خبرگزاری کار ایران

با رای موافق نمایندگان تصویب شد؛

برقراری محدودیت زمانی آلودگی هوا از سوی محیط زیست و وزارت کشور

با تصویب نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد با همکاری وزارت کشور در زمان اضطرار و بروز آلودگی هوا، محدودیت‌های زمانی و مکانی را برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جریان بررسی لایحه هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور مسئول تعیین محدودیت‌های زمانی و مکانی در موقع بروز آلودگی هوا در کشور شدند.

ماده ۳ لایحه:

در مواقع اضطرار، سازمان با همکاری وزارت کشور و تصویب هیات وزیران ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده‌کننده هوا برقرار نموده و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی، به‌اطلاع عموم می‌رساند. با برطرف شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده، اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به عموم اطلاع می‌دهد.

تبصره ۱

این ماده میزان و نحوه جریمه نقدی و توقف واحدهای مشمول متمرد از دستور سازمان و دارندگان وسایل نقلیه موتوری که وارد محدوده ممنوعه می‌شوند بنابر پیشنهاد مشترک سازمان و ‌نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

تبصره ۲

این ماده در این شرایط تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در محدوده ضوابط قانونی موظف به همکاری و رعایت الزامات اعلامی سازمان می‌باشند. مسؤولان و مدیران مستنکف از این حکم، مشمول ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) می‌شوند.

تبصره ۳

این ماده سازمان موظف است آیین‌نامه اجرائی مدیریت شرایط اضطرار و به‌روزرسانی آن را با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‌ کشور، صنعت، معدن و تجارت و ‌نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه کند و حداکثر شش‌ماه پس از ابلاغ این قانون به‌تصویب هیأت وزیران برساند.

کد خبر : ۴۲۳۸۳۳