خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

قطعنامه حقوق بشری مجمع عمومی علیه ایران مردود است

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران که در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط کانادا و سایر هم‌بانیان آن کشور تهیه شده است را مردود و غیرقابل قبول می‌داند.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران که در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط کانادا و سایر هم‌بانیان آن کشور تهیه شده است را مردود و غیرقابل قبول می‌داند. متاسفانه این قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، صرفا مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله‌جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است.

او ضمن محکوم کردن سوءاستفاده برخی کشورها از مساله حقوق بشر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر توسط کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل جهان را مردود و محکوم می‌داند. 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد نباید دستمایه‌ای برای بازی‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ و خصومت‌های برخی کشورها نسبت به سایر جوامع قرار گیرد.

قاسمی در خصوص برخی از حامیان و بانیان این قطعنامه نیز تصریح کرد: طنز تلخ تاریخی موجود در این قطعنامه، همسویی رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و تعداد کم‌شماری از کشورهای عاری از دموکراسی و آزادی در منطقه است که حامیان و مروجین اصلی تروریسم، خشونت و افراطی‌گری هستند. این همسویی و همسانی خود نیز به تنهایی دلیلی بر ناموجه و نامشروع بودن قطعنامه یاد شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است و بر اساس سیاست‌های اصولی و اساسی خود، همواره و همیشه مخالف هرگونه تبعیض، بهره‌برداری ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر بوده و اعتقاد راسخ آن بر این است که محل مناسب ارزیابی حقوق بشر در کشورها، مکانیسم گزارش‌دهی دوره‌ای حقوق بشر برای تمامی کشورها (یو.پی.آر) در شورای حقوق بشر است. مشارکت سازنده و فعال کشورمان در این ساز و کار، نشانگر جدیت ایران در ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود از طریق همکاری‌های سازنده، برابری جهانی و نیز ساز و کارهای مبتنی بر گفت‌وگو و رایزنی است.

کد خبر : ۴۲۹۴۶۴