خبرگزاری کار ایران

محمدجواد ظریف:

همه طرف‌های برجام به تعهدشان پایبند باشند

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که همه طرف‌های برجام باید به آن پایبند باشند.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری با لوبومیر زائورالک همتای چک خود ضمن تشکر از مهمان‌نوازی دولت و ملت این کشور افزود: پس از برجام زمینه برای همکاری‌های میان دو کشور فراهم شده و بسیار خوشحالیم تلاش می‌کنیم روابط ایران و چک را از سطح کاردار به سفیر گسترش دهیم.

وی ادامه داد: ما از همفکری مقامات چک برای رسیدن به یک راه حل برای بحران سوریه و مبارزه با داعش خوشحال هستیم و این مبارزه نه در سوریه بلکه در عراق و یمن نیز باید وجود داشته باشد. همکاری ایران با چک و همچنین اتحادیه اروپا می‌تواند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دارویی و مبارزه با تروریسم ادامه داشته باشد.

وزیر امور خارجه به چشم‌انداز آینده توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرد و اظهارداشت: برجام یک توافق بین‌المللی است، همه طرف‌ها باید به آن پایبند باشند و تنها یک توافق دوجانبه محسوب نمی‌شود.

ظریف ادامه داد: برجام یک توافقنامه چندجانبه منطقی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده، هرچند آمریکا به بخشی از تعهدات عمل نکرده اما ما به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده‌ایم. ما اعتقاد داریم برجام یک قرارداد منطقی است، ترجیح این است که به درد همه می‌خورد اما به این معنا نیست که ایران گزینه‌ای دیگری نداشته باشد. ایران می‌خواهد به برجام متعهد بماند و به نفع همگان است به تعهدات برجام مثبت عمل کنند.

ظریف همچنین به تشریح اهداف سفر خود به جمهوری چک پرداخت و گفت: همراه یک هیات اقتصادی در این کشور حضور یافتیم و آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی و مالی و بانکی با این کشور هستیم.

همچنین لوبومیر زائورالک نیز در این نشست مشترک خبری ضمن خوش‌آمدگویی به همتای ایرانی خود افزود: ما می‌توانیم همکاری خود را در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیش از گذشته افزایش دهیم و این دیدار می‌تواند برای هر دو کشور مهم باشد.

وزیر خارجه جمهوری چک متذکر شد: ما برای حل بحران سوریه تا به نتیحه رسیدن نهایی آن می‌توانیم همکاری داشته باشیم و با داعش مبارزه کنیم. بعد از برجام و برداشتن شده تحریم‌های ایران امکان گسترش همکاری‌های بانکی برای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد.

زائورالک ابراز خرسندی کرد پس از 12 سال وزیر خارجه ایران به چک سفر کرده و امروز دیدار بسیار مهم و موثری با هم داشته‌اند.

کد خبر : ۴۲۷۷۶۰