خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

یکی، دو هفته آینده در تحولات سوریه مهم است

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز نگرانی از دیدگاه و عملکرد متناقض برخی بازیگران تحولات سوریه درخصوص آتش بس در این کشور گفت: برخی در دو چهره و حتی چهره‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند، از آتش بس سخن می‌گویند اما آن را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با تبیین آخرین تحولات سوریه و نقش مخرب کشورهای غربی در تحولات سوریه اظهار داشت: موضوع تحولات سوریه، پیچیده و کهنه است و از پنج سال قبل با بحران این کشور مواجهیم بحرانی که به نابودی زیرساخت‌ها و کشته و آواره شدن بسیاری از مردم آن کشور منجر شده است.

بحران سوریه به پایگاهی برای آزمون قدرت‌ها تبدیل شده است

وی افزود: بحران سوریه منطقه را ناامن کرده و متاسفانه به پایگاه و جایگاهی برای آزمون قدرت‌ها و کشورهایی تبدیل شده است که به صورت نیابتی در قبال یکدیگر قدرت‌نمایی می‌کنند و می‌خواهند حوزه نفوذشان را گسترش دهند که این با مصالح دولت و ملت سوریه در تناقض آشکار است.

اگر نقش ثبات‌بخش ایران نبود، داعش در سوریه حاکم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این کشورها با جذب و اعزام تروریست‌ها از همه مناطق جهان به سوریه سعی کردند دولت قانونی حاکم در این کشور را سرنگون کنند و اگر نقش ثبات بخش کشورمان نبود شاید اکنون در سوریه با دولتی از جنس گروه‌هایی مانند داعش مواجه بودیم.

قاسمی با بیان اینکه با وجود این تلاش‌ها دولت سوریه توانست با مقاومت خود بماند و پیروزی‌های بیشتری را در روزهای اخیر کسب کند، عنوان کرد: مهم این است که دولت سوریه باقی بماند و بر مشکلاتش در مقابله با تروریسم و عناصری که علیه دولت و ملت این کشور اقدام می‌کنند، فایق بیاید.

گروه‌های تروریستی مانع از برقراری آتش‌بس هستند

وی گفت: پیچیدگی تحولات سوریه زمانی بیشتر می‌شود که تعداد نقش‌آفرینان در تحولات این کشور بیشتر شده باشد مانند نقش‌آفرینی گروه‌های مختلف تروریستی که همه در ویژگی تروریست بودن با هم مشترکند و با نام‌ها، حیله‌ها و چهره‌های مختلف در دمشق و دیگر مناطق به جنایت و کشتار مردم مشغولند و اجازه نمی‌دهند آتش بس برقرار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد با شکل‌گیری اجماع برای برقراری آتش بس پایدار در سوریه بشود راهکاری سیاسی برای حل و فصل بحران این کشور یافت.

حل مسائل سوریه راهکار نظامی نخواهد داشت

قاسمی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است در نهایت باید به راهکاری سیاسی دست یافت؛ حل مسائل سوریه راهکار نظامی نخواهد داشت و دولت کنونی این کشور که دولت برآمده از آرا مردم است دولتی ماندگار خواهد بود و ادامه وضع کنونی به نابودی بیشتر ساختار و کشتار بیشتر مردم منجر می‌شود.

برخی بازیگران سوریه از آتش بس سخن می‌گویند اما آن را رعایت نمی‌کنند

وی با ابراز نگرانی از دیدگاه و عملکرد متناقض برخی بازیگران تحولات سوریه درخصوص آتش بس در این کشور تصریح کرد: برخی در دو چهره و حتی چهره‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند، از آتش بس سخن می‌گویند اما آن را رعایت نمی‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با انتقاد از عملکرد آمریکا در پایبند نبودن به آتش بس در سوریه گفت: اخیرا برای برقراری آتش بس در سوریه تفاهم شده بود اما هواپیماهای آمریکایی با بمباران مناطقی از این کشور آتش بس را از بین بردند.

قاسمی همچنین با اشاره به نقش مخرب فرانسه در رویدادهای سوریه اظهار داشت: نقش فرانسه در این کشور جدید نیست فرانسه به علت تاریخ و گذشته‌ای که در این کشور داشته، مدعی است و سخن خود را دارد اما نقش مثبتی را در قبال سوریه ایفا نکرده است و کارنامه‌اش سازنده تلقی نمی‌شود.

وی گفت: آنچه از دولت فرانسه درخصوص سوریه انتظار می‌رفت تحقق نیافت؛ بسیاری همچنین می‌اندیشند که باز هم تقسیم کاری در گروه کشورهای غربی ایجاد و نقش جدیدی به فرانسه داده شده است و دیگران هم نقش دیگری ایفا خواهند کرد.

یکی، دو هفته آینده در تحولات سوریه مهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه یکی، دو هفته آینده را در تحولات سوریه مهم دانست و افزود: اکنون رایزنی‌هایی در سطح کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای درباره سوریه در حال انجام است، امیدوارم با نگاه مثبت و سازنده و باتوجه به وضع ملت و آوارگان این کشور و خطرهایی که تحولاتش می‌تواند برای منطقه داشته باشد شاهد تفاهم و اجماع در برقراری آتش بس در این کشور باشیم.

قاسمی تاکید کرد: باید با برقراری آتش بس در سوریه بتوان شرایط سیاسی لازم را برای مذاکراتی فراهم کرد که در چارچوب منافع ملت و دولت این کشور باشد که اکنون در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود تلاش می‌کنند.

وی که با صداوسیما گفت‌وگو کرده است، در پایان خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد دیگرانی از کشورهای مختلف جهان که در پی منافع خود هستند صحنه سوریه را به مکانی برای آزمایش‌ها و مانور قدرت خود به منظور مطامعشان تبدیل کنند.

کد خبر : ۴۱۸۸۷۵