خبرگزاری کار ایران

ربیعی در همایش ملی اطلاعات و مردم مطرح کرد؛

نیازمند امنیت روانی، اجتماعی و اخلاقی هستیم

مسائل خصوصی افراد را به عرصه اجتماعی کشاندن، خلاف امنیت اخلاقی است، همه باید در کنار هم و با احساس امنیت زندگی کنند. جامعه‌ای که صدایی در آن شنیده نشود، ناامن خواهد بود و اگر جامعه اطلاعاتی پیشگام شنیدن صدای مردم شود جامعه به سمت آرامش حرکت می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با حضور در همایش ملی اطلاعات و مردم اظهار داشت: امنیت دولت، گروه‌های اجتماعی و افراد سه رکن امنیت هستند که یکی از دلایل موفقیت ما این بود که تمام امنیت‌ها را با هم خواسته‌ایم. قدرت ملی ما زمانی است که هر سه رکن امنیت در آن وجود داشته باشد.

وی افزود: مسائل خصوصی افراد را به عرصه اجتماعی کشاندن، خلاف امنیت اخلاقی است، همه باید در کنار هم و با احساس امنیت زندگی کنند.

ربیعی تصریح کرد: باید جامعه و مردم بیش از همیشه به هم تکیه کنند. مردم باید در هوای هم زندگی کنند تا اینکه هوای همدیگر را ببلعند.

وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی با اشاره به اینکه منشا امنیت تغییر کرده و امروز با انواع امنیت اجتماعی، فرهنگی، انسانی و زیست محیطی مواجهه هستیم؛ اظهار داشت: ما با تمایز مهمی در خصوص تهدیدات روبرو هستیم. برخی تهدیدات کنشگر و عامل خاصی دارند مانند تهدیدات سازمان‌های جاسوسی و گروه‌های تروریستی که مقابله با این تهدیدات کار راحتی است و دستگاه اطلاعاتی برای مقابله با این توطئه‌ها توانایی خوبی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش مردمی کردن اطلاعات را یکی از کارهای مترقی انقلاب دانست و گفت: این اقدام برخلاف روش‌های سنتی رایج سازمان‌های اطلاعاتی دنیا بود و آنها با این موضوع بیگانه بودند. اینکه مردم با اعتقاد اطلاعات بدهند در هیچ جا سابقه نداشت چراکه مردم دستاوردی داشتند و آن را در خطر می‌دیدند که باعث می‌شد با دستگاه اطلاعاتی همکاری کنند.

ربیعی تصریح کرد: این اقدام کارکرد ویژه‌ای بود که فقط در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و مفهوم اطلاعات بیست میلیونی را بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به کار گرفتند.

وی رابطه مردم با اطلاعات را با اهمیت دانست و اظهار داشت: ارتباط مردم با اطلاعات می‌تواند ما را در مواجه با تهدیدها یاری دهد و تا با تولید علم بتوانیم در مقابل نوع جدید ناامنی ایستادگی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برنامه‌هایی که از شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران پخش می‌شود، اشاره کرد و گفت: آنها تلاش دارند با القای برخی از ارزش‌ها؛ فرهنگ را تغییر داده و محرمات را رواج دهند.

ربیعی با یادآوری جنبه دیگر اطلاعات و مردم اظهارداشت: این ارتباط کمک می‌کند تا تهدید را به درستی درک و مشاهده کنیم و آنچه را که تهدید نیست، تهدید تلقی نکنیم.

وی تاکید کرد: همراهی مردم کمک می‌کند تا تهدیدها گسترش نیابد و هر موضوعی را در ساحت خود ببینیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در دنیای امروز تهدیدها، کنشگر و عامل مشخصی ندارند، جنس آنها به گونه‌ای است که با فرآیندها ارتباط دارد که می‌توان در رابطه مردم با اطلاعات با آنان مقابله کرد.

 ربیعی با بیان اینکه اطلاعات جایی برای شنیدن صدای همه است، یادآور شد: در جامعه‌ای که صدایی در آن شنیده نشود، ناامن خواهد بود و اگر جامعه اطلاعاتی پیشگام شنیدن صدای مردم شود جامعه به سمت آرامش حرکت می‌کند.

وی افزود: توسعه اطلاعات به معنای کنترل افراد نیست بلکه به معنای درگیر کردن همه افراد در ایجاد امنیت جامعه است. شنیدن صدای همه مردم توسط دستگاه ‌اطلاعاتی لازم است و ما در این زمینه مترقی هستیم. امروز خوشبختانه رابطه اطلاعات و مردم به نحوی است که دستگاه اطلاعاتی ناقل صدای مردم است.

وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه نیروهای اطلاعاتی ما هیچ‌گاه دچار اشرافیت اطلاعاتی و کاست طبقاتی نشده‌اند، خاطرنشان کرد: نیروهای اطلاعاتی ما همیشه جزئی از مردم و حتی جزئی از اقشار پایین دست جامعه بودند و همواره تحلیل‌های  سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را مطرح کرده و این از نقاط قوت دستگاه‌ اطلاعاتی ماست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیستم اطلاعاتی‌ای موفق است که هم تهدید را درک کرده و دچار کاستی در درک تهدید نشود و هم آنچه که تهدید نیست را تهدید تلقی نکند. نیمی از مشکلات ما همین جابه‌جایی مفهوم تهدید است. بودن مردم کنار اطلاعات موجب می‌شود ما فرصت‌ها را تهدید تلقی نکنیم.

وی یادآور شد: برای فعالیت اطلاعاتی نیازمند همه علوم همچون علوم سیاسی، ارتباطات، انسان‌شناسی، تجارت و بنگاه‌داری هستیم، ظرفیت دستگاه‌های اطلاعاتی می‌طلبد که با جامعه نخبگان و دانشگاه ارتباط داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما امروز به امنیت روانی، اجتماعی و اخلاقی بیش از هر زمانی نیازمندیم، تصریح کرد: امروز شفافیت با بی‌آبرو کردن افراد اشتباه گرفته شده و به راحتی مسائل خصوصی افراد به عرصه عمومی کشیده می‌شود. درحالیکه ما به امنیت اخلاقی نیازمندیم و جامعه باید در کنار هم با امنیت زندگی کند. همه افراد جامعه باید کمک‌یار هم باشند و گروه‌های اجتماعی هم باید گفتگو میان خود را بیشتر کنند. امنیت روانی، اجتماعی و اخلاقی نیاز امروز جامعه ماست.

ربیعی تاکید کرد: امروز بیش از همه وقت نیاز داریم به گسترش روح خیرجمعی در جامعه داریم و بیش از آنکه هوای هم را تنگ و محدود کنیم باید هوای هم راداشته باشیم.

وزیر رفاه تاکید کرد: برای حل مسائل ایران به گفتگوی اجتماعی و ائتلاف بزرگ نیاز داریم.

ربیعی اظهار کرد: پیرامون آسیب‌های اجتماعی باور داریم و صحبت هم کرده‌ام که دیگر نمی‌توان از رابطه خطی و تک علتی بین فقر و اعتیاد ویا فقر و طلاق صحبت کرد  بلکه مواردی نظیر فقدان مهارتهای زندگی، از بین رفتن گفتگو و مسائل مرتبط با ایجاد رابطه جنسی و همچنین نوع سبک زندگی نامتعارف با زندگی ایرانی اسلامی در زمره عوال طلاق به شمار می‌روند در خصوص اعتیاد هم مواردی نظیر ناامنی، بی‌پناهی، احساس نامانی روانی و فردگرایی ازجمله عوامل شیوع به شمار می‌روند.

وی در پایان افزود: در کنار مردم بودن سبب می‌شود فرصت به تهدید بدل نشود و سیستم اطلاعاتی مسائل را در ساحت‌های مربوط به خود تحلیل و واکنش نشان دهد .

همایش ملی اطلاعات و مردم صبح امروز با حضور شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و پژوهشی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما گشایش یافت.

کد خبر : ۴۲۵۹۷۸