خبرگزاری کار ایران

با رای موافق نمایندگان انجام شد؛

تصویب کلیات لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان

کلیات لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان با رای موافق نمایندگان تصویب شد.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه (۱۲ آبان) مجلس در جریان بررسی لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان با کلیات این لایحه با ۱۴۹ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند و در ادامه ماده واحده لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان بررسی شد که با ۱۳۶ رأی موافق تصویب شد.

شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه مذکور گفت: ما به دنبال گسترش زبان فارسی در کل جهان هستیم، چرا فقط به دو کشور افغانستان و تاجیکستان اکتفا کرده ایم؟ کشورهایی مانند هند و عراق هم می توانست جزو این کشورها قرار بگیرند.

علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس دهم نیز در موافقت با لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان بیان کرد: از دولت و کمیسیون فرهنگی مجلس به دلیل انجام این کار شایسته تشکر می‌کنم. زبان فارسی میراث مشترک فرهنگی بین این ۳ کشور است، اگر در گذشته نه چندان دور درست برنامه‌ریزی می‌کردیم در حال حاضر زبان هندوستان نیز فارسی بود.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با لایحه فوق الذکر تصریح کرد: براساس قانون اساسی زبان رسمی ایران فارسی است که براساس همین قانون تدریس و ارائه سایر زبان‌ها نیز آزاد است. مخالفت من با تجمع فارسی زبانان نیست، بلکه به سایر زبان‌های حاضر در جامعه هم باید توجه شود.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این لایحه گفت: در این اساسنامه فقط به بحث گسترش زبان فارسی توجه نشده، بلکه مباحث جدیدی در هویت ملت ها مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.

براساس ماده واحده لایحه مذکور؛ اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا) مشتمل بر یک مقدمه و ۸ ماده به شرح پیوست تصویب می‌شود.

کد خبر : ۴۲۵۰۳۹