خبرگزاری کار ایران

مطهری در دیدار سفیر ترکیه:

وحدت کشورهای اسلامی به تقویت جایگاه مسلمانان منجر می‌شود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با سفیر ترکیه در تهران گفت: وحدت میان کشورهای اسلامی و پرهیز از اختلافات مذهبی در جهان اسلام می‌تواند به تقویت جایگاه مسلمانان در موضوع‌های بین‌المللی منجر شود.

به گزارش ایلنا، رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران صبح دوشنبه با علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

مطهری در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه روابط تاریخی و فرهنگی میان دو ملت، گفت: همواره ارتباطات خوبی میان دو دولت و ملت مسلمان ایران و ترکیه وجود داشته که باید از این ظرفیت در راستای منافع فیمابین استفاده کرد.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در همین بخش توسعه و گسترش ارتباطات پارلمانی میان مجالس دو کشور را مهم توصیف کرد و افزود: مجالس به عنوان نماد حاکمیت ملت‌ها می‌توانند نقش مهمی در ارتقاء سطح مناسبات سیاسی، اقتصادی به ویژه ارتباطات پارلمانی ایفاء نمایند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز تأسف از بحران‌های موجود در منطقه به ویژه در عراق و سوریه تصریح کرد: دشمنان کشورهای اسلامی همواره به دنبال دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای در منطقه می‌باشند و سیاست‌های کشورهایی مانند آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در جهت حمایت از گروه‌های تروریستی باعث شعله‌ور‌تر شدن این بحران در منطقه گردیده است.

مطهری افزود: وحدت میان کشورهای اسلامی و پرهیز از اختلافات مذهبی در جهان اسلام می‌تواند به تقویت جایگاه مسلمانان در موضوعات بین‌المللی منجر گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان بر لزوم رایزنی و گفت‌وگوهای مستمر میان مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در دنیای اسلام می‌توانند به برقراری ثبات و امنیت در منطقه کمک فراوانی نمایند.

سفیر ترکیه: ایران در جریان کودتای نافرجام نشان داد کشوری دوست در روزهای سختی است

به گزارش ایلنا، رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران در ادامه این دیدار، روابط میان دو کشور را ریشه‌دار و تاریخی دانست و افزود: اشتراک‌های تاریخی فراوانی میان ترکیه و ایران وجود دارد و باید از این فرصت برای تحکیم و تقویت ارتباطات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روابط پارلمانی دوجانبه بهره برد.

سفیر ترکیه در تهران با قدردانی از حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی ترکیه در کودتای نافرجام این کشور گفت: ایران نشان داد کشوری دوست در روزهای سختی است و دولت و مردم هیچگاه این تصمیم منطقی جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهند کرد.

او در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاطرنشان کرد: بحران‌ها موجود در منطقه باید با رایزنی و کمک کشورهای منطقه حل و فصل گردد و دخالت نیروهای خارج از منطقه به تنش و ادامه جنگ و خونریزی بیشتر منجر می‌شود.

رضا هاکان تکین در پایان بر نقش جمهوری اسلامی در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و افزود: حضور ایران به عنوان کشوری مهم و تأثیرگذار در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند به روند برقراری آرامش و ثبات در منطقه کمک فراوانی کند.

کد خبر : ۴۲۲۰۴۵