خبرگزاری کار ایران

صادقی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

توقف استیضاح فانی و فشار برای تغییر مدیران/ بلاتکلیفی ۱۵۰۰ دانشجوی بورسیه در دولت قبل

نماینده مردم تهران با انتقاد از بی‌توجهی نماینده کاشان به حریم خصوصی دانشجوی و خانواده کاشانی یادآور شد: باوجود اینکه خانواده این دانشجو تمایل نداشتند علت خودکشی فرزندشان رسانه‌ای شود، متاسفانه تعدادی از نمایندگان در اقدامی غیراخلاقی، حریم خصوصی آنها را نقض کردند.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به افشای بخش‌هایی از گزارش خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان ازسوی رییس کمیته چهارنفره بررسی این پرونده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با تاکید بر این‌که گزارش هنوز به تایید کمیته نرسیده است، گفت: قصد نداشتم پیش از ارائه گزارش به کمیسیون در این باره اظهارنظر کنم اما متاسفانه نماینده کاشان ، برخی مسائل محرمانه در این پرونده را افشا کرده‌اند.

برخی با رسانه‌ای کردن خودکشی یک‌دانشجو رفتارشان در پرونده بورسیه‌ها را توجیه کردند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با انتقاد از بی‌توجهی نماینده مردم کاشان به حریم خصوصی این دانشجوی و خانواده او یادآور شد: باوجود این‌که خانواده این دانشجو تمایل نداشتند علت خودکشی فرزندشان رسانه‌ای شود، متاسفانه تعدادی از نمایندگان در اقدامی غیراخلاقی، حریم خصوصی این خانواده را نقض کرده و اطلاعاتی را در اختیار برخی رسانه‌ها قرار دادند و از این طریق، سعی کردند رفتار غیرقانونی‌شان در پرونده بورسیه‌ها را توجیه کنند.

تشکیل کمیته بررسی پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان

او با اشاره به این‌که پس از رسانه‌ای شدن بخش‌هایی از این پرونده، کمیته‌ای به‌منظور بررسی آن در مجلس تشکیل شد، اعلام کرد: کمیته بررسی پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان باحضور سیدجواد ساداتی‌نژاد، قاسم احمدی‌لاشکی، علیرضا سلیمی و بنده تشکیل شد و باتوجه به این‌که آقای ساداتی‌نژاد هم‌اکنون به‌عنوان نماینده مردم کاشان در مجلس حضور دارند و مدتی نیز ریاست دانشگاه کاشان را برعهده داشتند، مسئولیت تهیه گزارش اولیه به او محول و مقرر شد پس از بررسی گزارش در کارگروه، نتیجه نهایی به تایید هر چهار نفر برسد.

اعتراض صادقی و احمدی‌لاشکی به گزارش اولیه

صادقی ادامه داد: پس از تهیه گزارش اولیه که به اعتقاد من کاملاً جانبدارانه و مغرضانه بود، بنده و آقای احمدی‌لاشکی نسبت به نحوه تهیه گزارش، اعتراض کردیم و این گزارش را موردتایید قرار ندادیم و آقای سلیمی نیز نفیاً و اثباتاً اظهارنظری نکردند.

او اضافه کرد: در نهایت مقرر شد گزارش اصلاح شده و به‌ویژه اطلاعاتی مستقل از وزارت علوم و همچنین دانشگاه کاشان برای تکمیل گزارش، دریافت شود اما آقای ساداتی‌نژاد با تاکید بر این‌که ریاست کارگروه را برعهده دارند، گفتند کاری به نظرات دیگر اعضا نداشته و شخصا گزارش را به کمیسیون ارائه می‌کنم.

عدم پرداخت مبلغ بورسیه در زمان ریاست ساداتی‌نژاد در دانشگاه کاشان

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی نسبت به محتوای این گزارش نیز انتقادهایی مطرح کرد و گفت: در حالی‌که بنابر ادعای آقای ساداتی‌نژاد، عدم پرداخت مبلغ بورسیه به دانشجو یکی از دلائل اصلی خودکشی بوده، این مبلغ ازسوی وزارت علوم به دانشگاه کاشان پرداخت شده و دانشگاه در این رابطه تعلل کرده و جالب این‌که در زمان موردبحث یعنی سال ۸۹ ریاست دانشگاه کاشان برعهده خود آقای ساداتی‌نژاد بوده است.

سرنوشت نامعلوم هزینه ۲ میلیارد تومانی بورسیه‌های دانشگاه کاشان

او گفت: در سال ۸۹ و در زمان ریاست آقای ساداتی‌نژاد در دانشگاه کاشان، مبلغ ۲ میلیارد تومان ازسوی وزارت علوم به‌منظور پرداخت بورسیه دانشجویان به این دانشگاه پرداخت شده اما علاوه بر این‌که این مبلغ صرف بورسیه‌ها نشده، بلکه برای ما مشخص نیست به چه منظور هزینه شده است.

بورس غیرقانونی چندهزار دانشجو توسط وزارت علوم دولت قبل

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: دوره دوساله بورس تحصیلی این دانشجوی مقطع دکتری در زمان ریاست آقای ساداتی‌نژاد در سال ۸۹ بوده که در تمام این مدت، جایابی این دانشجو انجام نشده است که البته برخلاف ادعای برخی دوستان، کارنامه علمی این دانشجو نشان می‌دهد که ایشان دانشجوی ضعیفی بودند و موفق به قبولی امتحان جامع نیز نشده‌اند؛ به بیان دیگر مسئولان وقت دانشگاه و وزارت علوم بدون جایابی، چند هزار دانشجو ازجمله این دانشجو را بورس کردند.

او ادامه داد: ساداتی‌نژاد در گزارش خود اعلام کرده که این دانشجو به‌صورت شفاهی در دانشگاه آیت‌الله بروجردی جایابی شده که طبیعتاً این اعلام شفاهی، فاقد وجاهت قانونی است و همچنین در بخش دیگری از گزارش ادعا شده که بنابر این‌‌که دانشجو در آن زمان بورس شده و در دولت یازدهم لغو بورس شده، با مشکلات روحی مواجه شده و این درحالی است که هیچ سندی مبنی بر جایابی دانشجو در دولت قبل وجود ندارد.

تلاش تصنعی برای ایجاد ارتباط میان خودکشی دانشجو و پرونده بورسیه‌ها

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی سعی دارند با رویکردی سیاسی و به شیوه‌ای تصنعی موضوع خودکشی این دانشجو را به پرونده بورسیه‌ها مرتبط کنند و این درحالی است که وزارت علوم پس از قطع موقت بورس تحصیلی، مجدداً با درنظر گرفتن وضعیت خاص جسمی این دانشجو بورس تحصیلی را برقرار می‌کند و درواقع دانشجو از این نظر مشکلی نداشته است.

عدم تهیه کارنامه سلامت در زمان ریاست ساداتی‌نژاد در دانشگاه کاشان

او همچنین اعلام کرد: درصورت صحت ادعای ساداتی‌نژاد مبنی بر عدم تهیه کارنامه سلامت دانشجو در زمان تحصیل، تخلف صورت گرفته ناشی از کوتاهی خود ایشان به‌عنوان رییس وقت دانشگاه کاشان بوده است.

بورس دانشجویان فاقد صلاحیت علمی در دولت قبل

عضو هیات رییسه فراکسیون امید با اشاره به معدل پایین این دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، در پاسخ به این سوال که چگونه این دانشجو در سهمیه بورس تحصیلی قرار گرفته، گفت: بنابر همان روالی که در دولت گذشته بورس‌های تحصیلی در اختیار افراد مختلف قرار گرفت، با بورس این دانشجو نیز در دولت قبل موافقت شد.

سایت مشکوک؛ منبع تهیه گزارش ساداتی‌نژاد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مبنع غیرموثقی که برای تهیه گزارش مورد استفاده قرار گرفته، اعلام کرد: برخی از مستندات گزارش آقای ساداتی‌نژاد از یک پایگاه اینترنتی یکی از مسئولان سابق وزارت علوم که نقش مهمی در تخلف‌های مربوط به پرونده بورسیه‌ها داشته، تهیه شده است که عمدتاً مطالب تحریک‌آمیزی درباره بورسیه‌ها منتشر می‌کند.

او همچنین با انتقاد از جهت‌گیری مشخص مسئول تهیه گزارش در دانشگاه کاشان، خاطرنشان کرد: این گزارش بر پایه این استنادهای غیرمستدل، نتیجه‌گیری می‌کند که وزارت علوم موظف است نسبت به جایابی تمامی دانشجویان بورسیه اقدام کند تا از تکرار اتفاق‌های مشابه جلوگیری شود و این درحالی است که ابتدا باید جایابی دانشجویان انجام می‌شده و سپس نسبت به انجام بورسیه اقدام می‌شده است.

بلاتکلیفی حدود ۱۵۰۰ دانشجوی بورسیه در دولت قبل

صادقی یادآور شد: در این بازه زمانی در دولت قبل، حدود ۱۸۸۰ نفر از این طریق وارد دانشگاه‌ها شدند و صرفاً جایابی ۴۲۷ نفر انجام شده و باقی دانشجویان بلاتکلیف مانده‌اند.

انتقاد از مدیریت زاهدی در کمیسیون آموزش مجلس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین با انتقاد از نحوه مدیریت کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرد: از نخستین روزهای فعالیت مجلس دهم، مدیریت ضعیف و آشفته رییس کمیسیون مشکلات فراوانی در مسیر کارها ایجاد کرده که این روند در تمام سه‌ماهه گذشته ادامه یافته است.

او با انتقاد از تخصیص زمان جلسه‌های کمیسیون آموزش به ارائه گزارش برخی مسئولان و عدم بررسی لوایح و طرح‌های مهم، گفت: به‌عنوان نمونه تقریباً تمامی زمان آخرین جلسه کمیسیون به ارائه گزارش رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) اختصاص یافت و فرصتی برای بررسی طرح و لایحه قانون مالکیت فکری که از موضوع‌های مهم کشور است که در چندین سال گذشته مسکوت مانده، باقی نماند و در مجموع مدیریت نامنظم کمیسیون که منجر به عدم برگزاری جلسه‌های کمیته‌ها شده و بیشتر زمان جلسات نیز به دعوت از برخی مسئولان اختصاص می‌یابد و از توان تخصصی اعضای کمیسیون نیز استفاده مناسب صورت نمی‌گیرد.

توقف استیضاح فانی و فشار برای تغییر مدیرکل آموزش و پرورش کرمان

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین به ماجرای توقف استیضاح وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره کرد و با انتقاد از بهره‌برداری شخصی و سیاسی از طرح استیضاح فانی گفت: گزارش‌های موثقی در اختیار بنده قرار گرفت که به‌ویژه در استان کرمان و برخی دیگر مناطق کشور فشار زیادی به وزیر آموزش و پرورش برای تغییر مدیرکل آموزش و پرورش استان و برخی دیگر از مسئولان استانی اعمال شده که با پیگیری‌های بنده و دیگر نمایندگان استان کرمان این مسئله متوف شده است.

صادقی در پایان تصریح کرد: این مسئله نشان داد که هدف از طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش بهره‌برداری شخصی و اعمال تغییراتی در چارت مدیریتی آموزش و پرورش برخی استانها بوده که برخلاف قانون اساسی، استیضاح را برای به انجام رساندن این بهره‌برداری‌ها، متوقف کردند.

کد خبر : ۴۱۹۰۵۶