خبرگزاری کار ایران

در اجلاسی در سازمان ملل متحد؛

ایران خواهان توقف فروش سلاح به عربستان و امارات شد

سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: ما قویا از کشورهای صادرکننده سلاح می‌خواهیم به تعهدات خود در حقوق بین‌الملل پایبند باشند و فروش و صدور سلاح و ارائه پشتیبانی نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را که در حال تجاوز به یمن هستند متوقف کنند.

به گزارش ایلنا، غلامحسین دهقانی در سخنرانی خود در اجلاس سالانه کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد عواقب بی‌ثبات‌کننده و زیانبار فروش و صدور مستمر سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر کشورهای منطقه هشدار داد و ضمن تشریح خطرات برنامه سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی بر ضرورت خلع سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

​وی در خصوص حجم بالای فروش تسلیحات تهاجمی پیشرفته به برخی کشورهای خاورمیانه گفت: ما عمیقا نگران عواقب بی‌ثبات‌کننده ورود و صدور مستمر چنین تسلیحاتی به منطقه به ویژه به عربستان سعودی و اسرائیل که در حال تهاجم و تجاوز علیه دیگر کشورها و نقض تعهدات حقوق بین‌الملل بشردوستانه خود هستند، هستیم. 

دهقانی افزود: بیش از یک سال است که عربستان سعودی جنگ وحشیانه‌ای را در یمن به راه انداخته و هزاران غیر نظامی را کشته و زیر ساخت‌های غیر نظامی مثل مدارس و بیمارستان‌ها را با بمب‌های انگلیسی و آمریکایی در حملات گسترده هوایی ویران ساخته است. آخرین نمونه چنین اقدامات شقاوت‌آمیزی روز شنبه 8 اکتبر 2016 ( 17 مهر 1395) رخ داد و عربستان با بمباران مراسم عزاداری در یمن بیش از 150 غیر نظامی را به قتل رساند و بیش از 600 نفر را مجروح کرد. این قتل عام فجیع نقض فاحش حقوق بین‌الملل بشردوستانه است و ما قویا از کشورهای صادرکننده سلاح می‌خواهیم به تعهدات خود در حقوق بین‌الملل پایبند باشند و فروش و صدور سلاح و ارائه پشتیبانی نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را که در حال تجاوز به یمن هستند متوقف کنند. 

وی در خصوص برنامه سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: خطرناک‌ترین تسلیحات در دست خطرناک‌ترین رژیم در خاورمیانه است. رژیم صهیونیستی مکررا مرتکب تجاوز، اشغال و نسل کشی و اقدامات تروریستی شده است و سلاح هسته‌ای در دستان چنین رژیمی خطرناک‌ترین تهدید علیه امنیت کشورهای عضو NPT در منطقه خاورمیانه است. 

وی تاکید کرد: اسرائیل باید وادار شود به NPT بپیوندد. 

در این سخنرانی در مورد خلع سلاح هسته‌ای تاکید شد که دهه‌ها پس از انکه بر اثر اولین کاربرد سلاح هسته‌ای بیش از دویست هزار نفر از مردم بی‌گناه کشته شدند هیج ضمانتی مبنی بر عدم استفاده مجدد از این قبیل سلاح‌ها، مادامی‌که دکترین‌های نظامی برپایه سلاح‌های هسته‌ای تدوین می‌شوند، وجود ندارد.

معاون نماینده دائم کشورمان افزود: کشورهای دارای سلاح هسته‌ای پایبند به تعهدات و الزامات خلع سلاحی خود نیستند. تقریبا پس از گذشت نیم قرن از لازم‌الاجرا شدن معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) که ذیل آن همه کشورها دارای تعهدات حقوقی برای تحقق امحای کامل سلاح های هسته‌ای هستند، فاصله بین تعهدات و اعمال کشورها بسیار عمیق و گسترده است. حفظ تمامیت و اعتبار معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌‌ای به اجرای کامل همه الزامات و تعهدات ذیل آن به ویژه خلع سلاح هسته‌ای بستگی دارد. 

دهقانی گفت: متاسفانه برخلاف تعهد کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به کم کردن نقش سلاح‌های هسته‌ای در دکترین‌های نظامی، برنامه‌های چند میلیارد دلاری مدرنیزه کردن و جایگزینی زرادخانه‌های هسته‌ای و انواع جدید سامانه‌های پیشرفته هسته‌ای، به ویژه در فرانسه، انگلیس و آمریکا در حال اجرا است. ​ بدون شک، آنها باید در قبال چنین موارد عدم پایبندی نسبت به تعهداتشان ذیل ماده 6 معاهده ان پیتی، پاسخگو و مسئول باشند. پیشرفت قابل ذکری در زمینه اجرای بسیاری از تعهداتی که کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای تاکنون در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری ان.پی.تی پذیرفته‌اند صورت نگرفته و این هدف با رهیافت به اصطلاح گام به گام نسبت به خلع سلاح هسته‌ای غیر موثر جایگزین شده است. این رهیافت ناکارآمد منجر به جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای نخواهد شد. این دیدگاه مبتنی بر واقعیت‌هاست که عدم وجود مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای چندجانبه در طول دو دهه گذشته تنها یک برآمد انکار همیشگی هرگونه پیشنهادی در خصوص شروع مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای در کنفرانس خلع سلاح است.

وی در پایان گفت: ما معتقدیم که موثرترین و کارآمدترین راه حل جهت دستیابی به امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای مذاکره و تدوین کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای است که همه جوانب ضروری خلع سلاح هسته‌ای را با ممنوعیت نگهداری، توسعه، تولید، دستیابی، آزمایش، انبار کردن، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده سلاح‌های هسته‌ای فراهم کرده و زمینه لازم را برای امحاى غیر قابل بازگشت و قابل راستی‌آزمایی ایجاد می‌کند. این رهیافت موفقیت خود را در زمینه انعقاد معاهده جامع منع سلاح‌های شیمیایی به اثبات رسانده است.

 

کد خبر : ۴۱۹۰۷۷