خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

تعیین‌تکلیف حلب و موصل آینده منطقه را رقم می‌زند/ نزدیکی آنکارا و ریاض به دوری ترکیه از ایران نمی‌انجامد

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: همکاری ترکیه و عربستان خبر جدیدی نیست. این نزدیکی نیز موسمی و مقطعی و براساس شرایط و نه طرح و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است و نمی‌تواند موجب دوری ترکیه از ایران شود.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا دیپلماسی پر شتاب ترکیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌تواند به معنای نزدیکی ترک‌ها به اعراب علیه ایران باشد؟ گفت: رفت و آمدهای زیاد کنونی مقام‌های ترکیه و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همانند ابر‌ها و بادهای موسمی است که با شدت می‌آیند اما باران‌زا نیستند.

افزایش تحرکات سیاسی ترکیه با کشورهای عربی به دلیل منافع کوتاه‌مدت است

وی با بیان اینکه افزایش تحرکات سیاسی ترکیه با کشورهای عربی به دلیل منافع کوتاه‌مدت است که از چشم‌اندازی در آینده برخودار نیست، اظهار داشت: ترکیه هم‌اینک با دو چالش در منطقه روبه‌رو است؛ نخست، عملیات آزادسازی موصل که مقام‌های عراقی مخالف حضور و نقش‌آفرینی ترک‌ها در این عملیات هستند و از سوی دیگر، آن‌ها هم‌اکنون شاهد این هستند که سیاست‌هایشان در سوریه به نتیجه‌ای نرسیده است.

تحرکات اخیر منطقه‌ای، تاکتیکی است و نه استراتژیک

این کار‌شناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: تحرکات سیاسی که هم‌اینک در منطقه رخ داده‌اند تا در حال اتفاق افتادن هستند را من همکاری‌های تاکتیکی و نه استراتژیک می‌دانم. به طور مثال نباید فرض کنیم که مصر از عربستان جدا شده است یا ترک‌ها از ما بریده و به جبهه ریاض پیوسته‌اند.

سیاست ترکیه در عراق و سوریه چیست؟

بهشتی‌پور با تشریح سیاست‌های کنونی ترکیه در عراق و سوریه تصریح کرد: سیاست ترکیه در عراق مبتنی بر ادعای تاریخی ترک‌ها نسبت به موصل و کرکوک که در معاهده لوزان پس از جنگ جهانی اول، آن‌ها را از دست دادند و در شرایطی که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق به واسطه حضور داعش تضعیف شده است، می‌خواهد از آب گل‌آلود استفاده کرده و این ادعای تاریخی را زنده کند.

او افزود: سیاست‌های ترکیه در سوریه نیز بیشتر مبتنی بر نگرانی‌های آنها از کرد‌ها است که نگران اتحاد و به هم پیوستن کانتون‌های کردی به یکدیگر یا اتحاد کردهای سوریه با کردهای ترکیه است و به همین خاطر به خود حق می‌دهد در سوریه تحرک داشته باشد.

ترکیه مسیر خود را در منطقه گم کرده است

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ترکیه مسیر خود را در منطقه گم کرده است، خاطرنشان کرد: آنکارا به جای آنکه بر حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها تاکید کند و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای فعالیت کند، اشتباه قبلی خود مبنی بر حمایت‌های از گروه‌هایی نظیر داعش را این بار در قالب ضدیت با داعش ولی نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و عراق در حال تکرار است.

بهشتی‌پور با اشاره به اشاره به سخن رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه ترکیه به عنوان همسایه عراق نمی‌تواند نسبت به وضعیت آشفته آن کشور بی‌تفاوت باشد، یادآور شد: اگر مسائل داخلی کشور‌ها و آشفتگی آن‌ها بهانه‌ای باشد که همسایگان حق داشته باشند وارد خاک طرف مقابل شود، ترکیه نیز این مسئله استثنا نیست. اردوغان بیاد داشته باشد که چندی پیش در ترکیه کودتا شد و‌‌ همان مسئله می‌توانست بهانه‌ای باشد تا همسایگان به بهانه نگرانی از وضعیت ترکیه، در مسائل داخلی این کشور دخالت کنند.

نزدیکی آنکارا و ریاض، نمی‌تواند موجب دوری ترکیه از ایران شود

وی نزدیکی آنکارا و ریاض را مسئله جدیدی ندانست و ابراز داشت: همکاری ترکیه و عربستان خبر جدیدی نیست. این نزدیکی نیز موسمی و مقطعی و براساس شرایط و نه طرح و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است و نمی‌تواند موجب دوری ترکیه از ایران شود. آنکارا و ریاض از اختلافات شدیدی دارند و از دو نگاه متفاوت درباره اسلام برخودار هستند.

تعیین تکلیف حلب و موصل، آینده منطقه را رقم خواهند زد

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل درباره رایزنی‌های ایران و ترکیه درباره سوریه و عراق بیان کرد: تهران و آنکارا به واسطه همسایگی از منافع مشترکی برخوار هستند ولی درباره سوریه و عراق نیز اختلاف دارند. علی‌رغم تلاش‌های ایران و ترکیه برای حل اختلافات، به ویژه پس از کودتا جولای در ترکیه، شاهد شکل‌گیری تحولات مهمی در سوریه و عراق و تعیین تکلیف حلب و موصل هستیم که این آن‌ها می‌توانند آینده منطقه را مشخص کنند.

بهشتی‌پور اضافه کرد: این مسائل موجب شده تا چالش‌های جدیدی در روابط دو کشور به وجود بیاید اما هم تهران و هم آنکارا سعی می‌کنند به این اختلافات دامن نزنند.

کد خبر : ۴۲۰۵۵۵