خبرگزاری کار ایران

نگرانی غرب از حضور ایران در آمریکای لاتین؛

ظهور ایران در قلب کوبای کمونیست زنگ خطری برای آمریکاست

روزنامه هیل آمریکا در گزارشی مدعی شده دولت اوباما نفوذ ایران در آمریکای لاتین و تاسیس 80 خانه فرهنگ ایران که در آمریکای مرکزی و جنوبی را دست کم گرفته است.

به گزارش ایلنا، روزنامه هیل آمریکا در گزارشی نوشت: ایران به خانه‌های فرهنگش به مثابه وسیله‌ای برای گسترش ایدئولوژی‌های انقلابی نگاه می‌کند. هزاران لاتین‌تبار توسط مراکز فرهنگی ایران و از طریق دانشگاه‌های جامعه المصطفی هر ساله به قم فرستاده می‌شوند.

کوبا از جمله کشورهایی است که رشد مراکز فرهنگی ایران در آن بیشتر بوده است. در سه سال گذشته، ایران مراکز فرهنگی شیعه و مساجدی را در هاوانا تاسیس کرده و بسیاری از کوبایی‌ها اخیرا تغییر دین داده و به شیعه گرویده‌اند و به ایران سفر کرده‌اند.

در شرایطی است که روابط کوبا و آمریکا در حال بهبود است، ایران از این مسئله استقبال می‌کند. این در حالی است که جامعه شیعیان کوبا متشکل از ۷۰ نفر است و این یعنی ایران در این مسئله موفق نبوده است. از این مهم‌تر، این حقیقت است که به طور کلی چنین جامعه‌ای در قلب کوبا وجود دارد. کوبای کمونیست جای مناسبی برای رشد آزادی‌های مذهبی و تبلیغات دینی نیست.

این مقاله به تاکید بر اینکه ایران تبلیغاتش را با اجازه دولت کاسترو آغاز کرده، ادامه داده است: مسئول هدایت جامعه شیعیان در جزیره کوچک کوبا، فرد آرژانتینی‌تبار به نام «ادگاردو روین» است که براساس گفته‌های کار‌شناس امور فعالیت‌های ایران در آمریکای لاتین، بار‌ها به عنوان سفیر غیررسمی ایران در منطقه آمریکای لاتین معرفی شده است.

در ماه می‌ امسال تلویزیون دولتی ایران مستندی درباره زندگی «ادگاردو روین» و کارهای تبلیغاتی‌اش پخش کرد. «روین» در این مستندها با نام «اسد» شناخته می‌شد. در این مستند ۴۵ دقیقه‌ای به وجود مرکز شیعیان در هاوانا و دانشجویان کوبایی در قم اشاره شده بود. در ماه آگوست نیز تلویزیون دولتی ایران مصاحبه‌ای ۴۰ دقیقه‌ای با روین داشت که در خصوص گسترش اسلام در کوبا در آن بحث شده بود.

اسد در این مصاحبه به عدم اجازه ورودش به کشور در زمان سفر کوتاه اوباما به کوبا پرداخته گفته عدم اجازه ورود او در زمان حضور اوباما در کوبا احتمالا به درخواست واشنگتن و با پذیرش دولت کوبا صورت گرفته است. اما این احتمال بعید است چراکه رشد مراکز فرهنگی ایران در سراسر منطقه بدون هیچ مانع و نگرانی‌ای از سوی مقامات محلی و وزارت خارجه آمریکا صورت گرفته است.

در ماه فوریه ۲۰۱۵ در جلسه استماع کنگره آمریکا یکی از سناتور‌ها، روین را به عنوان عامل نفوذ ایران در آمریکای لاتین معرفی کرده و او را شاگرد حجت‌الاسلام محسن ربانی معرفی کرده است.

این مقاله ادامه داده است: ربانی وابسته فرهنگی سفارت ایران بوده که در سال ۱۹۸۳ به عنوان روحانی شیعه جامعه شیعیان آرژانتین به این کشور نقل مکان کرده است و تبلیغاتتش را در آمریکای لاتین از زمان حضورش در بوینس‌آیرس آغاز کرده و افرادی که تربیت کرده، امروز در ارتباط عمیق با ایران در کل منطقه به تبلیغ آموزه‌های شیعی می‌پردازند.

در پایان مقاله نوشته شده که آمریکا باید بداند شیعیان در آمریکای لاتین ایده‌های ضد غربی دارند و نویسنده مدعی شده است که شیعی‌ها رادیکال هستند.

کد خبر : ۴۲۲۵۶۴