه حاکمیت به دست مردم خواهد بود.

منتجب‌نیا تاکید کرد: اجازه ندهیم استبداد حزبی به وجود آید و به بهانه وحدت به سمت استبداد روی نیاوریم لذا اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رمز پیروزی آنهاست.

کد خبر : ۴۳۰۲۱۲