خبرگزاری کار ایران

آهنی در اجلاس بین‌المللی پاریس برای بازسازی موصل:

تا زمانی که دولت عراق لازم بداند، ایران به حمایت خود ادامه می‌دهد

سفیر ایران در فرانسه تاکید کرد: هرگونه عملیات نظامی و کمک‌رسانی در عراق باید با هماهنگی کامل دولت مرکزی عراق انجام شود.

به گزارش ایلنا، نشست بین‌المللی پاریس در خصوص ایجاد ثبات موصل با ریاست مشترک وزرای امور خارجه فرانسه و عراق امروز (پنج شنبه) به مدت چهار ساعت برگزار شد. نشست مذکور با مشارکت ۲۱ کشور و سه سازمان بین‌المللی و با سخنرانی فرآنسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و پیام ویدئوکنفرانسی حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق افتتاح شد. مدعوین نشست مذکور شامل کشورهای همسایه عراق، کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش (آمریکا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، هلند، کانادا، ترکیه، عربستان سعودی، کویت، اردن، مصر، عمان، قطر، بحرین، امارات عربی متحده، ژاپن، چین و کره‌جنوبی) و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای عراق، معاون دبیر کل اتحادیه عرب و نماینده اتحادیه اروپا بودند.

همچنین ۸ کشور در سطح وزیر خارجه و بقیه در سطح معاونان وزیر و نمایندگان رسمی دولت‌ها هم در نشست بین المللی پاریس حضور داشتند.

محور کلی سخنرانی‌ها در این کنفرانس در چارچوب حمایت از دولت عراق در مبارزه با تروریسم به ویژه داعش و همچنین تاکید بر حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق استوار بود.

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق ضمن ارائه راهبرد دولت عراق در مبارزه علیه داعش، بر موضوع مهم ضرورت تلاش برای مبارزه با ریشه‌های ایدئولوژیک تروریسم تاکید کرد.

ضرورت حمایت از مردم غیر نظامی خصوصا در عملیات بازسازی، توجه مضاعف به حمایت از آوارگان و تامین کمک‌های انسانی و مالی که پیش از این کشور‌ها متعهد شده بودند، از دیگر محورهای مطروحه در این نشست بود.

اکثر مشارکت‌کنندگان در این نشست خواستار تضمین برقراری ثبات، امنیت و بازگشت آرامش پس از آزادسازی موصل بودند و بر تقویت دولت مرکزی عراق تاکید کردند تا بتواند با همکاری همه گروه‌ها و جناح‌های داخلی بر مشکلات فائق آید.

ضرورت پیگیری محاکمه و تعقیب جنایتکاران داعش در سراسر دنیا با بهره‌گیری از پلیس بین‌الملل (اینترپل) از دیگر محورهای مورد تاکید شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی پاریس بود.

سفیر ایران در پاریس که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشت، بر ضرورت حمایت از دولت مرکزی عراق در مبارزه با تروریسم تکفیری به ویژه داعش و همچنین مبارزه با ریشه‌های ایدئولوژیکی تروریسم و افراط‌گرایی در سایه احترام به وحدت ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت عراق تاکید کرد.

علی آهنی در ادامه خاطرنشان کرد: برای خلاصی دنیا از شر تهدیدات داعش، کشورهای دارای نقش در بحران عراق باید در نابودی داعش جدی و مصمم باشند و اجازه ندهند که آن‌ها بتوانند از منطقه‌ای به منطقه دیگر نقل مکان کنند.

او با تاکید بر حمایت از دولت مرکزی عراق در بازسازی موصل و کمک‌رسانی انسانی به مردم این شهر افزود: هرگونه عملیات نظامی و امدادرسانی باید در هماهنگی کامل با دولت مرکزی عراق صورت پذیرد.

آهنی همچنین مشارکت و همکاری تمام نیروهای ارتش و نیروهای مردمی با دولت مرکزی عراق را تضمینی برای ثبات و آرامش موصل پس از آزادسازی قلمداد کرد.

او در پایان ضمن تاکید بر اهمیت پشتیبانی و حمایت از دولت و ملت عراق در مبارزه علیه تروریسم اظهار داشت تا زمانی که دولت عراق لازم بداند جمهوری اسلامی ایران به حمایت و ارائه کمک‌های انسانی خود ادامه خواهد داد.

کد خبر : ۴۲۱۰۱۸