خبرگزاری کار ایران

حضرتی در جمع خبرنگاران:

فشارهای بیرونی بر همه وزرای ارشاد وجود داشته است/ برنامه‌ریزی تغییرات دولت برای بلندمدت باشد

الیاس حضرتی با بیان اینکه انتظار بود دولت زود‌تر دست به اصلاحات در کابینه بزند اظهار کرد: اما شاید برخی ملاحظات نظیر عدم همراهی مجلس قبل با وزرای جدید پیشنهادی این اقدام را به تاخیر انداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، الیاس حضرتی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: بار‌ها به عنوان نمایندگانِ علاقمند به تعامل با دولت، از علاقه خود برای اصلاحات کابینه و ترمیم تیم دولت صحبت کرده و گفته بودیم هرچه سریع‌تر این تغییرات انجام شود، با این حال دولت معذوریت‌هایی داشت و نمی‌توانست با مجلس نهم هماهنگ باشد و نگرانی‌هایی داشت که درصورت تغییر یک وزیر، جایگزین او چه وضعی برای رای اعتماد خواهد داشت.

برنامه‌ریزی تغییرات دولت برای بلندمدت باشد

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعضای دولت بعضاً می‌گفتند با توجه به این‌که زمان اندکی تا پایان دوره فعالیت دولت باقی مانده، اعمال تغییرات بی‌فایده است اما انتظار ما این است که دولت و رییس‌جمهور نگاه بلندمدت داشته باشند و از هم‌اکنون برای دوره بعد برنامه‌ریزی کنند.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به استعفای سه وزیر دولت، خاطرنشان کرد: معتقدیم نیاز به ترمیم تیم اقتصادی دولت نیاز به ترمیم دارد و گروهی که دارای بینش مشخص، برنامه مشترک و هماهنگی کامل در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و از فرماندهی واحد برخوردار باشند، در دولت بکار گرفته شود.

حضرتی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سطح استانداران هم نیاز به تغییر احساس می‌شود و با کمال تاسف باید اعلام کنم برخی مدیران استانی و استانداران به علت کهولت سنی آلزایمر گرفته و قادر به ادامه کار نیستند و نیاز به تجدیدنظر به شدت احساس می‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال اعمال فشار برای تغییر وزرا گفت: بخشی از این اعمال فشار ازسوی افکار عمومی بوده که بلافاصله پس از انتخابات مجلس، مردم این پیام را دادند که به دنبال تغییر هستند و فراکسیون امید نیز سعی کرد این پیام را به دولت منتقل کند.

دولت تن به فشار نداده است

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم یادآور شد: در مجلس نهم دولت ناچار به انتخاب برخی گزینه‌ها برای وزارت بود که آن‌چنان همسو با دولت نبودند، در مجلس دهم چنین مشکلی وجود ندارد و دولت باید از این فرصت استفاده کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قطعاً هیچ دولتی بدون فشارهای خاص کار نکرده اما دولت در قبال فشار‌ها تدابیر خوبی داشته و فکر نمی‌کنم در جریان این تغییرات دولت تن به فشار‌ها داده باشد.

فشارهای بیرونی در زمان همه وزرای ارشاد وجود داشت

او همچنین با اشاره به سخنان اخیر خود در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با پیشنهاد انحلال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد: چالش موجود در فرهنگ اختصاص به آقای جنتی ندارد و در ادوار مختلف همواره وزرای ارشاد با این چالش‌ها روبرو بوده‌اند؛ چه در زمان وزارت آقای خاتمی که همچون آقای جنتی مجبور به استعفا شد، چه در زمان آقای مسجدجامعی و چه در زمان آقای مهاجرانی و حتی در دوران وزرای فرهنگ در دولت‌های اصولگرا نیز چنین فشارهایی وجود داشت و باوجود این‌که آن‌ها هم با نهاد‌ها و اشخاص مختلف درگیری داشتند، اطلاع‌رسانی بیرونی کمتری صورت می‌گرفت.

عدم پاسخگویی صداوسیما در قبال مشکلات فرهنگی

حضرتی تاکید کرد: به نظر می‌رسد علت اصلی همه این مشکلات انتظار بی‌جایی است که از وزارت ارشاد وجود دارد و همه مشکلات در حوزه فرهنگ را ناشی از عملکرد این وزارتخانه می‌بینند. این درحالی است که ۸۴٪ بودجه فرهنگی کشور در خارج از وزارتخانه هزینه می‌شود و به‌عنوان نمونه هیچکس از صداوسیما سوال نمی‌کند که چرا پاسخگوی مشکلات فرهنگی کشور نیست.

او گفت: امروز از همکارانم در مجلس درخواست کردم در زمان تصویب بودجه و برنامه‌های پنجساله اسامی صد‌ها نهاد و ارگان فرهنگی که از بودجه فرهنگی کشور ارتزاق می‌کنند اما پاسخگو نیستند، مشخص شود تا همه بدانند کدام موسسه‌های رسمی و غیررسمی از بودجه فرهنگی کشور استفاده می‌کنند و چه میزان از این بودجه، سهم وزارت ارشاد است.

لزوم تغییر در تیم رسانه‌ای دولت

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به لزوم اعمال تغییرات در بخش رسانه‌ای دولت، یادآور شد: دولت نیاز دارد با اعمال تغییرات در بخش رسانه‌ای خود به گونه‌ای عمل کند که تیم رسانه‌ای جدید تلاش‌های شبانه‌روزی دولت را اطلاع‌رسانی کند.

نمایندگان واقعی به تماس‌های شهرداری تهران توجه نمی‌کنند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره تماس‌هایی که ازسوی شهرداری تهران با برخی از نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص از شهرداری گرفته شده، گفت: تعدادی از نمایندگان پیگیر این تحقیق و تفحص هستند ولی این تماس‌ها مسئله امری غیرطبیعی نیست و در تمام تفحص‌ها اتفاق می‌افتد اما اگر نماینده‌ای نماینده واقعی مردم باشد، به این درخواست‌ها توجه نمی‌کند.

جای خالی احزاب در انتخابات

او همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست‌های انتخاباتی ازسوی مقام معظم رهبری بر لزوم عدم ورود نظامیان به انتخابات تاکید کرد و گفت: باوجود نکات مثبت فراوانی که در این ابلاغیه موجود است، در انتخابات‌ها همواره از فقدان احزاب رنج برده‌ایم و بخشی از مشکلات ما ناشی از این است که نمایندگان براساس فعالیت فردی رای می‌آوردند و داخل مجلس فاقد انسجام حزبی بوده و تاثیرگذاری اندکی دارند.

رسانه‌های وابسته به نهادهی نظامی از ورود به انتخابات خودداری کنند

حضرتی یادآور شد: امیدواریم همانطور که توصیه شده نهادهای نظامی در انتخابات ورود نکنند، سایت و رسانه مکتوب و برخط وابسته به نهادهای نظامی نیز از ورود به انتخابات و درصورتی که واقعاً به کلام حضرت امام و رهبری پایبندی دارند، از جانبداری جناحی خودداری کنند و از کسی طرفداری نکنند.

او ادامه داد: متاسفانه از صحبت‌های این عزیزان در این مدت آشکار است که همچنان مقاومت می‌کنند و تلاش دارند حضور خود را در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی توجیه کنند.

لزوم تهیه لایحه جامع انتخاباتی از سوی دولت

نماینده مردم تهران در مجلس دهم همچنین در پیشنهادی به دولت خواستار تهیه لایحه جامع انتخاباتی بر اساس سیاست‌های کلی انتخاباتی شد و گفت: دولت لایحه‌ای با شرط رقابتی بودن، بی‌طرفی نهادهای حاکمیتی، امانت‌داری رای مردم ازطرف مجریان و ناظران و رسیدگی دقیق، بی‌طرفانه و غیرجناحی به شکایت‌ها و اعتراض‌های نامزدها تهیه کند و در اسرع وقت این لایحه را تقدیم مجلس کند؛ چرا که درصورت تاخیر دولت در تهیه چنین لایحه‌ای، قطعاً مجلس در این راستا اقدام می‌کند.

قوه قضاییه با رافت اسلامی درباره نرگس محمدی تصمیم‌گیری کند

حضرتی با اشاره به نامه محترمانه تعدادی از نمایندگان به رییس قوه قضاییه درمورد حکم نرگس محمدی، اعلام کرد: در این نامه از دادستان محترم و قوه قضاییه درخواست شده که رافت اسلامی درخصوص خانم محمدی بکار رود.

بهانه‌جویی بخاطر ۳۰ زندانی سیاسی، برازنده نیست

او تعداد زندانیان سیاسی کشور را بنابر آخرین آمار، کمتر از ۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست که بخاطر این ۳۰ نفر مورد بهانه‌جویی دشمنان قرار بگیرد.

نگه‌داشتن نرگس محمدی در زندان هنر نیست

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم اضافه کرد: نگه داشتن نرگس محمدی که از بیماری رنج می‌برد و همسر و فرزندانش خارج از کشور زندگی می‌کنند، مناسب نیست و هنر جمهوری اسلامی به‌مراتب بیشتر از این مسائل است.

احسان مازندرانی شایسته استفاده از عفو رهبری است

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی دقیق نامه نمایندگان ازسوی قوه قضاییه شد و با اشاره به محکومیت احسان مازندرانی گفت: باتوجه به این‌که بیش از نیمی از محکومیت احسان مازندرانی سپری شده، شایسته است که مورد عفو رهبری قرار گیرد.

او اعلام کرد: هنوز برایم غیرقابل حل باقیمانده که چرا با یاشار سلطانی که در سایت خود اقدام به افشاگری کرده، اینطور برخورد شده است، چراکه حتی اگر تخلفی هم مرتکب شده باشد، باید در دادگاه رسانه مورد بازخواست قانونی قرار گیرد.

نحوه برخورد با یاشار سلطانی ایجاد شائبه می‌کند

حضرتی در پایان تصریح کرد: این درست نیست که ابتدا وثیقه‌ای سنگین برای او صادر شود و سپس وثیقه تبدیل به قرار شود و طوری برخورد کنند که افکار عمومی تصور کند این نحوه برخورد در دفاع از سازمانی است که علیه آن افشاگری انجام شده و به این دلیل از مقام‌های مربوطه درخواست دارم که با رافت اسلامی با این فعال رسانه‌ای برخورد شود.

کد خبر : ۴۲۰۶۶۸